Rekonstrukció

Az UD Zrt.-ügy első fokú ítéletének hanganyaga

  • narancs.hu
  • 2012. május 4.

Belpol

Az UD Zrt. ügyében törvénytelenséggel vádolt Dávid Ibolya és Herényi Károly első fokú fölmentő ítéletének hanganyaga.

Múlt szerdán az elsőfokú bíróság nem egyszerűen fölmentette minden vád alól Szilvásy Györgyöt, Tóth Károlyt, Dávid Ibolyát és Herényi Károlyt – azzal, hogy a bíróság az UD-ügyet a feje tetejéről a talpára állította, kimondatlanul is koncepciós eljárással vádolta meg az ügyészséget. A május 3-án megjelent Magyar Narancsban elemeztük az ítéletet, amelynek Dávid Ibolyára és Herényi Károlyra vonatkozó indoklását itt és most teljes egészében, vágatlanul közkinccsé tesszük. (Írásunk alján két kiegészítő megjegyzés a hanganyaghoz – a szerk.)

Az UD Zrt. körüli botránysorozat legismertebb szála az MDF belügyeibe való beavatkozási kísérlet volt. Az ügy Dávid Ibolya szeptember 12-i sajtótájékoztatójával robbant ki. A Pesti Központi Kerületi Bíróság első fokon eljáró bírója, Vasvári Csaba az ítélet indoklásában óráról órára rekonstruálta a szeptember 12-i eseményeket, illetve az MDF-vezetés megszerzéséért indított akciót tágabb kontextusba helyezte. Vagyis megtette azt, amit az ügyészség elmulasztott megtenni Dávid Ibolya 2008. szeptemberi ügyészségi beadványa nyomán (illetve a Nemzetbiztonsági Hivatal későbbi följelentése nyomán, amely a biztonsági magáncég más eseteire vonatkozott). Ráadásul azzal, hogy a vádhatóság ugyanazon vádpadra ültette a négy egykori – két-két szocialista és MDF-es – politikust, megteremtette a bíróságnak a lehetőséget arra, hogy a korábbinál nagyobb rálátása legyen az UD Zrt., valamint a gazdasági-politikai elitbe tartozó megrendelőik viselt dolgaira.

Két kiegészítő megjegyzés a hanganyaghoz: a Vasvári Csaba indoklásában hivatkozott Kúria-ítélet az Almássy Kornéllal szemben Dávid Ibolyának igazat adó 2012. január 11-i harmadfokú ítélet (erről részletesen itt olvashat). Vasvári Csaba bíró 20:28-nál Almássy Kornél 2008. június 25-i tévészereplését említi. Ez nyilvánvaló nyelvbotlás, a 2009. június 25-i napkeltés interjúról van szó.

Az ügyészség az első fokú fölmentő ítéletet valamennyi vádlott esetében – megalapozatlanságra hivatkozva – megfellebbezte, így az nem jogerős.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.