Ütközet (Balesetek)

  • Gergácz József,- toong -
  • 1996. december 5.

Belpol

A Központi Statisztikai Hivatal szinte mindenről képes felméréseket készíteni, ezek közül nem maradhat ki a közúti balesetek feldolgozása sem.
A Központi Statisztikai Hivatal szinte mindenről képes felméréseket készíteni, ezek közül nem maradhat ki a közúti balesetek feldolgozása sem.

A világon évente közel tizenötmillió ember hal meg közúti balesetekben, és a többiek sem ússzák meg kisebb-nagyobb sérülések nélkül. A személyi sérüléssel járó balesetek száma Magyarországon az utóbbi öt évben 30 százalékkal csökkent, de tavaly még így is 19 817 baleset történt. Ezekben 1361-en életüket vesztették, 9462-en súlyosan, 16 652-en pedig könnyebben megsérültek. A balesetek közel egynegyedét még mindig a gyorshajtás okozza, minden ötödik baleset a meg nem adott elsőbbségből vagy a figyelmetlen bekanyarodásból származik, és a baleset 51 százalékában a vezetés megkezdése utáni első fél órában következik be. Az is kimutatható, hogy a kétéves vezetési rutinnal rendelkezők a legveszélyesebbek. Egyikük például, amikor közúti ellenőrzés céljából megállították, beleharapott a szondába, később a járőrbe is, majd, miután előállították, maradandó külsérelmi nyomokat ejtett egy törzszászlóson.

A balesetfajták közül egyedül a frontális ütközések számát nem sikerült visszaszorítani, valószínűleg épp a minimumon van, ennyi frontális ütközés nélkül nem működne a világ; de a legtragikusabb az egészben, hogy itt is, mint az egyéb baleseteknél, elsősorban a KRESZ szabályait betartók az áldozatok, gondolom, azért, mert a balesetet okozónak van ideje felkészülni az ütközésre.

A kerékpárok - lekörözve a korábbi favoritot, a sámfát - tavaly a második helyre léptek előre a legtöbb balesetet okozó közlekedési eszközök listáján, 1630 esetben sikerült részt venniük ilyen jellegű akcióban.

Ittasan vezetők okozzák a balesetek 12,2 százalékát, az elmúlt évekhez képest ez a szám is csökkent, de még így is sok. Magyarország közútjain teljes absztinencia van érvényben, tehát minimális alkoholfogyasztás után is tilos gépjárművet vezetni. Külön kategóriát képez a posztalkoholos állapot, amikor már nincs az embernek vére, vagy a benne kimutatható alkohol fogyott el, de még hatással van a szervezetére, tudatára, reflexeire. A másnaposok kiszűrése a forgalomból külön gondot jelent, hiszen a szájszag és a véres szem alapján könnyen vonhat le téves következtetést az intézkedő rendőr.

A drog

Magyarországon körülbelül 100 ezer, drogokat fogyasztó ember él, közülük 30 ezer számít kemény drogosnak. Az országot most kezdi elérni az európai drogfogyasztási hullám, ezért egyre sürgetőbb a jogi szabályozás. A megoldás vagy a holland minta, a drogok liberális kezelése, vagy a teljes tiltás. Bármelyik változat bevezetésénél változtatni kell a szabályozáson, mert jelenleg Magyarországon az ittas vezetést a Btk. szabályozza, a kábítószer hatása alatti vezetés csupán a KRESZ megsértésnek minősül. Az alkoholos befolyásoltsággal ellentétben a Btk. nem bünteti a bódult állapotú vezetést, bár azt kiköti, hogy altató és kábító hatású gyógyszer hatása alatt tilos a volán mögé ülni. Léteznek ugyan olyan módszerek, amelyekkel a drogos befolyásoltság kimutatható, ezeket egyelőre mégsem alkalmazzák.

Baleset-megelőzés

Kemenes Miklós alezredes, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság munkatársa elmondta, hogy a közlekedésbiztonságról alkotható kép legfontosabb összetevői a közlekedési balesetekről készített statisztikai feldolgozások, illetve az emberek szubjektív biztonságérzete. A két megítélés közötti ellentmondás oka az, hogy bár a statisztikai mutatók egyre javulnak, az emberek biztonságérzete mégis folyamatosan romlik. Az embereket irritálják az utakon történő közúti és vasúti balesetek, és nem érzik magukat igazán biztonságban. A társaság munkája abból áll, hogy az emberi magatartást igyekeznek befolyásolni: ennek egyik része a speciális megelőzés, vagyis azon gépjárművezetők kiszűrése a forgalomból, akik veszélyeztetik a közlekedés biztonságát. Az általános megelőzéshez a propaganda, a nevelés és az iskolákban megejtett felvilágosító előadások tartoznak, például a nemzeti alaptantervbe is bekerült a KRESZ-ismeret.

Gergácz József


Karambol

Mindenkit érhet baleset, aki pedig a sebességkorlátozással és azokkal a piros szélű, csúcsára állított mackósajtokkal mit sem törődve száguldozik a kereszteződésben, jobb, ha tudja, mire számíthat.

Sajtótájékoztatóra igyekeztem. Először arra lettem figyelmes, hogy a látómező periferikus részében, jobbról egy narancssárga folt gyorsan nőni kezd. A folt a másodperc törtrésze múlva egy Skodának bizonyult. Ez volt az a pillanat, amikor már tudtam, hogy az ütközés elkerülhetetlen, védekezni nincs idő, az adrenalin flashtől még félni is elfelejtettem, kíváncsian vártam a fejleményeket. Aztán elájultam.

Egy roncsban tértem magamhoz a kormányon fekve, egy kapcsolószekrény betontönkje és egy téglafal közé ékelődve a járdán. A leomlott szélvédő cserepei alól reflexszerűen előkapartam sértetlen napszemüvegemet, kikapcsoltam a zenét, és eljátszottam a gondolattal, hogy mi lenne, ha ezentúl bekötném a biztonsági övet. Wartburgom jobb oldala és eleje teljesen összetört, a műszerfal V alakban megroppant, a tető felpúposodott. A Skoda se harminccal jött, gondoltam, amikor arra lettem figyelmes, hogy a roncs körül egy hullaszürke alak ugrál és üvöltözik: "Ne szállj ki, geci, mert megöllek!" Aztán rosszul lett, és lefeküdt a járdára, úgyhogy kimásztam a roncsból (a maradék ajtók sem nyíltak), és benéztem alá, hogy mekkora a body-count.

Mázlim volt, csak a szembejövő sáv "elsőbbségadás kötelező" tábláját és egy korlátot taroltam le, egyedül ültem a járgányban, a járda üres volt. A betört orrú Skodában két korombeli fickó, a sokktól eltekintve kutya baja nem volt senkinek. Ültünk a járda szélén és cigiztünk, az ájulás szélén, békülékenyen. Elismertem a felelősségemet, cserébe megegyeztünk abban, hogy személyi sérülés nem történt. A bámészkodók közben kihívták a rendőröket, szondát fújtunk, totálkárra vették a kocsikat, feljelentettek, elmentek.

Az autómentő levett tíz rongyra, a hatóság dettó, figyelembe véve józan állapotomat és balesetmentes múltamat. A felelősségbiztosításom fedezte a Skodát, a Wartburgom maradványait alkatrészenként értékesítette egy bontó, vettem helyette mobiltelefont, parkolni is könnyebb vele.

- toong -

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?