Megszólalt Sólyom László, és bírálta a kormány „kereszténydemokráciáját”

  • Gera Márton
  • 2018. szeptember 13.

Belpol

A volt köztársasági elnök az Eötvös Csoport rendezvényén beszélt arról, hogy miért is kerülhetett be az alaptörvénybe a keresztény kultúra védelme.

„A hajléktalanság betiltása ugyanabba az alaptörvény-módosításba belefér, amiben ott van a keresztény kultúra védelme. Ez így nem megy” – mondta Sólyom László az Eötvös Csoport tegnap esti rendezvényén.

Ez az a csoport, melyet javarészt olyan konzervatív személyiségek (többek között Bod Péter Ákos, Chikán Attila, Urbán László, Mellár Tamás) alapítottak, akik egykor még a Fidesznek vagy magának Orbán Viktornak adtak tanácsot, illetve kormányzati szereplők voltak, de a különféle döntései miatt elfordultak a párttól. Az általuk létrehozott csoport azonban az elmúlt években rendszeresen szervez közéleti vitákat, ahol általában aktuális kérdéseket járnak körül.

Alaptörvénybe emelt kereszténységvédelem

A szerdai, Párbeszéd Házában tartott esten a politika és a katolicizmus kapcsolata került terítékre, a bevezetőt tartó Sólyom László pedig a legutóbbi alaptörvény-módosításról beszélt, amibe bekerült a keresztény kultúra védelme.

Ezt a módosításkor Rétvári Bence parlamenti államtitkár azzal magyarázta, hogy Európában évtizedek óta identitásvesztés van, és a multikulturális társadalom ellen így lehet védekezni. „Ha ez nem az alkotmány szövegében lenne, ebben semmi különös nem volna” – mondta a volt köztársasági elnök, aki szerint az a keresztény kultúra, amit a kormány védeni akar, az a szekuláris európai status quo.

Sólyom László

Sólyom László

Fotó: narancs.hu

„Hol van itt a keresztény kultúra? Ha egy országban ilyen kevés keresztény van, lehet-e azt mondani, hogy a kultúra keresztény?” – tette fel a kérdést Sólyom, aki úgy látja, a kereszténység védelme ma kicsit olyan, mint a migráns nélküli migránsveszély.

„A hajléktalanság betiltása ugyanabba az alaptörvény-módosításba belefér, amiben ott van a keresztény kultúra védelme. Ez így nem megy” – mondta Sólyom.

„Bonaparték jönnek, Bonaparték mennek”

Botos Máté történész a rendezvényen arról beszélt, hogy ha valaki a katolicizmust csupán a saját, akár politikai céljainak megvalósítására használja fel, akkor ő semmilyen értelemben nem nevezhető Isten munkatársának. Az állam és az egyház kapcsolatának persze nagy történeti háttere van: a 19. században az állam igyekezett kihátrálni az egyház mögül, ez a folyamat pedig felerősödik a 20.században.

Most viszont annak vagyunk tanúi Botos szerint, hogy vannak olyan országok, ahol az állam próbálja meg védeni az egyházi érdekeket, akár úgy is, hogy az egyház ezt nem is kéri. Ilyen például Lengyelország és Magyarország is. A kérdés Botos szerint az, hogy ezzel jót vagy inkább rosszat tesz-e az állam.

Az est során előkerült, hogy ma a magyar katolikus egyház egyre kevésbé választható el az államtól. Botos szerint azonban nem kell attól tartani, hogy ebből a szerepből nem tud kitörni az egyház: „Az egyház arra van tervezve, hogy túlélje ezeket a világi konstrukciókat. Bonaparték jönnek, Bonaparték mennek.”

Török Csaba

Török Csaba

Fotó: narancs.hu

Török Csaba római katolikus pap, teológus, az est másik előadója azt mondta, hogy a katolikus egyháznak valójában semmilyen befolyása nincs a politikára. Vannak katolikus papok, akiknek nagyon jó kapcsolataik vannak politikusokkal, és ezért elképesztő projekteket tudnak menedzselni, de a teológus szerint ebből nem érdemes általános következtetést levonni.

Török arról is beszélt, hogy ma Magyarországon állítólag keresztény, állítólag katolikus országgyűlési képviselők a halálbüntetés bevezetése mellett tettek hitet. A teológus szerint Észak-Amerikában a püspöki kar jól fenéken billentené az olyan képviselőket, akik ilyenről beszélnek.

Borítókép: MTI/Balogh Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.