Új gazdasági terv

Szerepálom

Belpol

Orbán Viktor kormányfő a múlt szerdán jelentette be, hogy a bankadó után újabb, ún. válságadók jönnek. Az indok változatlan: az adófizetők tovább nem terhelhetők, a közteherviselésből azoknak is ki kell venniük a részüket, akik eddig csak a profitot halmozták: a távközlési és telekommunikációs cégeknek, az energetikai szektornak, valamint a kereskedelmi áruházláncoknak.

A kormány összességében 360 milliárd forint körüli extrabevételre számít mindebből, s mindehhez hozzájön az a körülbelül évi 350 milliárd forint, amit a polgárok magán-nyugdíjpénztári befizetéseinek lefoglalásával ("visszatartásával") nyer az állam. Ily módon az Orbán-kabinet pénzügyi mozgástere nagyobb is lesz, mint akkor lett volna, ha Brüsszel engedi az idénre vállalt 3,8 százalékos államháztartási hiány felpuhítását 6-7 százalékra. Mindez azért fontos a kormánynak, mert a megnövekedett játéktérnek köszönhetően teljesíteni tudja nyolc éve hangoztatott ígéreteinek legalább egy részét.

Akinek sok van, legyen több

Mindenekelőtt a személyi jövedelemadó rendszerének egyszerűsítését és egykulcsossá tételét, továbbá a társasági adó két lépcsőben esedékes csökkentését 10 százalékosra. A családi kedvezmény új rendszere ugyancsak az állam eddigi bevételeit apasztja: míg jelenleg legalább három gyermek után jár az adójóváírás, addig 2011-től már egy gyermek után is.

Az egykulcsos adó bevezetésével az eddigi 17 százalékos alsó, és az évi bruttó 5 millió forint feletti részre vonatkozó 32 százalékos személyi jövedelemadó-kulcs egységesen 16-ra csökken. Ez jövőre még a félszuperbruttóra értendő (vagyis bruttó jövedelem szorozva 1,27-dal), ami 2013-ra két lépésben megszűnik, tehát a jövőre még "sima" bruttóra vetített 20,23 százalékos adó két év alatt valóban lemegy 16 százalékra. Ezzel egyidejűleg az adójóváírás is csökken, ami gyakorlatilag adóemelést jelent: a jóváírást eddig 310 ezer forint bruttó fizetésig lehetett igénybe venni (210 ezer forint alatt a teljes összeget, onnan fokozatosan csökkenő mértékben, jövőre viszont 180-260 között lesz lehetséges ugyanez, és a jóváírás mértéke is 20 százalékkal mérséklődik.

A gyerekek utáni kedvezményt az adóalap csökkentésével oldják meg: két gyerekig 62 500 forint/ gyerek erejéig csökkenthető az adóalap, három gyerektől pedig gyerekenként 206 250 forinttal. Egyszerűbben: egy gyereknél havi 10 ezer, kettőnél 20 ezer, háromnál 99 ezer forint az adókedvezmény. (A kedvezmény a házastársak vagy az egy háztartásban élő, a gyerekeket közösen nevelő felnőttek között megosztva is igénybe vehető.)

Mivel már az első Orbán-kormány is családbarátnak nevezte magát, nem árt részletesebben is megnézni, kinek kedvez az új szabályozás. A gyereket már vagy még nem nevelő adózók jövőre akkor járnak jól, ha több mint havi bruttó 280 ezret keresnek - minél kevesebb a havi jövedelmük, annál inkább hiányozni fog nekik az adójóváírás. Az egygyerekesek havi 110, a kétgyerekesek havi 160, a háromgyerekesek havi bruttó 487 ezer forintig (2013-tól 618 750 forintig) egyáltalán nem fognak adót fizetni, ami azt is jelenti, hogy e jövedelemhatárok alatt nem is lehet a kedvezményeket teljesen igénybe venni. A számítás viszont nem vette figyelembe, hogy mi lesz a családi pótlékkal, mivel azt még nem tudjuk. Ha azt az adókedvezmény miatt csökkentik (mint az előző Orbán-kormány idején), akkor a jövedelemtől függően lesz olyan, akinek jövőre összességében kevesebb marad, mint az idén; az igazán csóró és munka nélküli gyerekes szülők pedig kifejezetten nagy bajban lesznek. Ha a családi pótlékot gyerekenként 10 ezerrel csökkentenék, ami reális lehetőség, akkor (és ezt már mi mondjuk a portfolio.hu grafikonja alapján) havi bruttó 280 ezer alatt az egy-két-három gyerekesek is rosszabbul járnának az új adótörvénnyel. Márpedig a havi bruttó 150-280 ezer forint közötti kereset mondható ma tömegesnek Magyarországon.

Ám a válságadókhoz hasonlóan a részletek kevéssé ismertek: nem világosak például a változtatások költségvetési kihatásai sem. Ha például a már említett családi pótlék rendszere változatlanul megmarad, akkor az állam jövőre is minimum 365 milliárdot költ erre. Vagyis a családi kedvezmény bevezetésére hivatkozva éppenséggel volna fiskális érv a pótlék megszüntetésére, csakhogy annak kivezetésével vagy radikális csökkentésével családos aktív dolgozók tömegeinek lenne kevesebb a havi bevételük. Ez viszont pillanatok alatt a "polgárság" és a szegényebb rétegek "történelmi szövetségének" a végét jelentené. Azt tartjuk tehát valószínűbbnek, hogy a kormány nem kockáztatja széles bázisának erodálását a családi pótlék eltüntetésével - a válságadókból és a magán-nyugdíjpénztári pénzekből kalkulált 700 milliárdnyi plusz elegendő lehet ennek fedezetére. (Az egyes ágazatokat sújtó különadókkal lapunk 48-49. oldalán részletesen is foglalkozunk; az alábbiakban a legnagyobb tételt, a magán-nyugdíjpénztári egyéni befizetések tovább nem utalásának esetleges következményeit vizsgáljuk.)

A kormány szépen kér

"Ma havonta 30 milliárd forintot utalunk át a félállami, Magyarországon magánnak mondott nyugdíjrendszerbe, ez a nyugdíjrendszer második pillére. Ezt a havi 30 milliárd forintot válság idején egész egyszerűen nem utalhatjuk át, mert ezt nem bírja ki a nyugdíjrendszer. Ezért az átutalásokat november elsejétől 2011. december 31-ig fölfüggesztjük" - Orbán Viktor e szavakkal jelentette be a magánnyugdíjrendszer leállítását. A szakértők és a sajtó egy ideig találgatni voltak kénytelenek a homályosra sikeredett bejelentés értelmét, hiszen a magánnyugdíjpénztárak egyfelől nem félállami intézmények, másfelől nem kapnak pénzt az államtól. "Senkit nem lehet arra kötelezni, hogy tőzsdére vigye a pénzét" - utalt Orbán hétfőn újra a magánpénztárakra, amelyek a tagok vagyonát amúgy döntően kötvényekben, mintegy 50 százalék erejéig egyenesen magyar állampapírokban tartják, a részvényarány 10 százalék, a többi különféle befektetési jegy. Ha feltételezzük, hogy a miniszterelnök legalább nagyjából ismeri és érti a magyar nyugdíjrendszert, akkor a megfogalmazásból (amit kormánytisztviselők azóta fokozni is tudtak, és a következő hónapokban a csapból is ez fog folyni) nyilvánvaló: azért kell a pénztárakat valamiféle élősködőnek feltüntetni, hogy a majdani felszámolásuk minél kisebb felháborodás mellett legyen megejthető. A hangulatkeltésre azért van szükség, mert a hárommillió pénztártag összesen háromezer-milliárd forintos megtakarítására ugyan igényt tart a kormány, de azt már nem tudja észérvekkel alátámasztani, hogy a szektor bedarálásával miért is járna jól a magyar ember.

A pénztári rendszert 1998 elején alapvetően azért hozták létre, hogy néhány évtizeddel később (a teljes áttérés 2050 utánra volt prognosztizálva) egyéni és társadalmi szinten is kiszámíthatóbbak legyenek a nyugdíjak. A pénztári tagok szempontjából ez azt jelenti, hogy legalább a jövőbeli nyugdíjuk egy része ne függjön az állam majdani lehetőségeitől, preferenciáitól és pillanatnyi ötleteitől, hanem az e pillérből származó résznyugdíjuk mértékét csakis a befizetéseik határozzák meg: amennyit a tag magának az évtizedek alatt félretett, annak megfelelő életjáradékot kapjon. A társadalmi ok pedig az, hogy a nyugdíjszempontból kedvezőtlen demográfiai folyamatok a jövőben biztosan finanszírozási problémákat fognak okozni (kevesebb aktívnak kell több nyugdíjast "eltartani"), ezért kezdjünk a rossz időkre spórolni, mert azzal a jövőbeli költségek is mérsékelhetők. A munkáltató és a munkavállaló által fizetett teljes nyugdíjjárulékot ezért a több lábon állás jegyében megosztották: nagyjából háromnegyede megy az állami pillérbe (és onnan a mostani nyugdíjasok nyugdíjára), és egynegyede a választott magánpénztárba (ahol a befizetések egyéni számlákon, bármikor ellenőrizhetően várják, hogy a remélt hozammal megfejelve visszakerülhessenek a delikvensekhez). Jelenleg a bruttó fizetés 25,5 százalékát kapja az állami társadalombiztosítás és 8 százalékát a pénztár. A vegyes rendszer tagjai ennek megfelelően a tb-től kapják majd a nyugdíjuk nagyobb részét - a tisztán állami rendszerben levők járandóságának 75 százalékát -, és a maradék egynegyednél többet vagy kevesebbet a pénztáruktól, annak teljesítményétől függően. A második pillérnél az átlagtagdíj havi 10 ezer forint: ha ez így maradna, akkor nagyvonalúan becsülve átlagosan havi 20 ezer forintnyi nyugdíj-kiegészítésről lehet szó - persze ennek majdani értékén, és persze egyénenként is igen nagyok a különbségek.

Kétségtelen tény, hogy eddig a vegyes rendszer sem egyéni, sem közösségi szempontból nem teljesített jól. A pénztárak ugyanis a magas költségeik, a kockázatkerülő befektetési politikájuk és az indulásnál kiokoskodott működési modelljük miatt jóval kisebb nettó hozamokat produkáltak, mint más országok hasonló szervezetei - igaz, az összegyűjtött befizetések értéke legalább az inflációt követte. Az egy évtizeden keresztül érdektelenséget mutató politika három éve végre beavatkozott: maximálták a működési és vagyonkezelési költségeket, valamint a tagok életkorától függően kockázatosabb, de hosszú távon nagyobb hozammal kecsegtető befektetési portfóliókat írtak elő. Továbbá már nem egyenként kell a pénztáraknak a sok tízezer munkáltatóval kommunikálniuk, hanem a munkáltatókkal amúgy is kapcsolatban álló APEH szedi be a tagdíjakat és utalja tovább a pénztáraknak. Ez jóval olcsóbb megoldás a korábbinál - igaz, most éppen ugyanezért tudja a kormány a befizetéseket megállítani az adóhatóságnál.

A módosítások eredménye eleve csak hosszabb távon vált volna láthatóvá, de beütött a válság, ami időlegesen leértékelte a pénztári vagyonokat. Az ilyen helyzetek kezelése - hiszen ez a nyugdíj előtt állók esetében valóban komoly kockázat - további garanciákat igényelne, és egyébként is ezernyi finomításra volna szükség. Ehelyett már a Bajnai-kormány is visszafelé indult el, amikor a pénztáraknak nagyobb arányú hazai befektetést írt elő; ez néhány gazdasági szereplőnek nyilván jó, csak éppen a jövő nyugdíjasainak nem annyira. A legfontosabb változást - a pénztáraknak végre felelős tulajdonost és biztosítóhoz méltó tartalékképzést előíró, a majdani nyugdíjfizetést szabályozó törvényt - pedig a Fidesz populista pályafutása csúcsaként egy egyébként teljességgel értelmetlen jelszóval - "nem engedjük, hogy privatizálják a magánpénztárakat!" - támadta. Ettől nyilván teljesen függetlenül Sólyom László a jogszabályt nem írta alá, hanem normakontrollra küldte -, ám a jogászprofesszort ezúttal megcsalta jogérzéke: az Alkotmánybíróság egy marginális részletszabályt leszámítva nem találta alkotmányellenesnek a tervezetet. Ám addigra már Orbán Viktor kormánya irányított, és a Bajnai-féle módosítás nem lépett életbe. Mindebből jól látható, hogy a mai helyzet nem a legendás magyar átok következménye; az állami szabályozást kellene sok munkával rendbe tenni, mert dilettáns hozzáállással könnyű a szektort lejáratni.

Távlattalanság

A makrogazdasági folyamatok felől nézve még siralmasabb a politika teljesítménye. A vegyes rendszerre áttérés azt is jelenti, hogy a pénztáraknak utalt 8 százaléknyi járulék nem jut el az állami tb-n keresztül a mostani nyugdíjasokhoz, ezért a nyugdíjkasszát az átmenet idején ennyivel ki kell egészíteni (a maga módján erről beszélt Orbán Viktor, amikor az átutalásokat megengedhetetlennek nevezte). Ez a hiányzó (mert félretett) rész volt tavaly 357 milliárd, azaz havi 30 milliárd forint - és egyébként az efféle kiesés miatt lobbiztak a magánpillért bevezető országok az Európai Uniónál a kedvezőbb költségvetési megítélésért. Mivel az 1998-as reform a lyukat nem a nyugdíjjárulék megemelésével kívánta betömni, a hiányzó részt az adóbevételekből fedezett központi költségvetés teszi hozzá a nyugdíjkasszához. Cserébe később, amikor már nem lesznek kizárólag tb-nyugdíjasok, kevesebbet kell a folyó bevételekből nyugdíjra költeni. Ez az átmenet ára: most többet kell befizetni a mai aktívaknak, hogy az évtizedek múlva még rosszabb korösszetételű helyzetben ne legyen soványabb a nyugdíjuk, vagy ne legyen még nagyobb a gyerekeik és unokáik járuléka/adója, mint amekkora lesz. Csakhogy nem ez történt, hiszen senki nem fizetett "duplán", ehelyett az ebből is adódó költségvetési hiányt hitelfelvétellel pótolta az állam. Annak pedig valóban semmi értelme, hogy a későbbi korosztályokra növekvő nyugdíjkiadások helyett növekvő adósságtörlesztést hagyunk, amit aztán vagy vállalnak, vagy mégiscsak kevés lesz a nyugdíjunk.

Az egyik megoldás volna a fegyelmezett, egyensúlyi költségvetési politika megvalósítása, a másik a tőkésített nyugdíjpillér eltörlése. Utóbbi javaslói azt hangoztatják, hogy a reform miatt (is) olyan nagy az államadósság, hogy az már a gazdasági növekedést lehetetleníti el. Ám a mindenkori kormányok eladósodási hajlandóságából inkább az látszik, hogy a hitelfelvételnek csak kínálati korlátja volt: ha nincsen tőkésített nyugdíjpillér, akkor is ugyanekkora a hiány, csak lett volna 14. és 15. havi nyugdíj, további néhány száz kilométer autópálya, és a pártoknak is kicsit több esett volna le. Így viszont a pénztárakba befizetett összegek legalább már megvannak nyugdíjként, és a mai rossz szabályozás mellett is megőrizték az értéküket. Ha tehát nem tudjuk megváltoztatni a demográfiai trendeket, nem szülünk gyorsan nagyon sok gyereket, nem csábítjuk az országba bevándorlók tömegeit, és valami csodálatos módon nem emeljük az 55 százalékos foglalkoztatási arányt legalább a skandináv államokban szokásos 75-re, akkor a társadalom a nyugdíj-előtakarékossággal minden bizonnyal jobban jár - igaz, ehhez le kellene csípni mostani fogyasztásunkból. Ám ha megoldjuk, hogy egy aktív korúra 40 év múlva se jusson több nyugdíjas, valamint az állami pillérben bevezetjük az átláthatóságot biztosító svéd modellt - és persze mindezt a politika a későbbiekben sem piszkálja -, akkor, talán, nem kár a pénztárakért, és az azokban eddig felhalmozott vagyon elköltéséért.

Nos, melyik verzió a valószínűbb?

Egyelőre persze még csak ott tartunk, hogy a kormány átirányította a bruttó fizetések 8 százalékát a pénztáraktól az állami pillérbe; az egyéni számlák így nem híznak tovább, viszont az államnak nem kell havi 30 milliárddal pótolni az állami nyugdíjkasszát. A következő lépés attól függ, hogy mi Orbánék terve a meglévő pénztári vagyonnal. Ha a leállítás valóban csak időleges, akkor a tagokat ért kár helyreállítható a pénztárba fizetendő járulék mértékének későbbi emelésével. Ez viszont csak akkor volna hihető, ha az átirányítás bejelentésével egy időben az emelés menetrendjét is közölték volna: mondjuk azt, hogy a pénzt most ugyan kölcsönvesszük önöktől, kedves magyar emberek, de három év múlva a tagdíj a jövedelem 9 vagy 10 százaléka lesz, és a mostani kölcsön teljes kompenzálásáig annyi is marad. Itt érdemes felidézni, hogy az előző Orbán-kormány alatt a magánnyugdíjpénztárakba fizetendő járulékot nem engedték az előírt ütem szerint 6-ról két lépcsőben 8 százalékra emelkedni, és a kompenzáció soha fel sem merült (az emelésre utólag a Medgyessy-kormány alatt került sor, de a kárpótlásról akkor is mélyen hallgattak). Márpedig ez most különösen fontos volna, hiszen a pénztári tagok csak 75 százaléknyi tb-nyugdíjat fognak kapni, amit nehéz lesz a pénztári vagyonból úgy kiegészíteni, ha az - adminisztratív okok miatt - bizonyos időszakokban egyáltalán nem tud gyarapodni.

Egyes kormányközeli közgazdászok ugyanakkor valamiért úgy kalkulálnak, hogy csak a többpénztáras szisztéma szűnne meg, és helyette egy állami alap kezelné a megtakarításokat. Az érvelés szerint ez sokkal olcsóbb, mint a magas költségekkel működő magánpénztárak. A klasszikus államosítási magyarázattal csak az a baj, hogy nagyon könnyű elképzelni egy állami befektetési alapot: már most meg lehet tippelni, vajon milyen részvényeket venne, és hogy néha bizony költene a megtakarításokból is egy kicsit erre-arra (ilyenkor természetesen mindig megígérné, hogy a következő kormányok idején majd visszateszik a hiányt).

Ennél valószínűbb a teljes megszüntetés, s ez megmagyarázná, hogy Orbán Viktor és Matolcsy György miért űzi felváltva az állami nyugdíjrendszer szédelgő feldicsérését. Ha ugyanis valaki visszalép a vegyes rendszerből a csak államiba, akkor az átvitt megtakarításaiért a 100 százalékos tb-nyugdíj jelenti a kompenzálást: adott esetben néhány millió forintért cserébe a kormány megígéri, hogy kései utódja jó nyugdíjat fog majd adni, bizisten. A hízelgésre azért van szükség, mert a pénztári számlán összegyűlt megtakarítás a pénztártagé, tehát azt a kormány - az Európai Unióból való kiiratkozás nélkül - nem veheti el csak úgy. Emlékezetes eset volt, amikor pár éve a szlovák kormány vetett szemet az ottani nyugdíj-megtakarításokra (ott a tagok a járulék felét fizetik a magánpillérbe), és az ország történetének legnagyobb politikai kampányában próbálták befeketíteni a magánpénztárakat, hogy a tagok önként visszalépjenek az állami rendszerbe - mindhiába. Nagy különbség azonban, hogy Robert Ficónak nem jutott eszébe a tagdíjak átirányítása, míg Orbán most ezzel nyitott. A kreativitás miatt tehát nem kell aggódni, lehet olyan helyzetet teremteni, amiben mindenki inkább az államot választja. A népszerűség hajhászásával ezúttal a kormány valóban nem vádolható, valószínűleg ugyanis keveseknek fog tetszeni, hogy a konkrét, számszerűsített megtakarítása helyett kénytelen beérni egy homályos ígérettel. Igaz, amikorra a magánnyugdíjpénztárak "privatizálás" helyetti államosítása ténylegesen éreztetni fogja a hatását, Orbán Viktor már nem lesz sehol.

Álmodni jó

Három év múlva viszont még nagyon is itt lesz, márpedig a most bejelentett különadók akkorra futnak ki, plusz addigra minden cég 10 százalékos kulccsal adózik, plusz valóban 16 százalékos lesz a személyi jövedelemadó - mi lesz akkor mindennek a fedezete? Újabb különadók?

A válságadó-szisztéma népszerűségre törekvő pénzügyi trükközés, ami ráadásul szerfölött ingatag alapokon nyugszik. Az Orbán- Matolcsy-féle univerzumban - ahol, mint azt egy évtizede már hallhattuk, a közgazdasági törvényszerűségeket annullálva működhet egy olyan nyitott gazdaság is, mint a magyar - a polgároknál maradt pénzek a fogyasztást pörgetik majd föl, a fogyasztási adón keresztül juttatva súlyos összegekhez a központi költségvetést. Ugyanolyan steril, papírízű elgondolás ez, mint volt egy évtizede a "forradalmi" lakáshitelezés, az államilag támogatott kamatok rendszere: a gazdaság belső motorjainak felfűtésével dinamizálódik az ország, a költségvetés pénzben fuldoklik, alacsony lesz az infláció és a banki kamatok, ergo az államnak alig valamit kell majd kamattámogatásra fordítania, viszont a házak csak épülnek, az építőipar szárnyal és fizeti az adót stb., stb. Ehhez képest a rendszer rövid távon is fenntarthatatlan volt, s a Medgyessy-féle népboldogítás előtt már jókora lyukat ütött a költségvetésen. A befektetési kedvet, s ily módon a munkahelyteremtést a mostani intézkedések közül egyedül a valóban vállalkozásbarát 10 százalékos társasági adó lendítheti meg (az szja-kulcs nagyságának semmiféle hatása sincs a munkahelyteremtésre) - amit viszont legalább ilyen mértékben ronthatnak a kockás papíron előre nem kiszámolható olyas tényezők, mint a mesterségesen gerjesztett tőke- és multiellenesség, vagy az ötletszerűnek tetsző kormányzati gazdaságpolitika.

A mostani gazdasági intézkedésekre tehát nem a magyar gazdaság teljesítőképessége adott lehetőséget; az elkövetkező három évben az Orbán-Matolcsy-páros a másoktól - többek között az egyéni tagdíjfizető magán-nyugdíjpénztári tagoktól - elvett pénzen igyekszik újabb haladékot nyerni arra, hogy a valós helyzettel és az ebből fakadó racionális teendőkkel továbbra se kelljen szembenézni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.