Nem lehet titok, mibe került a Mátrai Erőmű-ügylet

  • narancs.hu
  • 2023. július 29.

Belpol

A Fővárosi Ítélőtábla másodszor, jogerősen úgy ítélt, ki kell adni az MVM korábbi tulajdonosi határozatait.

Bírósági ítélet kötelezi a kormányt arra, adja ki a Mátrai Erőmű eladásával kapcsolatos, két éve titkolt határozatokat – írja a Népszava.

2019-ben karácsony előtt derült ki, hogy az állami MVM megveszi Mészáros Lőrinc érdekeltségeitől a Mátrai Erőművet. Az adásvétel 2020 márciusában zárult le, és a becslések szerint összesen 75 milliárd forintnyi közpénzbe került. 

Az erőműben nem sokkal korábban, 2018-ban szerzett tulajdont Mészáros cége. 

Tóth Bertalan, az MSZP frakcióvezetője 2020 elején kérte a kormánytól és az MVM-től az adásvétellel kapcsolatos iratokat. Ám az akkori vagyonminisztérium és a cég sem akarta átadni a dokumentumokat az érdemi információk kitakarása nélkül. Az ellenzéki politikus jogi útra terelte az ügyet, az eljárás pedig arról szólt, hogy az illetékes minisztérium mennyi pénzt kér az általa titkosnak tartott részletek kitakarásáért. Ez az összeg félmillió forintnál állt meg. Tóth úgy érvelt, ő egyáltalán nem igényli, hogy kitakarjanak bármit az iratokon. 

Először két éve, októberben döntött úgy a Fővárosi Törvényszék, majd tavaly februárban a Fővárosi Ítélőtábla is, hogy az alperesek kötelesek kiadni a Tóthék által méltányosságból ajánlott 54 ezer forint ellenében, kitakarás nélkül a kért iratokat. A minisztérium felülvizsgálati kérelmet nyújtott be a Kúriához, és az a testület idén januárban az ügy „különös bonyolultságára, vagy kiemelt társadalmi jelentőségére” tekintettel új eljárást rendelt el.

A Fővárosi Törvényszék az új eljárásban sem változtatott korábbi álláspontján, és néhány napja a Fővárosi Ítélőtábla is úgy döntött,  immár jogerősen, ahogy tavaly februárban: a vagyonminiszter jogutódjának számító energiaügyi tárcának, Lantos Csaba miniszternek 15 napon belül át kell adnia a Mátrai Erőmű vásárlásáról szóló iratokat. 

Az MVM-mel szemben ugyanilyen célból indított keresetet ugyanakkor elveszítette Tóth Bertalan. 

A tárcától kapott iratcsomagból azonban reményei szerint meg fogja tudni, mikor milyen határozatok születtek a Mátrai Erőmű megvételéről, Mészáros Lőrinc esetleges veszteségeinek a pótlásáról. Ezeket az információkat Tóth szerint mindenkinek joga van tudni, mert a nemzeti vagyon átjátszásáról van szó. 

 A Népszava feltételezi, a minisztérium ezek után sem fogja kitakarás nélkül átadni a kért dokumentumokat az ellenzéki politikusnak. 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.