Pert nyert a DK-s képviselő: ki kell adni a fertőzöttségi adatokat

Belpol

A Veszprémi Járásbíróság elsőfokú ítéletében közérdekű adatnak minősítette a koronavírus fertőzöttségi számadatokat. A Veszprémi Járási Kormányhivatalt arra kötelezte, 15 napon küldje el Katanics Sándor veszprémi DK-s képviselőnek, hogy az általa megjelölt két augusztusi napon hány, Veszprémben élő személy volt fertőzött vagy került hatósági házikaranténba.

 

Mint októberben megírtuk, Katanics Sándor, a DK veszprémi önkormányzati frakciójának vezetője a koronavírus járvány második szakaszának felpörgése kezdetén szeretett volna hozzájutni a helyi fertőzöttségi adatokhoz. Augusztus 6-án Porga Gyula fideszes polgármesternél érdeklődött, miután Pápa polgármestere, Áldozó Tamás bejelentette, hogy 6-ról hirtelen 17 főre emelkedett Pápán és környékén a Covid-19 vírussal fertőzöttek száma, Veszprém megyében pedig alig egy hét alatt a 64 ismert beteg száma 87 főre nőtt. A képviselő meg volt győződve arról, nem titkos adatokat igényel, mivel csak arra volt kíváncsi, Veszprémben hányan vannak hatósági házi karanténban, hány fő fertőződött meg és hányan lettek betegek. Porga a konkrét választ megkerülve annyit közölt, "az igazolt esetszám továbbra is rendkívül alacsony".

Katanics augusztus 13-án, majd 27-én elektronikus levélben fordult a Veszprém Megyei Kormányhivatal Veszprémi Járási Hivatalához az adatokért. A kormányhivatal azt közölte, csak az összesített megyei adatokat ismerik, a képviselőt a Kormányhivatal Veszprémi Járási Hivatalához irányították. Itt arra hivatkozva tagadták meg az adatkiadást, hogy a betegek beazonosítását lehetővé adatok közlése nem lehetséges, mivel különleges személyes adatoknak minősülnek. A kormányhivatal mindössze az elutasító határozat elleni fellebbezés lehetőségét adta meg - ha panasza van, forduljon a járásbírósághoz.

Katanics Sándor ezt meg is tette, szeptember 1-én a Veszprémi Járásbíróságon pert indított a két augusztusi nap fertőzöttségi adatainak megismeréséért, aláhúzva azt, hogy nem kért és nem is akar személyek beazonosításához kapcsolatos adatokat megismerni, csupán információt arról, hol lehet a fertőzöttek számának változását nyomon követni. Arra kérte a járásbíróságot, kötelezze a Veszprém Megyei Kormányhivatal Veszprémi Járási Hivatalát a közérdekű adatok kiadására.

A Veszprémi Járásbíróság hétfőn hozta meg elsőfokú ítéletét, amelyben kötelezte a kormányhivatalt, 15 napon belül bocsássa Katanics rendelkezésére a képviselő által kért augusztus 13-i és 27-i fertőzöttségi adatokat. Katanics a pernyerést a Narancs.hu-nak azzal kommentálta, tisztában van vele, sokan most legyintenek, mit ért ezzel a ítélettel, hiszen azokat az adatokat akkor kellett volna megismerni. Akkor van értelmük, ha nyilvánossá válnak minden nap, mert akkor segíthetnek sokat a védekezésben. Ettől függetlenül

egyértelmű sikernek tartja, hiszen a Fidesz-hatalom hivatalos kormányszerve próbálta meggátolni, hogy megismerhetők legyenek az adatok, amit már nem tehet meg a továbbiakban.

"Ha jogerős lesz az ítélet, akkor bárki bátran megteheti, hogy az adott település aznapi adatait kéri írásban az illetékes járási hivataltól" – emelte ki a per legfontosabb következményét a DK-s képviselő. Katanics elvárja, hogy a kormányhivatal ne húzza tovább az adatok kiadását – ezek után bárki kéri, megkapja az éppen aktuális aznapi számokat. Még egyszerűbb lenne, ha az egyébként rendelkezésükre álló adatokat a honlapjukon kérés nélkül is közölnék – tette hozzá. A peres eljárás során egyértelműen kiderült, a fertőzöttségi adatok közérdekűek, és az is, hogy a kormányhivatalok folyamatosan ellátták azokkal a polgármesteri hivatalokat, amelyek vagy ismertették vagy nem a település lakosaival.

(Címlapképünkön Katanics Sándor, a veszprémi DK-frakció vezetője)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.