Ütközet (Balesetek)

  • Gergácz József,- toong -
  • 1996. december 5.

Belpol

A Központi Statisztikai Hivatal szinte mindenről képes felméréseket készíteni, ezek közül nem maradhat ki a közúti balesetek feldolgozása sem.
A Központi Statisztikai Hivatal szinte mindenről képes felméréseket készíteni, ezek közül nem maradhat ki a közúti balesetek feldolgozása sem.

A világon évente közel tizenötmillió ember hal meg közúti balesetekben, és a többiek sem ússzák meg kisebb-nagyobb sérülések nélkül. A személyi sérüléssel járó balesetek száma Magyarországon az utóbbi öt évben 30 százalékkal csökkent, de tavaly még így is 19 817 baleset történt. Ezekben 1361-en életüket vesztették, 9462-en súlyosan, 16 652-en pedig könnyebben megsérültek. A balesetek közel egynegyedét még mindig a gyorshajtás okozza, minden ötödik baleset a meg nem adott elsőbbségből vagy a figyelmetlen bekanyarodásból származik, és a baleset 51 százalékában a vezetés megkezdése utáni első fél órában következik be. Az is kimutatható, hogy a kétéves vezetési rutinnal rendelkezők a legveszélyesebbek. Egyikük például, amikor közúti ellenőrzés céljából megállították, beleharapott a szondába, később a járőrbe is, majd, miután előállították, maradandó külsérelmi nyomokat ejtett egy törzszászlóson.

A balesetfajták közül egyedül a frontális ütközések számát nem sikerült visszaszorítani, valószínűleg épp a minimumon van, ennyi frontális ütközés nélkül nem működne a világ; de a legtragikusabb az egészben, hogy itt is, mint az egyéb baleseteknél, elsősorban a KRESZ szabályait betartók az áldozatok, gondolom, azért, mert a balesetet okozónak van ideje felkészülni az ütközésre.

A kerékpárok - lekörözve a korábbi favoritot, a sámfát - tavaly a második helyre léptek előre a legtöbb balesetet okozó közlekedési eszközök listáján, 1630 esetben sikerült részt venniük ilyen jellegű akcióban.

Ittasan vezetők okozzák a balesetek 12,2 százalékát, az elmúlt évekhez képest ez a szám is csökkent, de még így is sok. Magyarország közútjain teljes absztinencia van érvényben, tehát minimális alkoholfogyasztás után is tilos gépjárművet vezetni. Külön kategóriát képez a posztalkoholos állapot, amikor már nincs az embernek vére, vagy a benne kimutatható alkohol fogyott el, de még hatással van a szervezetére, tudatára, reflexeire. A másnaposok kiszűrése a forgalomból külön gondot jelent, hiszen a szájszag és a véres szem alapján könnyen vonhat le téves következtetést az intézkedő rendőr.

A drog

Magyarországon körülbelül 100 ezer, drogokat fogyasztó ember él, közülük 30 ezer számít kemény drogosnak. Az országot most kezdi elérni az európai drogfogyasztási hullám, ezért egyre sürgetőbb a jogi szabályozás. A megoldás vagy a holland minta, a drogok liberális kezelése, vagy a teljes tiltás. Bármelyik változat bevezetésénél változtatni kell a szabályozáson, mert jelenleg Magyarországon az ittas vezetést a Btk. szabályozza, a kábítószer hatása alatti vezetés csupán a KRESZ megsértésnek minősül. Az alkoholos befolyásoltsággal ellentétben a Btk. nem bünteti a bódult állapotú vezetést, bár azt kiköti, hogy altató és kábító hatású gyógyszer hatása alatt tilos a volán mögé ülni. Léteznek ugyan olyan módszerek, amelyekkel a drogos befolyásoltság kimutatható, ezeket egyelőre mégsem alkalmazzák.

Baleset-megelőzés

Kemenes Miklós alezredes, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság munkatársa elmondta, hogy a közlekedésbiztonságról alkotható kép legfontosabb összetevői a közlekedési balesetekről készített statisztikai feldolgozások, illetve az emberek szubjektív biztonságérzete. A két megítélés közötti ellentmondás oka az, hogy bár a statisztikai mutatók egyre javulnak, az emberek biztonságérzete mégis folyamatosan romlik. Az embereket irritálják az utakon történő közúti és vasúti balesetek, és nem érzik magukat igazán biztonságban. A társaság munkája abból áll, hogy az emberi magatartást igyekeznek befolyásolni: ennek egyik része a speciális megelőzés, vagyis azon gépjárművezetők kiszűrése a forgalomból, akik veszélyeztetik a közlekedés biztonságát. Az általános megelőzéshez a propaganda, a nevelés és az iskolákban megejtett felvilágosító előadások tartoznak, például a nemzeti alaptantervbe is bekerült a KRESZ-ismeret.

Gergácz József


Karambol

Mindenkit érhet baleset, aki pedig a sebességkorlátozással és azokkal a piros szélű, csúcsára állított mackósajtokkal mit sem törődve száguldozik a kereszteződésben, jobb, ha tudja, mire számíthat.

Sajtótájékoztatóra igyekeztem. Először arra lettem figyelmes, hogy a látómező periferikus részében, jobbról egy narancssárga folt gyorsan nőni kezd. A folt a másodperc törtrésze múlva egy Skodának bizonyult. Ez volt az a pillanat, amikor már tudtam, hogy az ütközés elkerülhetetlen, védekezni nincs idő, az adrenalin flashtől még félni is elfelejtettem, kíváncsian vártam a fejleményeket. Aztán elájultam.

Egy roncsban tértem magamhoz a kormányon fekve, egy kapcsolószekrény betontönkje és egy téglafal közé ékelődve a járdán. A leomlott szélvédő cserepei alól reflexszerűen előkapartam sértetlen napszemüvegemet, kikapcsoltam a zenét, és eljátszottam a gondolattal, hogy mi lenne, ha ezentúl bekötném a biztonsági övet. Wartburgom jobb oldala és eleje teljesen összetört, a műszerfal V alakban megroppant, a tető felpúposodott. A Skoda se harminccal jött, gondoltam, amikor arra lettem figyelmes, hogy a roncs körül egy hullaszürke alak ugrál és üvöltözik: "Ne szállj ki, geci, mert megöllek!" Aztán rosszul lett, és lefeküdt a járdára, úgyhogy kimásztam a roncsból (a maradék ajtók sem nyíltak), és benéztem alá, hogy mekkora a body-count.

Mázlim volt, csak a szembejövő sáv "elsőbbségadás kötelező" tábláját és egy korlátot taroltam le, egyedül ültem a járgányban, a járda üres volt. A betört orrú Skodában két korombeli fickó, a sokktól eltekintve kutya baja nem volt senkinek. Ültünk a járda szélén és cigiztünk, az ájulás szélén, békülékenyen. Elismertem a felelősségemet, cserébe megegyeztünk abban, hogy személyi sérülés nem történt. A bámészkodók közben kihívták a rendőröket, szondát fújtunk, totálkárra vették a kocsikat, feljelentettek, elmentek.

Az autómentő levett tíz rongyra, a hatóság dettó, figyelembe véve józan állapotomat és balesetmentes múltamat. A felelősségbiztosításom fedezte a Skodát, a Wartburgom maradványait alkatrészenként értékesítette egy bontó, vettem helyette mobiltelefont, parkolni is könnyebb vele.

- toong -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.