Péterfalviék szerint az MNB-alapítványok kedvezményezettjeinek a nevét is nyilvánosságra kellene hozni

  • Böszörményi Jenő
  • 2016. április 27.

Belpol

Az információszabadság hatóság szerint erős érvek szólnak amellett, hogy nyilvánosságra kellene hozni a jegybanki alapítványok „magánszemély” kedvezményezettjeinek neveit.

A jegybank Pallas Athéné alapítványai által múlt pénteken közzétett adatsorok visszatérő támogatottja a rejtélyes „magánszemély”. Ilyen titokzatos kedvezményezett összesen 368-szor szerepel az alapítványok listáiban. Azt azonban, hogy kikről van szó, a személyes adatok védelmére hivatkozva az alapítványok nem kívánták nyilvánosságra hozni. Pedig ez az eddig megismert alapítványi dotációk és megbízások fényében nem lenne érdektelen.

A nyilvánosság pártján

Megkerestük Péterfalvi Attilát, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnökét, és megkérdeztük, a Hatóságnak mi az álláspontja a listákon szereplő magánszemélyek anonimizálásával kapcsolatban. A Hatóság elnöke lapunkhoz eljuttatott írásos állásfoglalásában, amely hangsúlyozottan nem az infótörvény alapján lefolytatott vizsgálat eredményeként született, több olyan szempontot is felvetett, amely megkérdőjelezi az alapítványok anonimizálási gyakorlatát.

Az állásfoglalás külön kategóriaként kezeli a megbízási és a támogatási szerződéseket. Péterfalvi szerint „egyértelmű a helyzet, ha egy az információszabadság szempontjából közfeladatot ellátó szerv megbízási, vállalkozási szerződést köt egy egyéni vállalkozóval. Ebben az esetben egy természetes személy, a gazdaság szereplőjeként, üzleti tevékenységével összefüggésben köt szerződést, tehát a neve közérdekből nyilvános adatként bárki számára megismerhetővé válik.” A hivatkozási pont ez esetben az infótörvénynek az a passzusa, amely szerint a közpénzek felhasználásával járó szerződések adatai közérdekűek. Az állásfoglalásból következik, hogy megbízási szerződések esetén ugyanez érvényes a nem egyéni vállalkozó természetes személyekre is. Ezzel vág egybe a NAIH eddig követett gyakorlata is. Az egyéni vállalkozók nevét közzé is tették az alapítványok, az egyéb természetes személyek nevét azonban nem. Mindössze hét ilyen, jelentős összeget megmozgató szerződés van, többek között doktori iskola programjának kidolgozásáról (20 hónap, 1,3 millió/hó), a geopolitikai programigazgatói feladatok ellátásáról (39 hónap, 1,5 millió/hó), szakértői feladatok ellátásáról (határozatlan, 1,5 millió/hó) vagy geopolitikai témájú elemzésekről (határozatlan, 1 millió/hó).

Péterfalviék szerint némileg más és komplikáltabb jogi megítélés alá esnek a támogatási szerződések. Bár az állami forrásból nyújtott támogatások általában nyilvánosak, ám lehetnek kivételek, például amennyiben a támogatást szociális rászorultság alapján folyósítják. A helyzetet bonyolítja, hogy az ezt az elvet rögzítő, a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló törvény nem vonatkozik sem a Magyar Nemzeti Bankra, sem az alapítványaira, hiszen ezek nem részei az államháztartásnak. Péterfalviék ennek ellenére leszögezik: „Általánosságban elmondható, hogy a közpénzzel gazdálkodó szervek, akik pályázatok útján támogatnak akár civil szervezeteket, akár tudományos kutatásokat – nyilván saját presztízsük növelése érdekében is, tehát saját céljuk elérése érdekében is – nyilvánosságra kellene, hogy hozzák legalább az adatigénylések teljesítéseként az ilyen támogatási szerződések jogosultjait.”

Anonim haveri kedvezményezettek köre

A nyilvánosság mellett szól a NAIH szerint a tudományos kutatás szabadságához és tisztaságához fűződő közérdek is, amely – s itt az Alkotmánybíróságot idézik – az állam kötelezettségévé teszi, hogy kutató és kutató között ne diszkrimináljon, tudományos megállapítások és igazságok kérdésében legyen semleges. „Annak nyilvánossága, hogy milyen kutatásokat, mely kutató intézeteket, mely kutatókat támogatott egy állami szerv által létrehozott, közpénzből alapított alapítvány, álláspontom szerint elvárható nem csak a közpénzekkel való gazdálkodás, de a tudományos élet tisztaságának megvalósulása érdekében is.”

A NAIH állásfoglalása nem hagy kétséget afelől, hogy jóhiszemű, a közpénzköltések nyilvánosságára vonatkozó alkotmányos elveket tiszteletben tartó joggyakorlás esetén a Pallas Athéné alapítványok által támogatott „magánszemélyek” nem maradhatnának anonimok. Hogy mégis ez a helyzet, az az általános titkolózási reflex mellett valószínűleg azzal is magyarázható, hogy az alapítványok és a Magyar Nemzeti Bank vezetése számára felettéb kínos lehetne, ha kiderülne, hány haveri kedvezményezett neve bukkan fel a támogatott magánszemélyek között.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.