Törvénynek látszó szövegek – Az önkény lépcsőfokai

  • narancs.hu
  • 2017. április 6.

Belpol

A diktatúra felé lendületesen menetelő kormánypártok törvényhozási gyakorlatát elemzi a friss Magyar Narancs egyik írása. Néhány részlet a cikkből.

Az Országgyűlés kedden elfogadta a felsőoktatási törvény külföldi egyetemeket érintő azon módosítását, ami ellehetetleníti többek között a Central European University (CEU) magyarországi működését.

Ez ellen kétszer is több ezer ember tüntetett Buda­pesten, és követelt demokráciát, szabad országot és szabad egyetemet. Amikor az első, vasárnapi demonstrációról hazaértek, a 444.hu-n egy törvényjavaslatnak látszó szöveg várta őket, amely a pénzmosás és a terrorizmus elleni harc jegyében előírja, hogy a külföldi támogatásból működő civil szervezetek ekként legyenek bejegyezve és nyilvántartva.

false

Bár a felsőoktatás szabályozása vagy a nemzetközi terrorizmus megfékezése nemes célok, mindkét történet mondvacsinált, ormótlan. (…)

Az alkotmányos demokráciák klubjában a törvényi forma számos üzenetet közvetít egyszerre, és ezért az ilyen formában meghozott állami döntést kiemelt tekintély övezi. Normális esetben a törvényi forma egyrészt arra utal, hogy a parlamenti eljárás végtermékét a nép választott képviselői kellő előkészítéssel, az ellenvélemények kifejtésének is teret adó érdemi vitával, kompromisszumokat kötve hozták. Másrészt pedig arra, hogy a nép képviselői, tekintettel a politikai közösség igényeire és érdekeire, olyan általános viselkedési szabályt kívántak rögzíteni, amely mindenkire egyenlő módon vonatkozik. A törvényt az különbözteti meg az egyedi döntéstől, hogy számos jogalany sorsát rendezi, lehetőleg a jövőre nézve, függetlenül az érintettek vélt vagy valós személyes tulajdonságaitól. Ettől eltérő esetben a törvény nehezen tekinthető általánosnak.

Nos, ehhez képest valóságos hungarikum az, hogy nálunk egyedi ügyeket általános szabálynak tűnő formában, törvényhozás útján döntenek el. (…)

A parlament feladata, hogy a kormány politikai programjának megfelelő törvényeket megalkossa. A parlament azonban egyedi ügyekben is szabad politikai mérlegelésen alapuló döntéseket hoz. Ezek az egyedi döntések természetüknél fogva kiszámíthatatlanok, vagyis önkényesek. (…)

De miért is bajlódik a kormánytöbbség azzal, hogy pillanatnyi elképzeléseit törvényi formába öntse? Mert az óvatlan szemlélő számára azt a látszatot akarja kelteni, hogy hazánkban alkotmányos jogállam működik. A látszat azonban csal.

Uitz Renáta írását a Magyar Narancs legújabb számában olvashatják.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.