Újabb vita az egészségbiztosításról - Púp a háton

  • Mészáros Bálint
  • 2007. november 15.

Belpol

Már bizonyára a szakemberek sem tudják követni, hogy az egészségbiztosítás átalakításában hányszor és miben egyezett meg a két koalíciós párt. A parlamenti szakaszban egyes szocialista politikusok további "finomhangolást" tartanak szükségesnek, melyek úgymond nem érintik az alapelveket. Pedig a belengetett módosítások már a rendszer működését teszik kétségessé.

Már bizonyára a szakemberek sem tudják követni, hogy az egészségbiztosítás átalakításában hányszor és miben egyezett meg a két koalíciós párt. A parlamenti szakaszban egyes szocialista politikusok további "finomhangolást" tartanak szükségesnek, melyek úgymond nem érintik az alapelveket. Pedig a belengetett módosítások már a rendszer működését teszik kétségessé.

* A módosító indítványok benyújtására csak lapzártánkat követően lesz mód, de az illetékes bizottságok ülésein világossá vált, hogy a szocialista frakció egy része szerint még egy kicsit kellene javítani az Országgyűlés elé október végén került törvényjavaslaton. A nézetkülönbséget továbbra is az okozza, hogy vajon miképpen lehet a politikafüggetlen és hatékonyságvezérelt piaci szemléletet bevonni az egészségbiztosításba úgy, hogy közben az állam megvédje polgárait a rettenetes profitéhségből adódó kiszolgáltatottságtól, és biztosítsa az egyenlő hozzáférést.

Ennélfogva a normaszöveg döntő része a biztosítottakat védő garanciákat tartalmazza: a pénztárakra vonatkozó működési, befektetési, biztonsági, számviteli szabályokat és az Egészségbiztosítási Felügyelet kemény ellenőrzési jogköreit éppúgy, mint a közhatalmat gyakorlók számára valószínűleg felfoghatatlanul szigorú összeférhetetlenségi kritériumokat. A szabályozáson túl pedig ott van a legnagyobb garancia: a többségi tulajdonos maga az állam. A kérdés, hogy ki gyakorolja az irányítási jogokat, korábban eldőlni látszott: az öttagú igazgatóságba két tagot delegált volna az állam, hármat a kisebbségi tulajdonos befektető. Ez a jogszabály beterjesztése előtti utolsó pillanatban úgy módosult, hogy a mégis inkább hattagú testületbe fele-fele arányban jelölnek személyeket a tulajdonosok, szavazategyenlőség esetén pedig a magánbefektető delegálta elnök dönt. Ám akadnak olyan szocialista képviselők, akik ezt is keveslik, és inkább a tulajdoni hányad alapján leosztott irányítási jogokat látnának szívesen. A szabaddemokraták ezzel szemben úgy vélik, hogy épelméjű befektető nem kockáztatja a pénzét lényegi beleszólás nélkül, nem beszélve arról, hogy az állami befolyás ilyen rögzítésével újra előállítanánk a mostani rendszert. Márpedig ez már tényleg az a végső pont, ahol nincs kompromisszum: választani kell.

Ennél is ékesebben bizonyítja a piaci logikával megvalósítandó egyenlősdi bonyolultságát a két javaslattevő testület - a díjtétel- és a fejkvótabizottság - kompetenciái körüli vita. A törvény az előbbi hatáskörébe utalja azt, hogy javaslatot tegyen a társadalombiztosítás fedezte alapcsomag meghatározására, az egyes egészségügyi technológiák befogadására és az egyes ellátások (szolgáltatóknak fizetendő) díjaira. A bizottság egy-egy tagját az egészségügyi, a pénzügyminiszter és a Miniszterelnöki Hivatal vezetője, a másik kettőt a pénztárak közösen delegálják; határozatait négyötödös többséggel hozza, majd ez alapján rendeletben dönt az egészségügyi és a pénzügyi tárca vezetője. Több szocialista képviselő ezt úgy értelmezi, hogy a befektetők a saját érdekeik mentén dönthetnek a szolgáltatási csomagokról; ezért jobb lenne, ha erről a parlament határozna. Kétségtelen: az átalakítás sarokköve az volt, hogy ez az állam hatásköre; és most jutottunk el oda, hogy ebben a kérdésben "ki" az állam. Egyfelől nehéz elképzelni, amint háromszáz képviselő vitázik a parlamentben a mandulaműtét áráról - és úgyis csak azokból az adatokból tudnak kiindulni, amiket a szaktárca közöl velük. Ugyanakkor furcsa módon a törvénytervezet a gyógyszerek befogadását és a támogatás mértékének meghatározását az OEP jogutódjára bízná, arra a díjtételbizottságnak nincsen ráhatása (csak az indikációs csoportok meghatározására) - s bár az még inkább a pénztárak bőrére megy, nincs még véleményezési lehetőségük sem.

Ugyanígy sokan látnák szívesen a fejkvóta meghatározását is a parlamentnél (a fejkvóta-bizottság összetétele megegyezik a díjtételbizottságéval), bár ott egy másik ellenérv is felmerült. A deklarált alapelv szerint úgy kell az egészségbiztosításba integrálni a piaci elemeket, hogy eközben megmaradjon a (hálapénz és a magánellátások miatt amúgy eddig is igencsak korlátozottan létező) nemzeti kockázatközösség, a szolidaritás. Az egészségbiztosításban mindenki a jövedelmétől függő járulékot fizeti, miközben a betegségének megfelelő ellátást kapja. Ezért nem biztosítók jönnek létre, hanem - remélhetőleg - racionálisan működő pénztárak, melyek nem járulékot, hanem a tagjaik megbetegedése miatt várható kiadás alapján számított fejkvótát kapnak az egészségügyi alapból. A cél, hogy ne is kezdjenek biztosítóként viselkedni, hiszen akkor az alacsony kockázatú állampolgárokra hajtanak: ezért óriási jelentőségű, mennyire sikerül a fejkvótával megbecsülni az egyes pénztártagokra eső jövőbeli egészségügyi kiadásokat. A kockázatkiigazításra számba vehető adatok legtöbbje azonban nem kecsegtet eredménnyel. Hiába lesújtó a romák egészségi állapota, az etnikai adatgyűjtés minimum nem szerencsés; a munkaképesség éppen a nagy ráfordítást igénylő időskorúaknál nem differenciál; az egészségi állapotot jelző morbiditási mutatók a szolgáltatóktól származnak, melyek a finanszírozás miatt gyakran manipulálnak az adatokkal; az olyan szociális mutatók, mint a családszerkezet, jövedelmi helyzet, iskolázottság, lakáshelyzet, hamar megváltozhatnak, és a szükségletek helyett sokszor inkább az igénybevételről, szokásokról informálnak; stb. Noha a törvényben kimondva nem szerepel, az egyetlen "megfogható" változó a lakóhely, mely Magyarországon több egyéb tényezővel összekapcsolódva sok információt tartalmaz a várható egészségügyi kiadásokról.

Az elképzelések szerint ezért egyelőre a fejkvótát a nem, a kor és a terület (a pénztártag lakhelye) befolyásolná valamilyen szorzóval. Ez eleve igen kis részben egyenlítené ki a kockázatokat, ráadásul néhány szocialista politikus a területiséget - "felzárkóztatási céllal" - ki is venné a törvényből. A területi tényezővel ugyanis az a gond, hogy bizonyos régiókban számos okból kisebbek az egészségügyi kiadások (lásd még: Saját nevező, Magyar Narancs, 2007. szeptember 6.): egyrészt a szokások miatt nem rohannak mindennel orvoshoz a betegek, másrészt hiányos az ellátóhálózat. E hatásokat lehetetlen elkülöníteni, ezért a törvény szerint 2014-ig "figyelembe lehet venni az egészségügyi szolgáltatások e törvény hatálybalépését megelőző igénybevételének mutatóit", magyarul egy kormányrendelet rendelkezhet arról, hogy e határidőig a fejkvóta számításába bekerüljön a területi különbségtétel. Ha ez nincs, akkor - a pénzügyi keret adott lévén - például a fővárosiakért kevesebb finanszírozás jár, mint amennyit eddig rájuk kellett költeni, tehát ezekért a pénztárakért nem fognak kapkodni; a szegényebb régiókban pedig a pénztárak nem fogják tudni mire elkölteni a fejkvótát. A jogszabály biztosította hat évben lenne mód a kapacitáskiegyenlítésre és a hozzáférés javítására. Mindez azonban láthatóan nem győzte meg azon szocialista képviselőket, akiknek a választókerülete így ideiglenesen kevesebb pénzhez jutna. E szempont viszont átvezet a vita politikai aspektusaihoz, amelyekből egyre több van, és amelyeknek végképp semmi közük az egészségügy tervezett átalakításához.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.