Péterfalviék szerint az MNB-alapítványok kedvezményezettjeinek a nevét is nyilvánosságra kellene hozni

  • Böszörményi Jenő
  • 2016. április 27.

Belpol

Az információszabadság hatóság szerint erős érvek szólnak amellett, hogy nyilvánosságra kellene hozni a jegybanki alapítványok „magánszemély” kedvezményezettjeinek neveit.

A jegybank Pallas Athéné alapítványai által múlt pénteken közzétett adatsorok visszatérő támogatottja a rejtélyes „magánszemély”. Ilyen titokzatos kedvezményezett összesen 368-szor szerepel az alapítványok listáiban. Azt azonban, hogy kikről van szó, a személyes adatok védelmére hivatkozva az alapítványok nem kívánták nyilvánosságra hozni. Pedig ez az eddig megismert alapítványi dotációk és megbízások fényében nem lenne érdektelen.

A nyilvánosság pártján

Megkerestük Péterfalvi Attilát, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnökét, és megkérdeztük, a Hatóságnak mi az álláspontja a listákon szereplő magánszemélyek anonimizálásával kapcsolatban. A Hatóság elnöke lapunkhoz eljuttatott írásos állásfoglalásában, amely hangsúlyozottan nem az infótörvény alapján lefolytatott vizsgálat eredményeként született, több olyan szempontot is felvetett, amely megkérdőjelezi az alapítványok anonimizálási gyakorlatát.

Az állásfoglalás külön kategóriaként kezeli a megbízási és a támogatási szerződéseket. Péterfalvi szerint „egyértelmű a helyzet, ha egy az információszabadság szempontjából közfeladatot ellátó szerv megbízási, vállalkozási szerződést köt egy egyéni vállalkozóval. Ebben az esetben egy természetes személy, a gazdaság szereplőjeként, üzleti tevékenységével összefüggésben köt szerződést, tehát a neve közérdekből nyilvános adatként bárki számára megismerhetővé válik.” A hivatkozási pont ez esetben az infótörvénynek az a passzusa, amely szerint a közpénzek felhasználásával járó szerződések adatai közérdekűek. Az állásfoglalásból következik, hogy megbízási szerződések esetén ugyanez érvényes a nem egyéni vállalkozó természetes személyekre is. Ezzel vág egybe a NAIH eddig követett gyakorlata is. Az egyéni vállalkozók nevét közzé is tették az alapítványok, az egyéb természetes személyek nevét azonban nem. Mindössze hét ilyen, jelentős összeget megmozgató szerződés van, többek között doktori iskola programjának kidolgozásáról (20 hónap, 1,3 millió/hó), a geopolitikai programigazgatói feladatok ellátásáról (39 hónap, 1,5 millió/hó), szakértői feladatok ellátásáról (határozatlan, 1,5 millió/hó) vagy geopolitikai témájú elemzésekről (határozatlan, 1 millió/hó).

Péterfalviék szerint némileg más és komplikáltabb jogi megítélés alá esnek a támogatási szerződések. Bár az állami forrásból nyújtott támogatások általában nyilvánosak, ám lehetnek kivételek, például amennyiben a támogatást szociális rászorultság alapján folyósítják. A helyzetet bonyolítja, hogy az ezt az elvet rögzítő, a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló törvény nem vonatkozik sem a Magyar Nemzeti Bankra, sem az alapítványaira, hiszen ezek nem részei az államháztartásnak. Péterfalviék ennek ellenére leszögezik: „Általánosságban elmondható, hogy a közpénzzel gazdálkodó szervek, akik pályázatok útján támogatnak akár civil szervezeteket, akár tudományos kutatásokat – nyilván saját presztízsük növelése érdekében is, tehát saját céljuk elérése érdekében is – nyilvánosságra kellene, hogy hozzák legalább az adatigénylések teljesítéseként az ilyen támogatási szerződések jogosultjait.”

Anonim haveri kedvezményezettek köre

A nyilvánosság mellett szól a NAIH szerint a tudományos kutatás szabadságához és tisztaságához fűződő közérdek is, amely – s itt az Alkotmánybíróságot idézik – az állam kötelezettségévé teszi, hogy kutató és kutató között ne diszkrimináljon, tudományos megállapítások és igazságok kérdésében legyen semleges. „Annak nyilvánossága, hogy milyen kutatásokat, mely kutató intézeteket, mely kutatókat támogatott egy állami szerv által létrehozott, közpénzből alapított alapítvány, álláspontom szerint elvárható nem csak a közpénzekkel való gazdálkodás, de a tudományos élet tisztaságának megvalósulása érdekében is.”

A NAIH állásfoglalása nem hagy kétséget afelől, hogy jóhiszemű, a közpénzköltések nyilvánosságára vonatkozó alkotmányos elveket tiszteletben tartó joggyakorlás esetén a Pallas Athéné alapítványok által támogatott „magánszemélyek” nem maradhatnának anonimok. Hogy mégis ez a helyzet, az az általános titkolózási reflex mellett valószínűleg azzal is magyarázható, hogy az alapítványok és a Magyar Nemzeti Bank vezetése számára felettéb kínos lehetne, ha kiderülne, hány haveri kedvezményezett neve bukkan fel a támogatott magánszemélyek között.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Elverték a jövőt

Lehetetlen immár elfedni a magyar nyugdíjrendszer strukturális bajait. Lehet titkolni a kassza hiányát, lehet utalványt osztogatni – a demográfia, az elhibázott és a meg nem hozott kormányzati intézkedések baljós jövőt vetítenek előre. Aligha véletlen, hogy egyelőre a kormány­váltásra készülő erő próbálkozásai is harmatgyengék.

„A zsarufilmek ideje rég lejárt”

Az idén 45 éves minden idők egyik legviccesebb filmje, az Airplane! – ugyanaz a ZAZ-trió, azaz David Zucker, Jerry Zucker és Jim Abrahams készítette, amelyik a Csupasz pisztolyt is. A Csupasz pisztoly negyedik része megjelenésünk napján érkezik a mozikba – az eredeti alkotók nélkül. David Zuckerral Leslie Nielsenről, Lloyd Bridgesről és a South Park alkotóiról beszélgettünk, meg persze a legújabb Csupasz pisztolyról.