Tudta a minisztérium, hogyan bánnak az ellátottakkal a gödi TOPhÁZban, mégsem tett semmit

  • narancs.hu
  • 2017. július 6.

Belpol

Szél Bernadett szerint súlyos felelősség terheli Balog Zoltánt.

Május elején tette közzé az értelmi fogyatékossággal élőkkel foglalkozó gödi TOPhÁZ-ról szóló jelentését a Mental Disability Advocacy Centre (MDAC) nevű szervezet. A katasztrofális állapotokat feltáró beszámoló nagy felháborodást okozott, a felelős minisztérium, az Emmi is elfogadhatatlannak nevezte a történteket, elrendeltek egy saját vizsgálatot, és intézkedési tervet is készítettek.

A hvg.hu azonban most azt írja, hogy a fenntartó már 2015 januárja és 2016 júniusa között is monitorozta az intézetet, és az MDAC által leírtakhoz igen hasonló helyzetet talált. A minisztérium vizsgálata például megállapította, hogy „megengedhetetlen mértékben sérülnek az ellátottak jogai, ennek okai pedig a gyenge szakmai munkában és az otthon lepusztultságában keresendők”.

Már a 2015–2016-os belső vizsgálat után készült egy 62 pontos cselekvési terv, mégsem történt semmi, ameddig az MDAC nem robbantotta ki nyilvánosan is a botrányt. Ennek oka a hvg.hu által ismertetett dokumentumok szerint az, hogy a szükséges felújításokra, a túlzsúfoltság enyhítésére és a szakmai színvonal emelésére 2016-ban nem kapott elegendő pénzt az intézet.

A szóban forgó dokumentumokat Szél Bernadett, az LMP társelnöke perelte ki, s Facebook-posztjában azt írja, súlyos felelősség terheli Balog Zoltán minisztert az intézkedések elmaradásáért.

Frissítés: Az Emberi Erőforrások Minisztériuma cikkünk megjelenése után az alábbi közleményt juttatta el szerkesztőségünkhöz.
„A hírekkel ellentétben a fenntartói vizsgálat során feltárt problémák megoldására a fenntartó intézkedéseket foganatosított még a tavalyi év folyamán. A fenntartói vizsgálat hatására történt 2016 novemberében az intézmény akkori igazgatójának leváltása. A kormány elfogadhatatlannak tartja azt, ami a gödi TOPhÁZ Speciális Otthon ellátottjaival történt. Az Emmi azonnali, rendkívüli vizsgálatot kezdeményezett az intézményben. A gödi TOPhÁZ működésének átvilágítása céljából haladéktalanul megkezdték a hatósági és irányítószervi vizsgálatokat. A vizsgálatok elindítása mellett az Emmi bekérte a korábban végzett vizsgálatok (szakhatóság, ellátott jogi képviselő, fenntartói ellenőrzés) eredményeit, amelyek megalapozzák a mulasztásokra és a méltatlan körülményekre vonatkozó kritikát, azonban nem utalnak a jelentésben szereplő súlyos bűncselekmények (éheztetés, kínzás stb.) elkövetésére. Az Emmi rendkívüli vizsgálata sem erősítette meg az MDAC vádjait, miszerint éheztetés, kínzás, bántalmazás vagy más egyéb súlyos bűncselekmény történt volna az otthonban. Azonban a vizsgálat fényt derített egyéb problémákra, melyek megoldására egy harminc pontból álló intézkedési terv készült, melynek végrehajtása még májusban megkezdődött. Magyarországon a nagy létszámú, tartós bentlakást nyújtó intézmények férőhelyeinek kiváltása kulcsfontosságú kérdés a fogyatékossággal élő és mentális problémával küzdő emberek társadalmi integrációja szempontjából. Az évtizedekkel ezelőtt kialakított nagy létszámú intézmények nem alkalmasak a korszerű ellátás biztosítására. A kormány célja, hogy megszüntesse a nagy intézményeket, az ott lakó fogyatékos és pszichiátriai beteg embereket pedig családiasabb környezetben helyezze el. A kiváltási program keretében a gödi TOPhÁZ Speciális Otthon is bezárásra kerül a közeljövőben.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.