Központosított megfigyelés: Az adatvédelmi biztos nincs elragadtatva Pintérék tervétől

  • narancs.hu
  • 2018. december 2.

Belpol

50 milliárdos kamerarendszert hozna létre a BM, ami elnagyolt felhatalmazást adna a kijelölt szervezetek számára a NAIH szerint. FRISSÍTÉS: cikkünk megjelenése után helyreigazítást kért az ügyben a Belügyminisztérium, amelyet alább olvashat.

Helyreigazítás

Központosított megfigyelés: Az adatvédelmi biztos nincs elragadtatva Pintérék tervétől címen közölt cikkünk a valóságot hamis színban tünteti fel azzal, hogy más valós tényeket elhallgat, így nem szerepel a cikkben, hogy a NAIH állásfoglalása a BM-mel való egyeztetést megelőzően született és a normaszöveg korábbi időállapotára vonatkozott, nem pedig az Országgyűléshez benyújtott törvényjavaslatra.

Továbbá megalapozatlanul híreszteltük cikkünkben azt a valótlan állítást, hogy Kontrát Károly, a BM államtitkára azon állítása, mely szerint a NAIH minden észrevételét beépítették a törvényjavaslatba, az interneten található dokumentum és a hivatal álláspontja szerint megkérdőjelezhető. A valóság mindezzel szemben az, hogy az egyeztetések eredményeképpen a hatóság minden fennmaradt észrevétele beépült a törvényjavaslat szövegébe.

 

 

Szerkesztői megyjegyzés (frissítés): cikkünk a hvg.hu-n 2018. december 2-án megjelent "Totális megfigyelés 50 milliárdért - Pintérék terve kiakasztotta az adatvédelmi biztost" című cikk szemléje.

"A rendelkezésre álló információkból egy központosított, országos kiterjedésű, totális képi megfigyelőrendszer létrehozásának terve rajzolódik ki, amelynek nem lesz az adatkezelés jogszerűségéért felelősségre vonható adatkezelője, ugyanakkor a tervezett szabályozás elnagyolt felhasználású felhatalmazást adna a törvényben kijelölt szervezetek számára” - olvasható a Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos hivatalának, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hivatalnak (NAIH) a Belügyminisztériumnak (BM) írt levele, amit a hvg.hu-nak is elküldött a szerv.

Kontrát Károly, a BM államtitkára korábban azt állította, hogy a NAIH minden észrevételét beépítették a törvényjavaslatba, viszont az interneten található dokumentum és a hivatal álláspontja szerint ez az állítás megkérdőjelezhető.

A levélből kiderül, hogy „35 ezer kamera képfolyamainak folyamatos gyűjtése valósulna meg a Kormányzati Adatközpontban, továbbá 25 ezer terrabájtnyi megfigyelési adat folyamatos kezelése, ami központi szinten 50 milliárd forint közpénz elköltését jelentené, és erre még rájönne a településeknél megjelenő, megsaccolhatatlan összegű további költség.” A NAIH levélben hozzátette, hogy ezek az adatok mindeddig nem voltak számukra ismertek.

A tervezet szerint az alkalmazottak egy alkalmazáson keresztül férnének hozzá a képekhez, viszont a képeket feltöltők megszűnnének adatkezelőnek lenni. Továbbá a központi gyűjtőhely sem lenne adatkezelő, csak adatfeldolgozó, viszont így nem lenne olyan személy, akit jogsértés esetén felelősségre lehetne vonni. „Egy ilyen hatalmas léptékű technikai megfigyelőrendszer nagyon erős adatvédelmi garanciákat kívánna, ám ezek teljesen hiányoznak a törvénytervezetből” - állítja a NAIH.

A hivatal megfogalmazott javaslatokat is, többek között azt szeretné, hogy:

- legyen egy meghatározott adatkezelő

- csak jogszerűen elhelyezett kamerák legyenek a rendszerben

- legyen tilos az adatok biometrikus feldolgozása

- csak olyan ember férhessen hozzájuk, akinek van ehhez jogosultsága

- a hozzáféréseket szigorúan naplózni kell

- legyen nyilvános, hogy mely kamerák képe fut be a közös rendszerbe

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.