A Milla-tüntetés március 15-én

Semmi különös

  • narancs.hu
  • 2012. március 15.

Belpol

Rutinossá dermedt kormányellenesség, ismétlődő követelések, és semmi remény semmiféle változásra. Még jó, hogy a nap szépen sütött.

Sokan vagyunk, épp annyian, mint máskor. Tekintélyes, több tízezres tömeg hallgatja a szónokokat. Inkább csak fél füllel figyel a nép, a kicsit erősebb, határozottabb megszólalásoknál tapsol, az erősebb hangú szónokoknak ad némi esélyt, de elsősorban a még bágyadt, de már sokat ígérő napsütésre figyelnek a résztvevők. Érthető: a beszédekben a jól ismert problémák sorjáznak, a sajtó szabadsága, a leszakadó tömegek módszeres ellehetetlenítése (gazdaságpolitika, oktatáspolitika, büntetőpolitika, munkajog), az „elveszett alkotmány”, hogy miért ugat bele az állam még abba is, mikor és kivel feküdjünk le, hogy kicsodák együttélése számít családnak, hogy miért folytat szabadságharcot polgárai jogbiztonsága ellen, és így tovább. Bólogatunk, ha éppen halljuk, persze, igazuk van, csak világos, hogy hiába mondjuk el ugyanannak a pár tízezer embernek kéthavonta, akik maguktól is nagyon jól tudják, azokat meg, akiknek címezzük, tapintatosan szólva sem érdekli.

Új elemként jelenik meg, hogy vége a korrupt világnak, amikor a klientúra megkerülte a törvényeket, most már a baráti (Fidesz-zsargonban: nemzeti) oligarchia írja őket. A másik, aránylag új üzenet az volt, hogy valóban mindent teljesen elölről kell kezdeni, „alulról kell felépíteni” a „felülről lebontott” demokráciát. Semmi baj nem volt a szónokokkal, hacsak az nem, hogy szinte minden retorikai készségnek híján voltak, de hiába a vállalható tartalom, mindez már nem lelkesítő többé. A Milla volt indulásakor a legkreatívabb és máig is a legnagyobb tömegeket megmozgató ellenzéki formáció, de most valamerre tovább kell lépniük, ha arra hajtanak, hogy nagyságrendileg nőjön a tömeg létszáma. Így ugyanis, bár szép, hogy sűrűn randevúzunk, sokan vagyunk, de semmire sem elegen.

Talán a nagyközönségnek csak most bemutatkozó fellépőt, a HAT-ot (Hálózat a Tanszabadságért) képviselő Stribik Ferencet emelnénk ki, az új köznevelési törvény ellen a legbátrabban küzdő középiskola, a budaörsi Illyés Gyula gimnázium tanárát, akinek beszéde egy rég elfelejtettnek hitt dilemmával szembesített bennünket: hogy újra előírhatják, mit hogyan lehet majd mondani az osztályteremben. Ő talán a legkeményebb is: „Ha kell, akkor sztrájkolunk, bojkottáljuk a vizsgáztatást”, mondja.

Nem éreztük magunkat rosszul, de ennek inkább a tavasz volt az oka, valamint Csákányi és Kulka iránti szeretetünk, semmint a megerősödő politikai elszánás. Viszont volt időnk figyelni az apróbb részletekre, melyek közül, ha a legvonzóbbnak nem is, a legfigyelemkeltőbbnek a Jégbüfé körüli ellentüntetés ígérkezett. A kollektíve elbőgött szónoklatok témája itt ugyan még sokkal kiszámíthatóbb volt („Ria-ria-Hungária, EU-NEM, utóbbi egy transzparensen feszült), az is unalmas volt immár, bár bosszantó is, hogy a területükön áthaladó Mécs Imrét, az egykori halálraítéltet huszonéves lányok erkölcsi fölényük magasztos tudatában leárulózták. Amikor Galkó Balázs a rendezvény második felében elszavalta Radnóti Nem tudhatom-ját, alighanem mint a nem etnicista hazaszeretet himnuszát (amelyet hazaszeretetének hangsúlyozott, bensőséges személyessége a legkevésbé sem tenne alkalmassá arra, hogy politikai rendezvényeken szavalják, ha költőjét nem azok ölik meg, akik), a Jégbüfé környékén álldogáló ellentüntetők meglepő irodalmi és társadalmi érzékről tettek tanúbizonyságot. Heveny mocskos zsidózásba kezdtek, „Éljen Szálasi!”-val tarkítva, jelezve, hogy értik, mire megy ki a játék. Az itt lévők alighanem a Jobbik jobbszélét alkották, ezt nemcsak Zagyva György Gyula feltűnése valószínűsítette, hanem az is, hogy pártjuk rendezvényének értékes perceit elmulasztva döntöttek úgy, hogy önfeláldozóan itt zsidóznak a libsik mellett, míg Vona Gábor harci menetet vizionál – nélkülük. Munkatársaink azt is látták, hogy a rendőrök először felengedtek a hídra Budáról mintegy száz Jobbik-zászlós ifjat, hogy egyenesen a Millás tömegbe érkezzenek, de némi bizonytalankodás után, úgy a híd közepén, mégis visszafordították őket. Később már a szimpatizánsok sem jutottak át Budáról.

A jobboldali ellentüntetők akciójáról lásd képgalériánkat:


Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.