Orbán Viktorék újabb 1 648 000 000 forinttal növelték a Budapest-Belgrád vasútvonal építésére fordított közpénzt
– derült ki a hétfő éjszaka megjelent Magyar Közlöny 14141/2003-as kormányhatározatából.
A kormányhatározat szerint a mostani döntés a "Ferencváros–Soroksár szakaszának megvalósításához szorosan kapcsolódó, a megrendelő MÁV Zrt. feladatainak ellátásához szükséges forrás biztosítását" szolgálja.
A kormányhatározat egyrészt 3 tételben (111,8 millió, 243,8 millió és 292,4 millió) összesen 648 millió forintot ad a Ferencváros–Soroksár szakasz határidőben történő megvalósításával összefüggő, a megrendelő MÁV Zrt. hatáskörébe foglalt szakmai feladatok elvégzésével és azok központi költségvetés terhére történő finanszírozására. Ezek a szakmai feladatok többek között a tervjóváhagyások, anyagkezelés, a projekt kivitelezéséhez kapcsolódó vasútszakmai feladatok ellátása, a fejlesztés során létrehozott eszközök üzembe helyezéséhez kapcsolódó tevékenységek, de kommunikációs, tájékoztatási és sajtónyilvánossággal kapcsolatos feladatok elvégzése is szerepel a listán.
Mindemellett 1 milliárd forinttal növelnek egy korábbi, március 16-i határozatban szereplő tételt. "A végrehajtás során felmerülő többletfeladatok elvégzésével és annak központi költségvetés terhére történő finanszírozásával" kapcsolatos akkori döntés mostani módosítása szerint jövőre a tavasszal 1,5 milliárd helyett 2,5 milliárd forintot kell erre biztosítania a kormánynak.
Egyébként
a rettenetes költségű, 750 milliárd forintért Mészáros Lőrinc vállalkozásai és a konzorciumban szereplő kínai cégek kivitelezésében készülő Budapest-Belgrád vasútvonal építése jelenleg áll.
Mert Mészárosék embereinek jórészt az 1-es vasúti fővonal Budapest-Tatabánya közötti, teljesen elhasználódott szakaszának felújítására kell koncentrálnia. Míg a kínai konzorciumi tagok pedig, amelyek a vasútvonal működéséhez kritikus biztosítórendszer kiépítését végeznék, nem tudják megcsinálni a munkát az európai szabványok szerint.