Vidnyánszky: az SZFE-n alap a szabad légkör

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. szeptember 11.

Belpol

A kulturális államtitkár szerint az egyetem izgalmas és pezsgő szellemi műhely. 

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) izgalmas és pezsgő szellemi műhely – hangsúlyozta az intézmény hétfői budapesti tanévnyitó és díszdiploma-átadó ünnepségén a kultúráért felelős államtitkár.

Závogyán Magdolna köszöntőjében emlékeztette a hallgatókat: immár nekik kell megtalálniuk a válaszokat arra a kérdésre, hogy hol a kultúra, a művészet és a művész helye a mai világban. Az államtitkár arra szólította fel a diákokat, hogy érezzék annak felelősségét és súlyát, hogy nemsokára a nemzet kulturális életének meghatározó alakjai lesznek, „ízlést, értékrendet, identitást, nemzetet fognak formálni”. Ebben „a korszerű, nyitott, befogadó szellemiségű és a legmagasabb szakmai színvonalat nyújtó intézményben” minden együtt van a szabad, méltó körülmények között folytatott tanuláshoz és alkotáshoz – emelte ki.

Elmondása szerint

az SZFE izgalmas és pezsgő szellemi műhely.

Ezt az élő közösséget a hallgatók alkotják, szabadon, tudásuk, tehetségük, világnézetük, hitük és szorgalmuk szerint, elfogadva a kultúra sokszínűségét, tisztelve a nemzet hagyományait, büszkén megbecsülve a kulturális örökséget – közölte Závogyán Magdolna.

 
Vidnyánszky Attila, a Színház- és Filmművészetért Alapítvány elnöke beszél a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanévnyitó és díszdiploma-átadó ünnepségén az Uránia Nemzeti Filmszínházban 2023. szeptember 11-én.
Fotó: MTI/Bruzák Noémi
 

Vidnyánszky Attila rendező, az egyetemet fenntartó Színház- és Filmművészetért Alapítvány kuratóriumának elnöke hangsúlyozta, hogy mára sikerült „kinyitni” az intézményt: soha ilyen gyakorisággal és intenzitással külföldi alkotók nem voltak jelen, mint most.

Sikerült a nyári Madách projekttel jelentős lépést tenni a nemzetközi kapcsolatrendszer kiépítése felé, nagy lépést jelentenek továbbá a megvalósult és jelenleg is zajló infrastruktúra-fejlesztések – sorolta az eredményeket.

Figyelmeztetett arra, hogy a színházi világnak ismét igazolnia kell léte jogosultságát, de a közönség jelet ad: mára már nagyobb a magyarországi teátrumok nézőszáma, mint a járványhelyzet előtt volt. Kiemelte: sok még a teendő az egyetemen infrastrukturális területen is, de az alap a szabad légkör biztosítása, hiszen szabadságérzet nélkül nem lehet alkotni, nem lehet komoly dolgokat létrehozni. Ennek felelőssége elsősorban a tanári gárdáé, de a diákságé is – mutatott rá a kuratórium elnöke.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.