Ötvennégy millió forintért vásárolt vérző, pislogó bábukat a TEK

Belpol

„A magas hűségű trauma szimulátor” szóösszetétel is furcsán hangzik, hát még, ami mögötte van.

Hat ponton (mű)vérzik, szuszog, saját keringéssel rendelkezik és pislogásának sebessége is állítható: többek között ezt tudja a Terrorelhárítási Központ új beruházása, ami magában 31 millió forintba került.

 A hivatalosan „magas hűségű trauma szimulátornak” nevezett orvosi eszközt a Közbeszerzési Értesítő szerint a Speeding Mérnöki Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. szállította le a TEK-nek. Az akkumulátorral működtetett komplex készüléken az akciók közben elszenvedett - lőtt, égetett, vagy éppen gránátrepesz hasította – sérülések ellátását gyakorolják a terrorelhárításnál, a kommandósokat pedig céges oktató készíti fel a szimulált és valódi sebek gyógyítására.

A több tízmilliós modell mellett a TEK még 58 darab „reanimációs és készségfejlesztő modellt” is vásárolt a Speeding Kft.-től 23,2 millióért: a név itt is megtévesztő lehet, hiszen ezek szintén egészalakos vagy torzót képező testmodellek, a felnőtt változattól a szétszedhető arcú, katéterezhető babákig.

A képzés szerves részét jelenti a TEK-es kommandósok, vagy ahogy ők mondanák: „felszámolók” felkészítésének. Mint az Origo 2014-ben megírta, a Terrorelhárítási Központ beavatkozó egységeiben pisztolytáskás orvosok is dolgoznak, de minden műveleti munkatárs kapalapfokú egészségügyi képzést , amiben benne van például a vérzés csillapítása vagy a légmell kezelése.

Akció közben TEK nemcsak hogy maga intézi a sürgősségi ellátást, de nem is enged civilt a tűzvonalba: a zárási zónában csak a saját orvosaik mozoghatnak, akik a sérülteket sürgősségi ellátás után átadják az Országos Mentőszolgálat munkatársainak, lőtávolon kívül.

Ezzel együtt csak elvétve hallani arról, hogy egy TEK-művelet során valaki súlyosan megsérült volna: az egyik ilyen eset volt, amikor szintén 2014-ben mesterlövészük vállon lőtt egy fegyveres ámokfutót Lajosmizsén. Nagyobb hírverést kapott viszont az Index által bemutatott szarvashiba, amikor 2013-ban a TEK felderítő tisztje egy bűnöző elfogása után véletlenül combon lőtte kollégáját.

(Címlapi képünk képernyőfelvétel,  a TEK egyik rajtaütésekor készült videójáról készült; a kép illusztráció.)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.