Vidnyánszky: az SZFE-n alap a szabad légkör

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. szeptember 11.

Belpol

A kulturális államtitkár szerint az egyetem izgalmas és pezsgő szellemi műhely. 

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) izgalmas és pezsgő szellemi műhely – hangsúlyozta az intézmény hétfői budapesti tanévnyitó és díszdiploma-átadó ünnepségén a kultúráért felelős államtitkár.

Závogyán Magdolna köszöntőjében emlékeztette a hallgatókat: immár nekik kell megtalálniuk a válaszokat arra a kérdésre, hogy hol a kultúra, a művészet és a művész helye a mai világban. Az államtitkár arra szólította fel a diákokat, hogy érezzék annak felelősségét és súlyát, hogy nemsokára a nemzet kulturális életének meghatározó alakjai lesznek, „ízlést, értékrendet, identitást, nemzetet fognak formálni”. Ebben „a korszerű, nyitott, befogadó szellemiségű és a legmagasabb szakmai színvonalat nyújtó intézményben” minden együtt van a szabad, méltó körülmények között folytatott tanuláshoz és alkotáshoz – emelte ki.

Elmondása szerint

az SZFE izgalmas és pezsgő szellemi műhely.

Ezt az élő közösséget a hallgatók alkotják, szabadon, tudásuk, tehetségük, világnézetük, hitük és szorgalmuk szerint, elfogadva a kultúra sokszínűségét, tisztelve a nemzet hagyományait, büszkén megbecsülve a kulturális örökséget – közölte Závogyán Magdolna.

 
Vidnyánszky Attila, a Színház- és Filmművészetért Alapítvány elnöke beszél a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanévnyitó és díszdiploma-átadó ünnepségén az Uránia Nemzeti Filmszínházban 2023. szeptember 11-én.
Fotó: MTI/Bruzák Noémi
 

Vidnyánszky Attila rendező, az egyetemet fenntartó Színház- és Filmművészetért Alapítvány kuratóriumának elnöke hangsúlyozta, hogy mára sikerült „kinyitni” az intézményt: soha ilyen gyakorisággal és intenzitással külföldi alkotók nem voltak jelen, mint most.

Sikerült a nyári Madách projekttel jelentős lépést tenni a nemzetközi kapcsolatrendszer kiépítése felé, nagy lépést jelentenek továbbá a megvalósult és jelenleg is zajló infrastruktúra-fejlesztések – sorolta az eredményeket.

Figyelmeztetett arra, hogy a színházi világnak ismét igazolnia kell léte jogosultságát, de a közönség jelet ad: mára már nagyobb a magyarországi teátrumok nézőszáma, mint a járványhelyzet előtt volt. Kiemelte: sok még a teendő az egyetemen infrastrukturális területen is, de az alap a szabad légkör biztosítása, hiszen szabadságérzet nélkül nem lehet alkotni, nem lehet komoly dolgokat létrehozni. Ennek felelőssége elsősorban a tanári gárdáé, de a diákságé is – mutatott rá a kuratórium elnöke.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.