Színházi kritikusok: „Ilyesmit a diktatúra megdöntése óta nem tapasztaltunk Magyarországon”

  • - urfi -
  • 2017. szeptember 14.

Belpol

A kormány által közellenségnek nyilvánított Schilling Árpád mellett állnak ki.

Németh Szilárd a nemzetbiztonsági bizottság keddi ülése után azt mondta, hogy Gulyás Márton, Vágó Gábor és Schilling Árpád lehetnek azok, akik ősszel zavargásokat kezdeményezhetnek. Az LMP-s Szél Bernadett szerint Németh ezzel kimerítette a büntető törvénykönyv 265. §-ának tényállását, mivel aki minősített adatot jogosulatlan személy részére hozzáférhetővé tesz, büntetőjogi visszaélést követ el. Ezért a testület tagjaként feljelentést kezdeményezett Németh Szilárd ellen.

false

Most reagált  a Színházi Kritikusok Céhe is, mivel szerintük „különösen aggasztó és megdöbbentő”, hogy a hatalmon lévők egy színházi alkotót is közellenségnek kiáltottak ki. „Ilyesmit a diktatúra megdöntése óta nem tapasztaltunk Magyarországon, és őszintén hittük, hogy a rendszerváltás részben azért is történt meg, hogy soha ne is lehessen újra egy művésztől megvonni a szólásszabadság, a művészi szabadság és a szabad véleményalkotás jogát, sem pedig egyértelmű fenyegetéssel utalni ennek akár csak a puszta lehetőségére is” – írják.

Emlékeztetnek rá, hogy „Schilling Árpád Hevesi Sándor- és Sztanyiszlavszkij-díjas rendező, akinek színházi munkásságát az említett szakmai díjakon kívül még több rangos kitüntetéssel ismerték el Magyarországon és a nagyvilágban. A Schilling Árpád által alapított Krétakör Színház a magyar színháztörténet elmúlt évtizedeinek jelentős fejezetét alkotja. Schilling Árpád nemcsak művész, hanem a közéletben felelősségteljesen részt vevő, jogait törvényesen gyakorló állampolgár. Jeles publicista. Kiváló szervező. Szociálisan érzékeny ember. Hazafi és demokrata. Meggyőződésünk, hogy mind a kortárs magyar színházművészetben, mind a közéletben több olyan szereplőre lenne szükség, mint amilyen Schilling Árpád”.

Végül felhívják a figyelmet, hogy „Oroszországban nemrég a szovjet koncepciós eljárásokat idéző módon letartóztatták Kirill Szerebrennyikovot, aki országának – Schilling Árpádhoz hasonlóan – egyik legelismertebb színházi alkotója. Történt ez azután, hogy az orosz kormány évek óta közellenségként kezelte a művészt”.

Közleményüket így zárják: „Félelmetesnek találjuk a magyar és az orosz ügy közötti hasonlóságokat, de egy demokratikus állam polgáraiként hiszünk abban, hogy Magyarországon sosem érezheti magát valós veszélyben egy művész pusztán a politikai nézetei miatt.”

(Forrás: Kritikuscéh. Leadképek: Schilling Árpád Facebook-oldala)

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.