Színház

Utánunk a robotok?

Térey János: A Nibelung-lakópark

Kritika

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Nagy vállalás. Térey János monumentális drámai költeményét a születése óta eltelt húsz évben mindössze kétszer állították színpadra. Pontosabban nem is színpadra, hiszen az első, mára legendássá vált bemutatója Mundruczó Kornél rendezésében és a Krétakör előadásában a Sziklakórházban volt 2004-ben. Akkor Rába Roland játszotta Hagent, aki aztán 2014-ben az SZFE-n rendezett belőle vizsgaelőadást NIBELUNGbeszéd címmel. Vagyis – ahogy ezt a mostani színlap is megemlíti – a székesfehérvári a darab első kőszínházi bemutatója. És ez meg is látszik a látványvilágon. Ilyen technikát és ennyi pénzt kőszínházban is ritkán tudnak egy előadásba beletenni, független színháznál pedig elképzelhetetlen.

A Vígszínház színpada tágas teret ad a hatalmas, tologatható falaknak, amelyekre folyamatosan vetítenek. Néha szinte egy 3D-s moziban érezhetjük magunkat. Lelkes Botond rendkívül látványos videói hol hangulati hátteret adnak a színpadon látottakhoz, hol kiegészítik azt, sokszor azonban pusztán illusztrálják az elhangzottakat. A falak mozgatásával jelzik a különböző helyszíneket, a kintet és a bentet, át lehet rendezni mögöttük a következő jelenethez a színpadot, és arra is lehetőséget adnak, hogy ebben az ármányok uralta világban mindenki megfigyelhető és kihallgatható legyen. Benedek Mari jelmezeire is folyamatosan rá kell csodálkozni. A színésznők arany és ezüst szettekben csillognak-villognak, szinte valamennyi jelmez a női szexualitást hangsúlyozza, és amikor nem – mint Gerda (Decsi Edit) szürke, zárt kosztümje –, egy idő után ott is kiderül, hogy mégis. Ennyi felsliccelt szoknyából kivillanó, forrónadrágban feszülő, mozgással hangsúlyozott női combot ritkán látni egy előadásban. A férfiak öltözete visszafogottabb, a legdecensebb a fekete öltönyt, fehér inget viselő Hagené (Gáspár Sándor).

A képzeletbeli Wormsba, ebbe az üzlet és pénz irányította metropoliszba helyezett történet Wagner Istenek alkonya című tetralógiájára épül, ezt gyúrja össze a posztmodern világtapasztalattal egy „katasztrófajátékká” (ahogy Térey a művét nevezte). Siegfried itt egy óriáscég tulajdonosa, Brünnhildének galériája van, a házasságok pedig az üzleti érdek mentén köttetnének, hiszen a gyűrű, a RING a Rajnai Ipar Nyereség Garantált betűszava. Akié a gyűrű, azé a hatalom és a haszon. A darabban benne van a megírást mindössze három évvel megelőző 2001. szeptember 11. lenyomata, a mai néző azonban úgy érezheti, hogy Térey sokat megsejtett az azóta eltelt húsz év történéseiből is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.