A tiszások szavazatára vár a kisföldalatti járműcseréjéhez szükséges BKV-s hitel

Belpol

Szerdán ismét beterjeszti a főpolgármester az 1-es metró tovább nem halasztható, fél évszázados járművei cseréjének fedezetét biztosító BKV-s hitelről szóló döntést. A Fővárosi Közgyűlés januárban nem támogatta, mivel a Fidesz leszavazta, a Tisza Párt képviselői pedig jelenlétük ellenére nem szavaztak, válaszul a fővárosi cégvezetők pályázati kiírásának elhalasztására. A támogató döntés egyre sürgetőbb, az új szerelvények típusengedélye májusban lejár, új engedélyeztetési eljárást kell indítani, fedezet nélkül viszont a közbeszerzést sem tudják kiírni. A BKV 2019 óta dolgozik a járműcserén, eddig 118 millió forintjába került.

A januári Fővárosi Közgyűlés emlékezetes pillanatait hozták a Tisza Párt képviselői, amikor a napirendi pontok tárgyalásakor előbb elhagyták az üléstermet, majd a szavazáskor visszatértek, ám számos főpolgármesteri előterjesztésnél nem nyomták meg a szavazógombot.

A mini-Dubaj projekttel kapcsolatban a főváros rákosrendezői elővásárlási jogának érvényesítéséről szóló vitában még részt vettek, két óra után azonban kivonultak. Bujdosó Andrea tiszás képviselő ezt azzal indokolta, hogy a "mutyiban" tovább nem vesznek részt – ezzel a cégvezetői pályázatokra utalt, a kiírásukról készített tiszás javaslatot ugyanis nem támogatta tárgyalni a tulajdonosi bizottság a főjegyző jelezte jogi problémák miatt.

A Tisza ezt a DK-MSZP-Párbeszéd összefogás mutyijának minősítette, Magyar Péter pártelnök pedig már az ülés előtt megüzente, erős jelzést küldenek a nemtetszésükről. A tiszások még részt vettek a Kolibri Színház melletti kiállás és a Budapest Brand működését vizsgáló bizottság felállításában, de a további szavazásokban már nem vettek részt, ezzel számos döntést blokkoltak. Délután egymás után buktak el Karácsony Gergely előterjesztései, mivel nem tudott többséget szerezni: a tíz fideszes képviselő leszavazta azokat, a tíz tiszás képviselő nem szavazott, a DK-Párbeszéd-MSZP-Kutyapárt-Podmaniczky Mozgalom 13 képviselői szavazata pedig kevés volt az elfogadáshoz, ugyanis ahhoz 17-re lenne szükség.

Nem kapott támogatást a BKV működését, fejlesztését biztosító több előterjesztés sem, így az elektromos energia beszerzési tender kiírása, és a 2-es metró akadálymentesítéséhez, a kisföldalatti (Milleneumi Földalatti Vasút – MillFAV, M1) járműcseréjéhez szükséges hitel felvételét előkészítő javaslata sem. Az előbbit a főpolgármester saját hatáskörben tudta pótolni, az utóbbit nem.

A hitelről szóló javaslat két hitelösszeget jelölt meg, 34 milliárd forintból közel 13 milliárd forintot energiaoptimalizálási beruházásokra költenének, 21 milliárd forintból az M2 vonal akadálymentesítését végeznék el. Ennél jóval nagyobb hitelre van szükség a több mint 50 éves, mára az üzemeltethetőség határára került M1-es járművek – már elvi előzetes típusengedéllyel és főtervvel rendelkező – új járművekre cserélésére, amire 45 milliárd Ft hitelt venne fel a BKV. A hitelt a Magyar Fejlesztési Bank és az Európai Beruházási Bank nyújthatná, a BKV a 23 éves futamidő során a tőketartozással majdnem megegyező kamatot fizetne meg.

A támogató döntést az idő is sürgeti, ugyanis az M1 új szerelvényeinek típusengedélye májusban lejár. Mivel a finanszírozás biztosítása csúszásban van, a típusengedély lejártáig nem lesz megoldva, így új eljárást kell majd indítani a BKV-nak, hogy ismét a rendelkezésére álljon.

A BKV már 2019-ben elkezdte a projektet, az elvi előzetes típusengedély és a vonatkozó közbeszerzési pályázat kiírásának előkészítését. A Narancs.hu kérdésére közölték, a főterv, az elvi előzetes típusengedély dokumentáció elkészítése és hatósági engedélyeztetésének költsége összesen 118 500 000 Ft + áfa volt, az elvi előzetes típusengedély megszerzésének eljárási díja 243 ezer forint. Ezt megelőzi az engedély megújításához szükséges felülvizsgálat, amire tervezői megbízás szükséges, az erre vonatkozó szerződés és fedezet még nem áll rendelkezésre, így ennek költségét kérdésünkre sem tudták megbecsülni.

Az engedélyezési eljárás 60 napot vesz igénybe, de ennél jóval több is lehet a hatóság leterheltségétől függően. „Ha január végén a Fővárosi Közgyűlés megadta volna a felhatalmazást a hiteltárgyalásokra, akkor is szükség lenne tervfelülvizsgálatra, és pozitív döntés esetén is még vélhetően hónapokat kellene várni a tényleges fedezetre, a hitel pedig leghamarabb 2025. II. félévében lenne elérhető” – tudatta a BKV.

Az 1-es metró új járműveinek beszerzésére évek óta nincs forrás, magyar állami vagy EU-támogatásból lehetne fedezni, de ezek a kormány főváros elleni aktivitása, és a blokkolt uniós források miatt szóba sem tudnak kerülni. Ezért tett kísérletet január végén a főváros és a BKV a beruházás hitelből való megvalósításának elindítására.

Az előterjesztés a Fővárosi Közgyűlés február 26-i ülésén ismét napirendre kerül, a BKV bízik a pozitív elbírálásában. A főváros szándéka szerint az M1 járműbeszerzését és a meglévő vonal teljeskörű felújítását a Rákosrendező területén tervezett nagyberuházás részévé kellene tenni, amihez szintén a kormány és a főváros együttműködése lenne szükséges. Ennek szellemében a főpolgármester a február 26-i ülésre módosító javaslattal egészítette ki a januári előterjesztést – mégse zárják ki az állami finanszírozás lehetőségét.  „A rákosrendezői ingatlanfejlesztéshez kapcsolódó, a millenniumi földalatti korszerűsítését és meghosszabbítását célzó kormányzati támogatást a törlesztés átvállalásával is biztosíthatja a magyar állam” – olvasható az előterjesztésben.

Jelenleg tehát elkészültek azok a dokumentumok, amelyekkel elindítható az új járművek tervezésére, prototípus- és sorozatgyártására vonatkozó közbeszerzési eljárás. A közgyűlés döntése nélkül azonban esélytelen marad a járműcsere, még a hitelfelvételi háttértárgyalásokat sem tudják elkezdeni. A Fidesz várhatóan nemmel fog szavazni, a tiszások támogatására ezért mindenképpen szüksége lenne a BKV-nak, hogy esélye maradjon a járműcseréhez szüksége hitelfelvétel elindításához.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.