Ötvennégy millió forintért vásárolt vérző, pislogó bábukat a TEK

Belpol

„A magas hűségű trauma szimulátor” szóösszetétel is furcsán hangzik, hát még, ami mögötte van.

Hat ponton (mű)vérzik, szuszog, saját keringéssel rendelkezik és pislogásának sebessége is állítható: többek között ezt tudja a Terrorelhárítási Központ új beruházása, ami magában 31 millió forintba került.

 A hivatalosan „magas hűségű trauma szimulátornak” nevezett orvosi eszközt a Közbeszerzési Értesítő szerint a Speeding Mérnöki Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. szállította le a TEK-nek. Az akkumulátorral működtetett komplex készüléken az akciók közben elszenvedett - lőtt, égetett, vagy éppen gránátrepesz hasította – sérülések ellátását gyakorolják a terrorelhárításnál, a kommandósokat pedig céges oktató készíti fel a szimulált és valódi sebek gyógyítására.

A több tízmilliós modell mellett a TEK még 58 darab „reanimációs és készségfejlesztő modellt” is vásárolt a Speeding Kft.-től 23,2 millióért: a név itt is megtévesztő lehet, hiszen ezek szintén egészalakos vagy torzót képező testmodellek, a felnőtt változattól a szétszedhető arcú, katéterezhető babákig.

A képzés szerves részét jelenti a TEK-es kommandósok, vagy ahogy ők mondanák: „felszámolók” felkészítésének. Mint az Origo 2014-ben megírta, a Terrorelhárítási Központ beavatkozó egységeiben pisztolytáskás orvosok is dolgoznak, de minden műveleti munkatárs kapalapfokú egészségügyi képzést , amiben benne van például a vérzés csillapítása vagy a légmell kezelése.

Akció közben TEK nemcsak hogy maga intézi a sürgősségi ellátást, de nem is enged civilt a tűzvonalba: a zárási zónában csak a saját orvosaik mozoghatnak, akik a sérülteket sürgősségi ellátás után átadják az Országos Mentőszolgálat munkatársainak, lőtávolon kívül.

Ezzel együtt csak elvétve hallani arról, hogy egy TEK-művelet során valaki súlyosan megsérült volna: az egyik ilyen eset volt, amikor szintén 2014-ben mesterlövészük vállon lőtt egy fegyveres ámokfutót Lajosmizsén. Nagyobb hírverést kapott viszont az Index által bemutatott szarvashiba, amikor 2013-ban a TEK felderítő tisztje egy bűnöző elfogása után véletlenül combon lőtte kollégáját.

(Címlapi képünk képernyőfelvétel,  a TEK egyik rajtaütésekor készült videójáról készült; a kép illusztráció.)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.