Van bőven jelentkező a fővárosi közműcégek vezetésére

Belpol

Szerdán kezdi meg a bíráló bizottság a fővárosi önkormányzat körműcégeinek vezetésére érkezett pályázatok értékelését. Úgy tudjuk, az öt cégtársaság élére 43 pályázat futott be.

A Fővárosi Közgyűlés Tulajdonosi Bizottsága a 2025. február 7-i ülésén tárgyalta a „Javaslat a BKK Zrt., BKV Zrt., BKM Nonprofit Zrt., BFVK Zrt., BGYH Zrt., vezérigazgatói pozíciójához kapcsolódó pályázati kiírásra” tárgyú előterjesztést. Karácsony Gergely főpolgármester a pályázatok értékelésére létrehozta az ún. bíráló bizottságot, amely a pályázatokat vizsgálja, válogatja, és a pályázók személyes meghallgatását végzi el. A bizottság szerdán zárt ülésen végzi el az első szűrést.

Információink szerint a legtöbb jelentkező a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság élére adta be pályázatát, összesen 12-en. A BKM a főváros legnagyobb cége, 2021. szeptemberben öt cég egybeolvasztásával, hat szolgáltatói tevékenység, a hulladékgazdálkodás, a kertészet, a kéményseprés, a köztisztaság, a távfűtés és a temetkezés egyesítésével hozták létre. Az új fővárosi közműcégben a FŐTÁV Nonprofit Zrt., az FKF Nonprofit Zrt., a FŐKERT Nonprofit Zrt., a BTI Nonprofit Zrt. és a FŐKÉTÜSZ Nonprofit Kft. került egy kalap alá. 2023-ban csúcsot döntött a bevétele: 126 milliárd forint mellett 4,5 milliárd forint nyereséget ért el. A társaságot megalakulása, 2021 óta Mártha Imre vezérigazgató irányítja. A BKM-hez került a rákosrendezői ingatlanfejlesztés menedzselése, március 24-én fizette ki az államnak a vasútüzemhez nem szükséges területeiért fizetendő vételár első részletét, 25 százalékát 12,7 milliárd forintot.

A második legnépszerűbb közműcég a főváros fürdőit üzemeltető Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. volt, ennek vezetésére 10 pályázat érkezett. A főváros aranytojásait tojó tyúkja kiválóan teljesített, 2023-ban 23 milliárd forint bevételből 5 milliárd forint adózott eredményt ér el. A cég élén Borosné Szűts Ildikó Katalin áll.

A pályázók érdeklődési dobogóján a harmadik helyre Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zrt. került, vezetésére 8 pályázat futott be a bíráló bizottsághoz. A céget Barts J. Balázs vezérigazgató vezeti jelenleg, 2023-ban 3,6 milliárdos forgalmat produkált, amiből szerény 27 millió forintos nyereséget keletkeztetett. Barts 2021-ben közel volt vezérigazgató székének elvesztéséhez, Karácsony Gergely fegyelmit adott neki. A főpolgármester súlyos hibaként értékelte, hogy Barts úgy ismertette a Városháza eladását is számba vevő döntéselőkészítő tanulmányt egy ingatlanpiaci befektető képviselőinek, hogy azt éppen addigra már elvetette a kabinet, amivel egyértelművé téve, hogy nincsen szándéka a Városháza ingatlanának értékesítésére. A főpolgármester szerint abban is hibázott a vezérigazgató, hogy az ingatlanpiaci befektető képviselői előtt olyan informális beszédstílusban nyilvánult meg, amely kétséget ébreszthet egy külső szemlélő számára abban, hogy a vezérigazgató egyetért-e a városvezetés értékesítési szándékával kapcsolatos döntéssel.

A főváros közösségi közlekedéssel foglalkozó cégei iránt volt a legkisebb érdeklődés. A Budapesti Közlekedési Központ Zrt, (BKK) vezetésére 7, a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt (BKV) irányítására 6 pályázat érkezett. A főváros közöségi közlekedési szolgáltatásait megrendelő és kifizető BKK-t Walter Katalin vezérigazgató vezeti 2021 óta, 2023-ban 94 milliárdos árbevételük jött össze, abból pedig minimális 753 ezer forint nyereség. Walter a Magyar Hangnak március végén adott interjújában fel is vázolta kilátástalan helyzetüket: a főváros közösségi közlekedési rendszere nagyságrendileg 270 milliárd forintból működik, ebből a menetdíjbevételek 84 milliárd forintot tesznek ki, az önkormányzat pedig 180 milliárd ad hozzá. Bevételeik nagy részét, a 270 milliárd forint 75 százalékát a BKV finanszírozására fordítják, a másik szolgáltató, az ArrivaBus a teljes összeg további 10 százalékát viszi el. Miután az állami támogatás elenyésző lett, ezért a főváros finanszírozási helyzete határozza meg a BKK-ét is: szinte folyamatosan folyószámlahitelből, illetve forgóeszközhitelből működnek. A főváros költségvetésével ugyanez a helyzet. Kiss Ambrus a hétvégén beszélt arról a Népszavának, hogy húsvétra 31 milliárd forintos mínuszba csúszott a fővárosi önkormányzat, miután a Magyar Államkincstár március végén inkasszózta az idei évre kiszabott 89 milliárd forintos szolidaritási hozzájárulás első 25 milliárdos részletét. A főváros helyzetét nehezíti, hogy a korábbi megállapodások alapján járó és javarészt már elköltött uniós források, köztük például a trolibuszok vásárlására elköltött 11 milliárd se érkezik meg a fővárosi számlára. „Budapest folyószámlahitelből él, és ez így is lesz az iparűzési adó őszi befizetéséig” – mondta a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója, aki úgy látja, a mínusz szeptemberig várhatóan 60 milliárdra kúszik fel, majd az adóbefizetések beérkezése után visszacsúszik 40 milliárdra, amit az év végén fizetnek vissza a tervek szerint.

A legnagyobb kihívást jelentő, a csődhelyzetet elhárításával rendszeresen megküzdő fővárosi közlekedési cég, a BKV élére érkezett a legkevesebb, összesen 6 vezetői pályázat. A vállalat helyzete katasztrofálisnak mondható, 28 milliárd forintos mínusszal zárták a 2023-as évet 179 milliárd forint bevétel mellett. Ez egyébként lényegesen jobb lett, mint az előzetes tervekben volt, de a BKV hatalmas alulfinanszírozásból adódó veszteséget a cég saját erőből csak mérsékelni tudja. Egy számviteli manőverrel a 2024-es évet nyereséggel tudták ugyan zárni, azonban a hatalmas pénzügyi hiányt változatlanul maga előtt görgeti, ami napi likviditásmenedzselést kíván a vezetéstől.

A BKV-t Bolla Tibor irányítja, aki még 2008-ban került az igazgatóságba gazdasági vezérigató-helyettesként. Tarlós István főpolgármester bízta meg 2012-ben az akkor is válsághelyzetben vergődő BKV elnök-vezérigazgatójának. Azóta megszakítás nélkül viszi a céget, tudatosan kerülve a közéleti megnyilvánulásokat, szakmai szempontokból adja nyilatkozatait. Az egyetlen fővárosi közműcégvezető, akit Karácsony Gergely nem váltott le 2019-es érkezése után, Bolla jelenleg is magának tudhatja a főpolgármester bizalmát.

A jelentkezőket szerdán csak előszűrik, még nem fogják meghallgatni, azokra a bizottság további ülésein kerül sor. A cégvezetők cseréjét, a nyilvános pályázatok kiírását Vitézy Dávid, a főváros klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságának elnöke, a Podmaniczky Mozgalom fővárosi képviselője a Tisza Párt képviselőivel összefogva lobbizta ki. Február elején döntött a főváros tulajdonosi bizottsága a pályázatok kiírásáról. A Tisza szerint a legnagyobb fővárosi cégek vezetőit eddig átláthatatlan módon pártok háttéralkuinak eredményeként választották ki. A bizottság már januári ülésén kiírta volna a pályázatokat, de a DK és Fidesz képviselőinek szavazataival levették a napirendről, mivel Budapest főjegyzője, Számadó Tamás jogi akadályokat fedezett fel benne. Erre válaszul a fővárosi közgyűlés januári ülésén a tiszások azzal obstruálták a munkát, hogy bár jelen maradtak az ülésen, a főpolgármesteri előterjesztéseket nem szavazták meg.

A bíráló bizottság 22 tagból áll, a tiszás Orbán Árpád vezette tulajdonosi bizottság és a kllímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságból gyúrták össze. A pályázók kiválasztásához 12 fő szavazata szükséges, a bizottság határozatképességéhez pedig a két bizottság tagjainak több mint fele, minimálisan 12 fő jelenléte. A Fidesz a tulajdonosi bizottság februári ülésén közölte, nem vesz részt ebben a színjátékban. Képviselőjük, Radics Béla, mielőtt elhagyta az ülést, az közölte, a pályáztatást így a budapestiek arcul köpésének tartja. A kiválasztást szerinte a tulajdonosi bizottság hatáskörében kellett volna tartani, a bíráló bizottság létrehozásával az volt a cél, hogy a baloldali pártok kerüljenek többségbe a döntésnél. A cégvezetők kiválasztása eddig a főpolgármester hatásköre volt, amit az új összetételű közgyűlés elvont Karácson Gergelytől.

Nem kapott támogatást a BKV működését, fejlesztését biztosító több előterjesztés sem, így az elektromosenergia-beszerzési tender kiírása és a 2-es metró akadálymentesítéséhez, a kisföldalatti járműcseréjéhez szükséges hitel felvételét előkészítő javaslat sem. Az előbbit a főpolgármester saját hatáskörben tudta pótolni, az utóbbit nem. Februárra viszont elsimult a konfliktus; amint kiírták a cégvezetői pályázatokat, a tiszások megszavazták a hitelfelvételi eljárás indítását.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.