Szponzorok jelentkezését várja a főváros a független színházak támogatására

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. január 3.

Belpol

A DK-s főpolgármester-helyettes szerint az intézmények a túlélésért küzdenek.

Továbbra is a túlélésért küzdenek a független színházak, a kormányzat ugyanis tudatosan bizonytalanságban tartja őket - jelentette ki pénteki sajtótájékoztatóján a humán területekért felelős  főpolgármester-helyettes.

Gy. Németh Erzsébet - a DK elnökségi tagja - azt mondta: egymásnak ellentmondó kormányrendeletek jelentek meg arról, hogy az érintett színházak kaphatnak-e támogatást a működésükhöz.

Most egy rendeletmódosítással mennek neki a független színházaknak

Egyetlen szót húztak ki a rendeletből, de az elég fontos lehet. A független színházak és társulatok a jövőben alapműködésre nem, csak "szakmai programmegvalósításra" igényelhetnek kormányzati támogatást egy tegnapi rendeletmódosítás értelmében - szúrta ki a hvg.hu. Az előadóművészeti törvény végrehajtási rendeletéből került ki a működési támogatás, mindez a nem nemzeti és nem kiemelt színházakat, azaz jórészt a függetleneket érinti.

Ezt úgy értékelte: miután a kormány a budapesti tüntetések hatására eljátszotta, hogy meghátrál, most folytatja a független színházak elleni leszámolást. Tudatosan teszik mindezt, hogy az érintettek "befogják a szájukat" - fogalmazott.

Budapest azonban szabad város - jelentette ki a főpolgármester-helyettes, és leszögezte: mindent megtesznek a helyzet orvoslásáért. Gondolkodnak azon, milyen forrásokat különíthetne el a főváros ezen színházak számára, és ehhez szponzorok jelentkezését is várják.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.