Színház

Utánunk a robotok?

Térey János: A Nibelung-lakópark

Kritika

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Nagy vállalás. Térey János monumentális drámai költeményét a születése óta eltelt húsz évben mindössze kétszer állították színpadra. Pontosabban nem is színpadra, hiszen az első, mára legendássá vált bemutatója Mundruczó Kornél rendezésében és a Krétakör előadásában a Sziklakórházban volt 2004-ben. Akkor Rába Roland játszotta Hagent, aki aztán 2014-ben az SZFE-n rendezett belőle vizsgaelőadást NIBELUNGbeszéd címmel. Vagyis – ahogy ezt a mostani színlap is megemlíti – a székesfehérvári a darab első kőszínházi bemutatója. És ez meg is látszik a látványvilágon. Ilyen technikát és ennyi pénzt kőszínházban is ritkán tudnak egy előadásba beletenni, független színháznál pedig elképzelhetetlen.

A Vígszínház színpada tágas teret ad a hatalmas, tologatható falaknak, amelyekre folyamatosan vetítenek. Néha szinte egy 3D-s moziban érezhetjük magunkat. Lelkes Botond rendkívül látványos videói hol hangulati hátteret adnak a színpadon látottakhoz, hol kiegészítik azt, sokszor azonban pusztán illusztrálják az elhangzottakat. A falak mozgatásával jelzik a különböző helyszíneket, a kintet és a bentet, át lehet rendezni mögöttük a következő jelenethez a színpadot, és arra is lehetőséget adnak, hogy ebben az ármányok uralta világban mindenki megfigyelhető és kihallgatható legyen. Benedek Mari jelmezeire is folyamatosan rá kell csodálkozni. A színésznők arany és ezüst szettekben csillognak-villognak, szinte valamennyi jelmez a női szexualitást hangsúlyozza, és amikor nem – mint Gerda (Decsi Edit) szürke, zárt kosztümje –, egy idő után ott is kiderül, hogy mégis. Ennyi felsliccelt szoknyából kivillanó, forrónadrágban feszülő, mozgással hangsúlyozott női combot ritkán látni egy előadásban. A férfiak öltözete visszafogottabb, a legdecensebb a fekete öltönyt, fehér inget viselő Hagené (Gáspár Sándor).

A képzeletbeli Wormsba, ebbe az üzlet és pénz irányította metropoliszba helyezett történet Wagner Istenek alkonya című tetralógiájára épül, ezt gyúrja össze a posztmodern világtapasztalattal egy „katasztrófajátékká” (ahogy Térey a művét nevezte). Siegfried itt egy óriáscég tulajdonosa, Brünnhildének galériája van, a házasságok pedig az üzleti érdek mentén köttetnének, hiszen a gyűrű, a RING a Rajnai Ipar Nyereség Garantált betűszava. Akié a gyűrű, azé a hatalom és a haszon. A darabban benne van a megírást mindössze három évvel megelőző 2001. szeptember 11. lenyomata, a mai néző azonban úgy érezheti, hogy Térey sokat megsejtett az azóta eltelt húsz év történéseiből is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.

Kit véd Lánczi Tamás?

Lánczi Tamás, a Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke ezt írja a közösségi médián: „Néhány nap alatt felépített dezinformációs kampányokkal életeket lehet tönkretenni, hiszterizálni lehet a közhangulatot, és fel lehet borítani a társadalmi békét.”

Bedarálta saját fogaskerekét

Júliusban saját kormánypárti képviselőtársai mondatták le Csányi József kiskunfélegyházi polgármestert. Aztán fentről rájuk szóltak, nyugi lett. A vasárnapi időközi polgármester-választáson a függetlenként induló Csányinak nem lesz kormánypárti kihívója, mert most nem hiányzik egy zakó.

Buli van!

Jövő áprilisban sok múlhat azon a néhány százaléknyi vokson, ami valamely nagy párt, illetve legalább a bejutásra esélyes középpárt helyett eleve esélytelen formációkra megy. Furcsa kreatúrákból nincs hiány, és immár az Országházon belül is született kamupárt.