„Mi, édesanyák” – ilyen volt az államfő első újévi beszéde

  • narancs.hu
  • 2023. január 1.

Belpol

Az RTL-en tanárok és diákok énekelték a himnuszt, utána Traski Viktor magyar matematikus beszélt az orosz-ukrán háború frontvonalából.

Magyarország első női köztársasági elnöke így kezdte első újévi beszédét: „Kedves honfitársaim! »Isten csodája, hogy még áll hazánk!« – írta a ma 200 éve született Petőfi Sándor. Mennyire igaz ez ma is, az elmúlt évek váratlan nehézségei után. Még ízlelgetjük a szót, 2023, és óvatosan kérdezzük: a következő esztendő vajon mit tartogat nekünk személyesen és nekünk magyaroknak együtt?”

Beszélt arról, hogy a történelem megtanította nekünk, a legnagyobb gyengeségünk a széthúzás, a legnagyobb erősségünk pedig az összefogás. 

„Erős, küzdő, válságálló nemzet vagyunk. Kemény fából faragtak minket. Huzatos vidéken, népek útkereszteződésében élünk. Ahol nem elég a tehetség, a fifikás magyar észjárás, a népmesékből ismert leleményesség” – hangsúlyozta Novák Katalin.

Szóba hozta, mit várnak az emberek a döntéshozóktól, érintette az áremelés problematikáját, a fiatalok, nyugdíjasok támogatását, szót ejtett a pedagógusokról. Azt szeretné, ha a most következő év könnyebb lenne, túljuthatnánk a háborús fenyegetés félelmén, a megélhetési gondokon. Szerinte az dönt most jól, aki a nehézségek ellenére nem menekül el, hanem talpon marad.

„Ezt láttam személyesen is a drávaiványi dinnyeszedőknél, a karácsondi kisboltban, a porvai polgármesterasszonynál, a gyulafehérvári lelkipásztoroknál, a győri és a szomori iskolaigazgatónál, a hegyaljai borászoknál, az esztergomi Suzuki-gyárban, a kelebiai határvédőknél. Ezt tapasztaltam azoknál a családoknál is, akikkel találkoztam” – sorolta Novák Katalin. 

„Mi, édesanyák, tudjuk, milyen egy újszülöttet először kézbe venni. Egyszerre elfeledjük a fájdalmat, a nehézséget, tele vagyunk reménységgel, várakozással, szeretettel, mosollyal” – mondta az államfő. Azt szeretné, ha 2023-at ugyanilyen érzéssel „venné kézbe” mindenki, és a mosolyából adna a körülötte állóknak is. 

 

 
A Sándor-palota által közreadott képen Novák Katalin köztársasági elnök újévi köszöntőjének televíziós felvételén a Sándor-palotában 2022. december 30-án. Fotó: MTI/Sándor-palota
 

 A köztársasági elnök azt kérte az erősektől, álljanak a gyöngék mellé, a fiatalok nyújtsák ki kezüket az idősek felé, a magyar családok pedig vállaljanak felelősséget a többi magyarért is, „ahogy egy emberként fogtunk össze a kárpátaljai magyarokért és az ukrán menekültekért, úgy állhatunk most oda azok mellé, akiknek közülünk segítség kell a holnaphoz.” Végezetül békét hozó új évet kívánt mindenkinek.

 

Novák Katalin beszédét nem fordította jeltolmács, mint elődjéét, Áder Jánosét Weisz Fanni, viszont mondandóját feliratozták.

Aki a köztelevíziót nézte szilveszterkor, éjfél előtt nem sokkal a Duna tévén még Kalapács Józsefet, a Pokolgép együttesben ismertté vált énekest láthatta, ahogy Korda György Reptér című dalát énekli, gurulós bőröndöket toló egyenruhás nők gyűrűjében, a Csináljuk a fesztivált műsorában. 

Az RTL-en a himnuszt tanárok és diákok énekelték közösen a kecskeméti Kodály iskolában, majd a tévécsatorna egy kárpátaljai magyar katonával készült interjút közölt éjfélkor. Traski Viktor matematikus, egyetemi docens, és a frontvonalban szolgál.

Arról beszélt, hogy február 24-én reggel ő vitte a kisfiát óvodába, ahová fél óra múlva vissza kellett mennie, mert a háború kitörése miatt bezárt az óvoda. Amikor katonának jelentkezett, megkérdezték, mivel foglalkozik, és ez alapján feltételezték, jó helyen lehet a tüzérségnél. Szabadkozott, hogy még nem volt katona, neki ez teljesen új helyzet, de azt mondták neki, ha nem kétbalkezes, meg fog tanulni mindent, és közben lehet, ő is megtanítja a társait valami újra.

„A feleségemnek általában annyit szoktam mondani, hogy minden rendben. Ő erre azt mondja, akkor gyere haza. Én meg azt, jól van, majd jövök” – mondta Traski Viktor.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.