Menekültügyi törvénytervezet: Harmadik nekifutás

  • 1997. április 24.

Belpol

Várhatóan a közeljövőben tárgyal a kormány a menekültügyi törvény legújabb tervezetéről, amelyről jelenleg tárcaközi egyeztetés folyik. A jogszabállyal 1989 óta vagyunk adósak; Magyarország ekkor írta alá a genfi menekültügyi konvenciót. A törvény megszüntetni tervezi a nyolc éve fennálló földrajzi korlátozást, amelynek értelmében csak Európából érkező menedékkérők kaphatnak menekültstátust. Az elképzelések szerint a jogszabály 1998 januárjától lépne életbe.
Várhatóan a közeljövőben tárgyal a kormány a menekültügyi törvény legújabb tervezetéről, amelyről jelenleg tárcaközi egyeztetés folyik. A jogszabállyal 1989 óta vagyunk adósak; Magyarország ekkor írta alá a genfi menekültügyi konvenciót. A törvény megszüntetni tervezi a nyolc éve fennálló földrajzi korlátozást, amelynek értelmében csak Európából érkező menedékkérők kaphatnak menekültstátust. Az elképzelések szerint a jogszabály 1998 januárjától lépne életbe.

A jelenlegi szöveg a törvénytervezet harmadik változata; az első tárgyalását a kormány Horn Gyula miniszterelnök kérésére vette le a napirendről tavaly novemberben. Ez év januárjában az érintettek hozzájuthattak a törvény második variánsához, míg a mostani változat március végére készült el. "Az előző tervezetekhez képest jelentősen javult a helyzet, hiszen a szabályozás a genfi egyezmény figyelembevételével ismerné el a menekülteket, illetve annak szellemében utasítaná el a kérelmeket" - nyilatkozta a Narancsnak Kőszeg Ferenc szabad demokrata képviselő, a Magyar Helsinki Bizottság ügyvezetője.

A tervezet

a menekültek

három csoportját

határozza meg: a menekültet, a menedékest és a befogadottat. Az első kategóriába a tervezet azokat sorolja, akiket hazájukban faji, nemzetiségi, vallási, társadalmi hovatartozásuk, politikai meggyőződésük miatt üldöznek. Menedékesnek az számít, aki háborús helyzetben lévő ország állampolgára, és a magyar kormány határozott arról, hogy hazánkban ideiglenes védelmet ad ezen állam lakóinak. Ennek kapcsán Kőszeg Ferenc megjegyezte, hogy a törvényalkotók, mint annyiszor, most is a tegnapi helyzetnek megfelelő szöveget alkottak, ami a mai helyzetnek nem feltétlenül felel meg. Úgy véli, a menedékessé nyilvánítást nem lenne szabad kormánydöntéshez kötni. (Igaz, azzal Kőszeg is egyetért, hogy a délszláv konfliktushoz hasonló szituációban szükség van a kormány állásfoglalására.)

"A genfi egyezmény alapján minden bosnyáknak járt volna a menekültstátus, hiszen egyértelműen nemzetiségi hovatartozásuk miatt üldözték őket. Ennek ellenére nem lettek menekültté nyilvánítva, mint ahogy a negyvenes években sem számítottak menekültnek a Lengyelországból menekülő zsidók. Ez volt egyébként az oka a genfi egyezmény megszületésének, s ebből adódóan lettek hivatalosan is menekültek az ´56-ban Magyarországot s a ´68-ban Csehszlovákiát elhagyók. A hidegháborúnak azonban vége lett, így kitaláltak egy új formát, a menedékesstátust. Erre normális jogi magyarázatot egyik ország sem képes adni", értékeli a helyzetet Kőszeg Ferenc. Ebből a szempontból a genfi egyezmény elavult, de nem nyúlnak hozzá, mert abban mindenki egyetért, hogy a jelenleginél csak rosszabb egyezség születhet, vélekedik.

A jogszabálytervezet harmadik kategóriája az úgynevezett befogadott, akit azért nem lehetne kiutasítani, mert hazájában például polgárháború van. Kőszeg véleménye szerint szükségtelen a menedékes kategória mellett még ez is: úgy véli, az lenne a megoldás, ha a menedékessé nyilvánításhoz nem lenne szükség kormánydöntésre, s így a harmadik kategória fölöslegessé válna.

Világosi Gábor,

a Belügyminisztérium

politikai államtitkára szerint szükség van a három kategóriára, hiszen a környező országokban is hasonló a gyakorlat. Szerinte mindenképp liberalizálódik a helyzet, hiszen a menekültek és a menedékesek külön munkavállalási engedély nélkül vállalhatnának munkát, csak a befogadottaknak kellene továbbra is munkavállalói engedély. Ezt egyébként az emberi jogi szervezetek is elismeréssel nyugtázzák. Azt már kevésbé, hogy a menekültek elhelyezése úgynevezett "integráló táborokban" történne, ami szerintük lehetetlenné teszi, hogy a menekült valóban integrálódjék a magyar társadalomba.

A politikai államtitkár a menekültügyi eljárás gyorsulását várja attól, hogy a jelenlegi kétfokú államigazgatási eljárás egyfokúra változna, s ugyanígy a döntést követő bírósági eljárás is. Jelenleg a megyei rendőr-főkapitányságok folytatják le a "menekült-eljárást"; kedvezőtlen döntés esetén fellebbezni a Menekültügyi és Migrációs Hivatalhoz lehet, a következő lépcső a bíróság, ahol szintén van első- és másodfokú eljárás.

Az emberijog-védők nem tartják pozitívumnak, hogy a menekülő nem választhatja meg, hol kíván letelepedni, s ha Magyarországra menekülvén útjába esett egy másik "biztonságos" ország, akkor oda vissza lehet irányítani. Szerintük ez csak abban az esetben elfogadható, ha előtte az adott "biztonságos" országgal hazánk államközi szerződést kötött arról, hogy a visszairányított külföldi a nemzetközi gyakorlatnak megfelelő menekült-eljárásban részesül. Világosi Gábor államtitkár ugyanakkor az általános európai gyakorlatra hivatkozva kiáll a törvény e pontja mellett.

A jogvédők szerint

igen aggályos, hogy a kormány dönthet arról, ki lehet menedékes - Albániában például lezajlott egy polgárháború, s a kormány nem foglalt állást menekültügyileg. Ugyanakkor, állítják, vannak olyan albánok is idegenrendészeti őrizetben, akik útlevél nélkül menekültek el hazájukból. Menekültnek nem nyilváníthatók, mert az érvényben lévő genfi egyezmény háborús helyzetekkel nem foglalkozik, menedékesek pedig azért nem lehetnek, mert a magyar kormány erről nem határozott.

Erdélyi István, a Menekültügyi és Migrációs Hivatal igazgatási főosztályának helyettes vezetője a Narancs érdeklődésére közölte: azért nem foglalkoztak az albán helyzettel, s azért nem javasolták a kormánynak, hogy döntsön a menedékessé nyilvánításról, mert a válság kezdete óta egyetlen új albán menedékkérő sem jelentkezett a hatóságoknál. Hangsúlyozta, a törvény hatályba lépésééig felkészülnek az új helyzetre, már folyik annak az információs bázisnak a kiépítése, amelyik például arról tárol majd adatokat, hogy mely országokból várható jelentősebb menekülthullám. A hivatal máris hozzákezdett létszámának bővítéséhez. Erdélyi István tájékoztatása szerint legalább középfokú nyelvvizsgához és jogi vagy államigazgatási végzettséghez kötik az új munkatársak felvételét.

B. Z.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.