Pintér Sándor és Varga Mihály minisztériuma a várba költözik

  • Hamvay Péter
  • 2015. november 25.

Belpol

Szép épületeket néztek ki maguknak, az tény.

Lapunk holnap utcára kerülő printváltozata részletesen ismerteti a ma megjelent kormányhatározatot, mely szerint 2017. december 31-ig a Belügyminisztérium beköltözik az MTA Bölcsészettudományi és Társadalomtudományi Kutatóközpontja helyére, míg a Nemzetgazdasági Minisztérium a régi Pénzügyminisztérium Szentháromság tér 6. szám alatti épületét nézte ki magának.

Lapunk printváltozatából megtudhatja egyebek mellett, hogy az MTA Kapisztrán tér–Úri utca–Országház utca által határolt, több mint 20 ezer négyzetméteres épületében székelt egykor a Helytartótanács, azelőtt pedig a magyar jakobinusokat tartották fogva, de országgyűléseket is tartottak itt a 18. században. A három belső udvart magába foglaló tömbről azt tervezték korábban, hogy megnyitják a nagyközönség számára: a földszinten éttermek, kávézók, cukrászdák kaptak volna helyet, még youth hostelt is terveztek. Az egykori országgyűlési termekből viszont elegáns bál- és fogadóterem épülhet Pintér Sándor részére. A lapunk által megkérdezett szakértők szerint a vár biztonsági szempontból rémálom számukra a menekülőutak hiánya, a szűk utcák és a barlangok miatt. Lapunkból kiderül, hova paterolják ki az akadémiai intézeteket, és az is, hogy áll a 8 milliárdos beruházás.

A kormány tervei szerint visszaépítik a Mátyás-templommal átellenben lévő egykori Pénzügyminisztérium tömbjét, melyet az építészek közti konszenzus alapján az 1948–1962 közötti helyreállítás során jelentősen visszabontottak, épp azért, hogy ne nyomja agyon a templomot. Művészettörténészek szerint források híján nem lehet pontosan helyreállítani a belső részeket, melyek között 300 személyes bálterem, márvánnyal burkolt, szobrokkal díszített aula, faburkolatos, kandallós fogadó- és tanácskozótermek voltak.

Lapunk arról is ír, mennyibe került eddig Orbán Viktor szintén a várban épülő rezidenciája, és azt is megtudtuk, hogy nem lesz sokkal kisebb a Parlament alapterületénél. Az is kiderül, hogy ideiglenes otthona után hová költözik tovább a szeretett vezető, ha önök megválasztják 2018-ban.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.