A tiszások szavazatára vár a kisföldalatti járműcseréjéhez szükséges BKV-s hitel

Belpol

Szerdán ismét beterjeszti a főpolgármester az 1-es metró tovább nem halasztható, fél évszázados járművei cseréjének fedezetét biztosító BKV-s hitelről szóló döntést. A Fővárosi Közgyűlés januárban nem támogatta, mivel a Fidesz leszavazta, a Tisza Párt képviselői pedig jelenlétük ellenére nem szavaztak, válaszul a fővárosi cégvezetők pályázati kiírásának elhalasztására. A támogató döntés egyre sürgetőbb, az új szerelvények típusengedélye májusban lejár, új engedélyeztetési eljárást kell indítani, fedezet nélkül viszont a közbeszerzést sem tudják kiírni. A BKV 2019 óta dolgozik a járműcserén, eddig 118 millió forintjába került.

A januári Fővárosi Közgyűlés emlékezetes pillanatait hozták a Tisza Párt képviselői, amikor a napirendi pontok tárgyalásakor előbb elhagyták az üléstermet, majd a szavazáskor visszatértek, ám számos főpolgármesteri előterjesztésnél nem nyomták meg a szavazógombot.

A mini-Dubaj projekttel kapcsolatban a főváros rákosrendezői elővásárlási jogának érvényesítéséről szóló vitában még részt vettek, két óra után azonban kivonultak. Bujdosó Andrea tiszás képviselő ezt azzal indokolta, hogy a "mutyiban" tovább nem vesznek részt – ezzel a cégvezetői pályázatokra utalt, a kiírásukról készített tiszás javaslatot ugyanis nem támogatta tárgyalni a tulajdonosi bizottság a főjegyző jelezte jogi problémák miatt.

A Tisza ezt a DK-MSZP-Párbeszéd összefogás mutyijának minősítette, Magyar Péter pártelnök pedig már az ülés előtt megüzente, erős jelzést küldenek a nemtetszésükről. A tiszások még részt vettek a Kolibri Színház melletti kiállás és a Budapest Brand működését vizsgáló bizottság felállításában, de a további szavazásokban már nem vettek részt, ezzel számos döntést blokkoltak. Délután egymás után buktak el Karácsony Gergely előterjesztései, mivel nem tudott többséget szerezni: a tíz fideszes képviselő leszavazta azokat, a tíz tiszás képviselő nem szavazott, a DK-Párbeszéd-MSZP-Kutyapárt-Podmaniczky Mozgalom 13 képviselői szavazata pedig kevés volt az elfogadáshoz, ugyanis ahhoz 17-re lenne szükség.

Nem kapott támogatást a BKV működését, fejlesztését biztosító több előterjesztés sem, így az elektromos energia beszerzési tender kiírása, és a 2-es metró akadálymentesítéséhez, a kisföldalatti (Milleneumi Földalatti Vasút – MillFAV, M1) járműcseréjéhez szükséges hitel felvételét előkészítő javaslata sem. Az előbbit a főpolgármester saját hatáskörben tudta pótolni, az utóbbit nem.

A hitelről szóló javaslat két hitelösszeget jelölt meg, 34 milliárd forintból közel 13 milliárd forintot energiaoptimalizálási beruházásokra költenének, 21 milliárd forintból az M2 vonal akadálymentesítését végeznék el. Ennél jóval nagyobb hitelre van szükség a több mint 50 éves, mára az üzemeltethetőség határára került M1-es járművek – már elvi előzetes típusengedéllyel és főtervvel rendelkező – új járművekre cserélésére, amire 45 milliárd Ft hitelt venne fel a BKV. A hitelt a Magyar Fejlesztési Bank és az Európai Beruházási Bank nyújthatná, a BKV a 23 éves futamidő során a tőketartozással majdnem megegyező kamatot fizetne meg.

A támogató döntést az idő is sürgeti, ugyanis az M1 új szerelvényeinek típusengedélye májusban lejár. Mivel a finanszírozás biztosítása csúszásban van, a típusengedély lejártáig nem lesz megoldva, így új eljárást kell majd indítani a BKV-nak, hogy ismét a rendelkezésére álljon.

A BKV már 2019-ben elkezdte a projektet, az elvi előzetes típusengedély és a vonatkozó közbeszerzési pályázat kiírásának előkészítését. A Narancs.hu kérdésére közölték, a főterv, az elvi előzetes típusengedély dokumentáció elkészítése és hatósági engedélyeztetésének költsége összesen 118 500 000 Ft + áfa volt, az elvi előzetes típusengedély megszerzésének eljárási díja 243 ezer forint. Ezt megelőzi az engedély megújításához szükséges felülvizsgálat, amire tervezői megbízás szükséges, az erre vonatkozó szerződés és fedezet még nem áll rendelkezésre, így ennek költségét kérdésünkre sem tudták megbecsülni.

Az engedélyezési eljárás 60 napot vesz igénybe, de ennél jóval több is lehet a hatóság leterheltségétől függően. „Ha január végén a Fővárosi Közgyűlés megadta volna a felhatalmazást a hiteltárgyalásokra, akkor is szükség lenne tervfelülvizsgálatra, és pozitív döntés esetén is még vélhetően hónapokat kellene várni a tényleges fedezetre, a hitel pedig leghamarabb 2025. II. félévében lenne elérhető” – tudatta a BKV.

Az 1-es metró új járműveinek beszerzésére évek óta nincs forrás, magyar állami vagy EU-támogatásból lehetne fedezni, de ezek a kormány főváros elleni aktivitása, és a blokkolt uniós források miatt szóba sem tudnak kerülni. Ezért tett kísérletet január végén a főváros és a BKV a beruházás hitelből való megvalósításának elindítására.

Az előterjesztés a Fővárosi Közgyűlés február 26-i ülésén ismét napirendre kerül, a BKV bízik a pozitív elbírálásában. A főváros szándéka szerint az M1 járműbeszerzését és a meglévő vonal teljeskörű felújítását a Rákosrendező területén tervezett nagyberuházás részévé kellene tenni, amihez szintén a kormány és a főváros együttműködése lenne szükséges. Ennek szellemében a főpolgármester a február 26-i ülésre módosító javaslattal egészítette ki a januári előterjesztést – mégse zárják ki az állami finanszírozás lehetőségét.  „A rákosrendezői ingatlanfejlesztéshez kapcsolódó, a millenniumi földalatti korszerűsítését és meghosszabbítását célzó kormányzati támogatást a törlesztés átvállalásával is biztosíthatja a magyar állam” – olvasható az előterjesztésben.

Jelenleg tehát elkészültek azok a dokumentumok, amelyekkel elindítható az új járművek tervezésére, prototípus- és sorozatgyártására vonatkozó közbeszerzési eljárás. A közgyűlés döntése nélkül azonban esélytelen marad a járműcsere, még a hitelfelvételi háttértárgyalásokat sem tudják elkezdeni. A Fidesz várhatóan nemmel fog szavazni, a tiszások támogatására ezért mindenképpen szüksége lenne a BKV-nak, hogy esélye maradjon a járműcseréhez szüksége hitelfelvétel elindításához.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk