Új választási szabályok Budapestre

Nem felejtett

  • Hamvay Péter
  • 2014. július 12.

Belpol

Az önkormányzati választás eddigi szabályainak módosítása végső soron Budapest politikai-gazdasági meggyengítését célozza - ezek előjátéka volt a fővárosi vagyonelemek előző ciklusbeli államosítása.

Miután a parlamenti választásokon a kormányváltást ígérő koalíció eredménye Budapesten alig maradt el a Fideszétől, a nemzeti együttműködés rendszere megváltoztatja az önkormányzati választások szabályait. A május 30-án beterjesztett módosító indítványt talán már el is fogadta az Országgyűlés, mire lapunk megjelenik - legkésőbb jövő héten azonban biztos törvény lesz belőle. A változás után a Fővárosi Közgyűlésben a főpolgármester mellett a 23 kerület polgármestere és a kompenzációs listáról bekerült 9 képviselő foglal majd helyet. A kompenzációs listára azon szervezetek főpolgármester- és polgármesterjelöltjei kerülhetnek, amelyek legalább 12 kerületben polgármesterjelöltet állítottak. Lejjebb viszik az ajánlási küszöböt is: egy budapesti kerületben 500 darab ajánlás is elég lesz a polgármester-jelöltséghez.

Túlbiztosítás

Komoly probléma, hogy a kerületekben nem azonos súlyúak lesznek a szavazatok: a tervezet értelmében például a 24 ezres I. kerület ugyanúgy a polgármesterét küldi a közgyűlésbe, mint a 144 ezres XI. kerület. Az Alkotmánybíróság viszont két határozatában is rámutatott, hogy sérti a választójog egyenlőségét, ha a kétszeres mértéket meghaladó aránytalanság keletkezik a választókerületek lélekszámában - állapította meg László Róbert, a Political Capital választási szakértője május 31-én. Ezt orvoslandó kisvártatva egy kormánypárti módosító indítványnak köszönhetően bekerült a tervezetbe - az uniós döntéshozatal mintájára - az ún. kettős többség elve: azaz egy közgyűlési döntéskor egyrészt szükség lesz legalább 17 igen szavazatra, másrészt a támogatóknak Budapest összlakosságának több mint felét kell képviselniük. Ez a Fidesz felől nézve rizikófaktor, hiszen a szocialisták a nagy lélekszámú külső kerületek közül jó néhányat megnyertek a tavaszi parlamenti választásokon, de a kormánynak ezt, úgy tűnik, be kell vállalnia. Igaz, László Róbert szerint ezzel sem biztosított, hogy egy alkotmánybírósági kontrollt túlélne a javaslat - az MSZP már kezdeményezte is ezt Kövér László házelnöknél -, hiszen az új rendszerben nem közvetlenül választanák a Fővárosi Közgyűlés tagjait (közvetlenül arra szavazunk, hogy kit akarunk kerületi polgármesternek). Az MSZP érvelése szerint a választói akarat alaptörvény garantálta szabad kifejezését korlátozza az, hogy a választópolgárnak egymással nem feltétlenül összeegyeztethető megfontolások alapján kell a döntését meghoznia. "Gondoljunk például arra az esetre, ha a választó egy független jelöltet szeretne a kerülete élén látni, míg a Fővárosi Közgyűlésben valamelyik politikai erő többségét szeretné elősegíteni a szavazatával" - mondja László Róbert. A kormánypártok szerint viszont az új választási rendszer demokratikusabb és olcsóbb lesz (ezen érvek kritikájáról lásd: A főváros megszüntetése, Magyar Narancs, 2014. június 5.).

Míg április 6-án országosan listán és egyéniben is tarolt a Fidesz, Budapesten a 18 választókerületből csak kettővel többet tudott megszerezni, mint a baloldal. Arányos választással - márpedig a főpolgármester- és a Fővárosi Közgyűlés-választás eddig tisztán arányos módon történt - a baloldalnak volna esélye a fővárosban (persze egy normális megállapodást követően). Bár az EP-választásokon a kormánypárt javított budapesti eredményén, a Fidesz a jelek szerint (majdnem) biztosra akar menni. Célja, hogy a baloldalon az EP-választások után egyértelművé vált átrendeződést, az egymástól karakteresen elkülönülni igyekvő demokratikus pártokat ismét összekényszerítse: külön-külön indulva nagy valószínűséggel egyetlen polgármesteri - és így egyetlen közgyűlési - helyet sem szereznének.

Minél rosszabb, annál jobb

Pedig, mint a Political Capital elemzése kimutatja, marad sansza így is a baloldalnak, hogy feloldja az önfelmutatás és a közgyűlésbe kerülés dilemmáját - úgy, hogy hét kerületben külön indulnak a bukás biztos tudatával, 16 kerületben pedig mindannyian beállnak az 5 DK-s, 5 együttös és 6 szocialista polgármesterjelölt mögé. Így mind a három pártnak megvan a 12 polgármesterjelöltje, azaz felkerülnek a kompenzációs listára. Megkérdeztük minderről Horváth Csabát, az MSZP hivatalos főpolgármester-jelöltjét. Horváth megfontolandónak tartotta e matematikát, de úgy vélte, a választókat ez nem fogja meggyőzni, ezért továbbra is a közös jelöltállítást támogatja. Gréczy Zsolt, a Demokratikus Koalíció szóvivője szerint még nem kezdődtek meg a hivatalos tárgyalások, de a DK álláspontja szerint a baloldali pártoknak össze kell fogniuk, és méltányos módon, arányosan megállapodni az esélyes helyekről. Karácsony Gergely (Együtt-PM) ugyancsak a koordinált indulás szükségességéről beszélt, és azt sem zárta ki, hogy az MSZP, támogatásukért cserébe, országgyűlési frakcióhoz segíti az Együtt-PM-et.

Bőhm András egykori szabad demokrata fővárosi politikus szerint a széttartó részérdekek ellehetetlenítik a Budapest-szemléletű politizálást - hiszen választóik kizárólag a saját kerület érdekében végzett munkájuk alapján ítélik meg a közgyűléstag polgármestereket. "Ezzel vége Budapestnek" - mondja Bőhm, főleg, hogy a kompenzációs listákon bekerült politikusok is kerületi kötődésűek lesznek. Bőhm András borúlátását sokan osztják. "Átláthatatlan és kizárólag a helyi politikai érdekek mentén létrejövő szövetségi rendszerek írják majd felül Budapest érdekeit" - mondja például Tosics Iván, a Városkutatás Kft. igazgatója. Az Európában eddig is példátlanul erős kerületek tovább erősödhetnek.

Ez a helyzet egy jobboldali városvezetést is ugyanúgy sújtana, mint egy baloldalit - ebből kiindulva megfigyelők szerint nem véletlen, hogy a főpolgármester legnagyobb fővárosi ellenlábasa, Rogán Antal terjesztette be a törvényt Kósa Lajossal együtt (utóbbi szintén nem ápol túl jó viszonyt Tarlós Istvánnal). Az erős kerületi polgármesterek bosszújának is felfogható a lépés, akiket az előző ciklusban Orbán a főpolgármester kérésére végül mindig leintett - mondja egy, a fővárosi politikát belülről ismerő forrásunk. Bár Rogán már nem fog visszaülni az V. kerület polgármesteri székébe (2014-től összeférhetetlen a polgármesterkedés és a parlamenti képviselőség), belvárosi hátországát nem adja fel, ahogyan a párt azon erős emberei sem, akik az odahagyott városvezetői székbe klónjaikat ültetve igyekeznek befolyásukat megőrizni. Bőhm András szerint a káoszt csak fokozza, hogy 23 polgármestert nehezebb a pártközpontból irányítani, mint a pártlistás képviselőket. Kiszelly Zoltán politológus nem így látja: szerinte országszerte vége a polgármesterek tündöklésének, a Fővárosi Közgyűlés elfoglalása afféle vigaszdíj a számukra, hiszen az új struktúrában - elveszítve parlamenti mandátumukat - nagyon meggyengülnek a pozícióik.

Állami főváros

Bár a jelek szerint zajlik a harc Budapestért, a fővárosi önkormányzat hatásköre már az előző ciklusban is elolvadt. Az elmúlt négy évben mintegy 40 százalékkal csökkent a büdzsé, nincs már nála az oktatás (amelyen a kerületek és a főváros osztozott) és a fővárosi egészségügy. A vagyon is megfogyatkozott, és egyre több pozíciót szerez az állam. Budapest nem tudta megvenni a Főgáz és a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) külföldi kézbe került tulajdonrészét, ezért az állam segítségét kérte; és kénytelen volt lemondani a Vízművek és az FCSM közös, fővárosi cégben való egyesítéséről. Sőt az állam - pontosabban a vásárlást bonyolító állami cég - bejelentette igényét a Főgáz fővárosi tulajdonrészére is. Horváth Csaba szerint a BKV-t és a Fővárosi Közterület-fenntartót is vinné az állam, s Tarlósnak maradna a fűnyírás, azaz a Főkert. A főváros területén futó, eredménnyel kecsegtető kiemelt beruházásokat a Fürjes Balázs vezette kormánybiztosság bonyolítja. A Kossuth tér felújítása sem fővárosi projekt volt, a múzeumi negyed helyszínét, a Városligetet pedig egyenesen kiemelte a főváros hatósági hatásköréből a kormány, s egy állami tulajdonú ingatlanfejlesztő zrt.-nek adta át a területet 99 évre; elegáns volt, hogy a terület résztulajdonosának, a rendezési tervért felelős Zugló polgármesterének, Papcsák Ferencnek kellett beadnia az öncsonkító javaslatot.

Ezek miatt is nem a kerületek lobbijától, inkább az államosítástól tart Dorner Lajos, a VEKE elnöke. A kerületek lobbija olykor hasznos, olykor hátrányos a főváros számára - mondja. Például sok kisebb beruházást (utak, buszmegállók, egyes csomópontok) magukra vállaltak, de a parkolási bevételeket, amelyek kellettek volna a közösségi közlekedés finanszírozásához, elvették a fővárostól. Viszont levegőben van a BKK-BKV államosítása, pedig hasonlóra, mióta közösségi közlekedés van, egy 1952-58 közti részleges és hamar elvetélt kísérlettől eltekintve nem volt példa. Nem sokkal az első Orbán-kormány hivatalba lépése előtt volt szó egy országos állami közlekedési holding felállításáról, amiből aztán nem lett semmi. Elképzelhető viszont, hogy mivel a BKK sem teljesítette a várakozásokat, a kormányzat leporolja a tervet.

Beleznay Éva, Budapest egykori főépítésze szerint leginkább a zöld területek fogják megsínyleni a főváros felszámolásával járó módosítást, hiszen a külső kerületek nyomulását az újabb területek beépítési kategóriába sorolására az egész Budapest érdekeit szem előtt tartó Fővárosi Közgyűlés sokszor visszaverte. Az óbudai Csúcshegy, az újbudai Kamaraerdő, a Budafokhoz tartozó Tétényi fennsík egy része, Csepel külső részei vagy épp a Hegyvidék eddig nem beépíthető zöld területei a polgármesterek politikai alkuiban könnyen eltűnhetnek, vagy jelentősen zsugorodhatnak. Beleznay egy másik területet is említ: szerinte érdemes lenne megfontolni, hogy az egyértelműen országos jelentőségű részeket, például a budai várat vegye át az állam. Már a VII. kerületi régi zsidónegyed tervezett elbontásánál is bebizonyosodott, hogy a kerületek nem érzik magukénak az örökségvédelem feladatait. Érthető, hogy számukra a leromlott állapotú lakások szanálása volt a cél, s nem vállalták, sőt tagadták a negyed kulturális értékét, értéktudatos rekonstrukcióját. E példa, tesszük hozzá, a kerületek hatalmas korrupciós kockázatát is mutatja, hiszen eladóként és építési hatóságként is fellépnek.

Győri Péter, a Menhely Alapítvány elnöke arra hívja fel a figyelmet, hogy a hajléktalanság elleni küzdelemben is nagy szükség volna erős fővárosra, hiszen a kerületek drámaian eltérő módon találkoznak a problémával. A hajléktalanellátásban az utcai szolgálat és a nappali melegedők működtetése a kerületek feladata lenne, de Győri szerint a felelősségvállalásukat jól mutatja, hogy mindössze három kerület tart fenn nappali melegedőt, és egy vállal feladatot az utcai ellátásban.

Számos megszólalónk véli úgy, hogy ha az akár több-, akár egypárti lobbik egymást sakkban tartva tennék kormányozhatatlanná a fővárost, az nem is lenne nagyon ellenére a kormányfőnek, aki a parlamenti kétharmad birtokában erre hivatkozva megszüntethetné a fővárosi önkormányzatot, mint Margaret Thatcher tette a londoni városi tanáccsal. Ezzel Budapest végképp megszűnne mint a kormány politikai és gazdasági ellensúlya.

Budapest, Bukarest, Szkopje

Budapesten kívül nincs Európában még egy olyan főváros, ahol az elosztható pénzösszegek 57 százaléka felett a kerületek rendelkeznek. Nyugat-Európában ez az arány jóval alacsonyabb, Bécsben például 2-3 százalék, Barcelonában 12. Kelet-Európában akadnak ennél magasabb arányok, Prágában például 20 százalék, de így is csak két város, Bukarest a maga 55 és Szkopje a 49 százalékával közelíti a budapesti adatot - mondja Tosics Iván. Arra is nagyon kevés példa van Európa fővárosai között, hogy a kerületek teljes önkormányzati jogosultságokkal rendelkezzenek, és ne lennének alárendelve a fővárosi önkormányzatnak. Varsóban a 90-es évek végén néhány évig volt ilyen modell, de a lengyelek 2002-re felszámolták a működésképtelennek bizonyult rendszert. Az európai fővárosok kétszintű önkormányzatainak leggyakoribb formája az, hogy a főváros rendelkezik a település vagyonával és az adóbevételekkel, ott hozzák a stratégiai döntéseket, míg a kerületek feladata, hogy ezeket megvalósítsák, és közvetítsék a lakosság felé. Ettől még lehet és általában van is a kerületeknek saját választott vezetőjük, képviselő-testületük, mint például Bécsben, Párizsban, Berlinben, Amszterdamban, ám feladataikat nagyrészt a fővárosi közgyűlés határozza meg. Önállóan csak kisebb súlyú kérdésekkel foglalkoznak, mint például a parkok, helyi intézmények fenntartása, a szemétgyűjtés. Stockholmban a kerületi képviselő-testületek "leképezik" a fővárosi választás arányait, míg Rómában csak a kerület vezetőjét választják. Arra, hogy a kerületek képviselőket delegálnak a városi tanácsba, csak néhány európai városban van példa - mondja Tosics Iván. De ott is sokkal kisebb arányban, mint ahogyan azt Budapesten tervezik. A főváros kerületek általi "lenyúlása" mellett az is probléma, hogy Budapest nemcsak az itt lakó 1,7 millió ember számára lenne fontos, hanem a 2,5 milliós agglomerációnak, sőt az Esztergom, Tatabánya, Székesfehérvár, Kecskemét, Szolnok által határolt 3,5-4 milliós nagy-budapesti gazdasági térségnek is a fejlődés legfontosabb esélyét adhatná - normál esetben. A második Orbán-kormány azonban ezzel szembement: megszűnt az Agglomerációs Fejlesztési Tanács, a Budapesti Közlekedési Szövetség, és felszámolta a Közép-magyarországi Régió Fejlesztési Tanácsát.

A rendszerváltás óta mindegyik miniszterelnök tudta, hogy az országnak erős fővárosra volna szüksége, de senki sem merte összerúgni a port a kerületekkel. Egyébként is sok volt az éhes száj, akiket el kellett helyezni a hatalmasra duzzadt kerületi apparátusokban. A Fidesz 1993-as City-koncepciója, amely a belvárosi kerületeket vonta volna össze, vagy a Kis-Budapest ciklusról ciklusra felmerülő elképzelése, amely az ötvenes években a városhoz csatolt települések ismételt leválasztását célozta, mind-mind papíron maradt. Ahogyan hiába merült fel az előző ciklusban az építési törvény módosításakor, hogy az építési engedélyeket a főváros adja ki: ezt a fontos jogosítványt végül mégsem emelték ki a kerületi mutyik világából.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."