Színház

Utánunk a robotok?

Térey János: A Nibelung-lakópark

Kritika

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Nagy vállalás. Térey János monumentális drámai költeményét a születése óta eltelt húsz évben mindössze kétszer állították színpadra. Pontosabban nem is színpadra, hiszen az első, mára legendássá vált bemutatója Mundruczó Kornél rendezésében és a Krétakör előadásában a Sziklakórházban volt 2004-ben. Akkor Rába Roland játszotta Hagent, aki aztán 2014-ben az SZFE-n rendezett belőle vizsgaelőadást NIBELUNGbeszéd címmel. Vagyis – ahogy ezt a mostani színlap is megemlíti – a székesfehérvári a darab első kőszínházi bemutatója. És ez meg is látszik a látványvilágon. Ilyen technikát és ennyi pénzt kőszínházban is ritkán tudnak egy előadásba beletenni, független színháznál pedig elképzelhetetlen.

A Vígszínház színpada tágas teret ad a hatalmas, tologatható falaknak, amelyekre folyamatosan vetítenek. Néha szinte egy 3D-s moziban érezhetjük magunkat. Lelkes Botond rendkívül látványos videói hol hangulati hátteret adnak a színpadon látottakhoz, hol kiegészítik azt, sokszor azonban pusztán illusztrálják az elhangzottakat. A falak mozgatásával jelzik a különböző helyszíneket, a kintet és a bentet, át lehet rendezni mögöttük a következő jelenethez a színpadot, és arra is lehetőséget adnak, hogy ebben az ármányok uralta világban mindenki megfigyelhető és kihallgatható legyen. Benedek Mari jelmezeire is folyamatosan rá kell csodálkozni. A színésznők arany és ezüst szettekben csillognak-villognak, szinte valamennyi jelmez a női szexualitást hangsúlyozza, és amikor nem – mint Gerda (Decsi Edit) szürke, zárt kosztümje –, egy idő után ott is kiderül, hogy mégis. Ennyi felsliccelt szoknyából kivillanó, forrónadrágban feszülő, mozgással hangsúlyozott női combot ritkán látni egy előadásban. A férfiak öltözete visszafogottabb, a legdecensebb a fekete öltönyt, fehér inget viselő Hagené (Gáspár Sándor).

A képzeletbeli Wormsba, ebbe az üzlet és pénz irányította metropoliszba helyezett történet Wagner Istenek alkonya című tetralógiájára épül, ezt gyúrja össze a posztmodern világtapasztalattal egy „katasztrófajátékká” (ahogy Térey a művét nevezte). Siegfried itt egy óriáscég tulajdonosa, Brünnhildének galériája van, a házasságok pedig az üzleti érdek mentén köttetnének, hiszen a gyűrű, a RING a Rajnai Ipar Nyereség Garantált betűszava. Akié a gyűrű, azé a hatalom és a haszon. A darabban benne van a megírást mindössze három évvel megelőző 2001. szeptember 11. lenyomata, a mai néző azonban úgy érezheti, hogy Térey sokat megsejtett az azóta eltelt húsz év történéseiből is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.