Toborozzák a tanárokat az érettségire, de feljegyzik, ki mond rá nemet
erettsegi_top_story_lead.jpg

Toborozzák a tanárokat az érettségire, de feljegyzik, ki mond rá nemet

  • narancs.hu
  • 2020. április 22.

Belpol

A PDSZ arra sarkalja támogatóit, ne vegyenek részt az érettségin.

"A mai napon levelet kaptak az általános iskolai igazgatók, hogy gyűjtsék össze a 50 év alatti, érettségin felügyeletet vállaló pedagógusok névsorát, de JELEZZÉK VISSZA A NEMLEGES VÁLASZT ADÓKAT is." - írja a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete mai Facebook-bejegyzésében. A PDSZ szerint ebből is látszik, hogy nincs elég tanár a vizsgák lebonyolítására - nemcsak azért, mert az átlagostól több felügyelőre lesz ezúttal szükség, de azért is, mert sokan veszélyeztetett korúak, vagy idős szüleik ápolása, krónikus betegségük miatt kérték, hogy ne osszák be őket. Mivel az érettségin nem lesz kötelező a maszk viselése, tartanak attól, hogy többen megfertőződhetnek.

A szervezet azonban nemcsak a tanárok, de a diákok érdekében is kéri a vizsgák elhalasztását. "Amit a kormány végig akar hajtani ugyanis nem számol azokkal a tanulókkal, akik szintén krónikus betegségek, allergia vagy egyéb ok miatt (pl. idős vagy beteg hozzátartozóval él egy fedél alatt) nem venne részt az érettségin. A mostani rendszer szerint nem tudhatja a diák, hogy lesz-e még esélye arra, hogy a későbbiekben, de még ez évben érettségit tegyen, és továbbtanuljon. Ezzel a bizonytalansággal tehát akár olyan jelölteket is belekényszerítene a kormány a vizsgafolyamba, akik járvány idején nem kockáztatnák saját és mások egészségét" - írják.

Nyílt levelében a PDSZ tiltakozik a tankerületi toborzóakció ellen és arra sarkallja támogatóit, hogy ne vegyenek részt az érttségin.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.