Peresztegen is tüntettek az odavitt marhatetemek miatt

  • narancs.hu
  • 2025. április 18.

Katasztrófa

A helyiek megpróbálták lezárni a dögtemető felé vezető utat, de a szállítmányok rendőri felvezetéssel jöttek.

Miután megtudták Peresztegen, hogy a közeli, állami tulajdonú ATEV-telepre viszik a ragadós száj- és körömfájás miatt leölt rábapordányi szarvasmarhákat és sertéseket, többen próbálták lezárni az oda vezető utat pénteken – írta a Telex.

A Győr-Moson-Sopron megyei másfélezres község lakói attól tartanak, a tetemek miatt tönkremehet az ivóvizük, értékét veszíti az ingatlanjuk, és ugyanolyan hosszú ideig érezni fogják a dögök szagát, mint a korábban egy felhagyott agyagbányában elásott állati maradványokét.

A tiltakozók be akartak menni a telepre is, de nem lehetett, és választ sem kaptak a kérdéseikre. A sopronkövesdiek is demonstráltak reggel hatkor az útnál, és más közeli falvakból is odamentek azok, akik nem akarják, hogy ott temessék el a leölt állatokat. A tüntetés helyszínén rendőrök is megjelentek, érkeztek katonai teherautók, és idővel több lett az egyenruhás, mint a civil. 

A tüntetők terve az volt, hogy élőláncot alkotva megakadályozzák, hogy a tetemeket szállító kamionok behajtsanak a dögtemető felé vezető útra, de ezt nem tudták véghez vinni. Egy ember próbált átmenni a rendőrsorfalon, de őt elvezették. Autókkal sem sikerült lezárni az utat.

Az első kamionok tizenegy óra tájban érkeztek meg, rendőrségi felvezetéssel. A tüntetőknek nem volt módjuk arra, hogy útját állják a szállítmánynak.  A tüntetők szóba hozták, hogy Ukrajna uniós csatlakozásáról konzultációt indítanak közpénzen, bezzeg ebben az ügyben, amely közvetlenül érinti az embereket, az állam nem siet a tájékoztatással. 

Csütörtökön derült ki, hogy újabb Győr-Moson-Sopron megyei állattartó telepen, Rábapordányban is felbukkant a ragadós száj- és körömfájás betegség, és le kell ölni hatszáz állatot. A betegséget először márciusban, Kisbajcson észlelték, majd Levélen, később Darnózselin és Dunakilitin. A rábapordányi telep hatvan kilométerre található Dunakilititől.

Nagy István agrárminiszter pénteken délben videón jelentette be, hogy tényleg elkezdődött a rábapordányi telep állományának felszámolása. A peresztegieknek azt ígérték, hogy délután a helyi művelődési házban tájékoztatást kapnak, a fórum előtt pedig zárt körű egyeztetésre kaptak meghívást az érintett közeli települések polgármesterei.

A címlapkép a járvány magyarországi felbukkanása után készült, Kisbajcson. Fotó: MTI

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.