Világossá tette a Néppárt Orbán számára, vagy betartja a szabályokat, vagy mennie kell a Fidesznek

  • narancs.hu
  • 2018. május 12.

Belpol

Az Európai Néppárt frakcióvezetőjének a kerítésépítéssel nincs baja, de a civilek vegzálásával és a lex CEU-val annál inkább.

Manfred Weber német politikussal, az Európai Néppárt frakcióvezetőjével készített interjút a De Volkskrant holland lap, amelyben többször szó esik Orbán Viktorról is.

Weber elmondása szerint látja, hogy Orbán jelenlegi politikája azzal fenyeget, hogy átlépi a vörös vonalat, miközben a maga célkitűzése az, hogy az EU visszatérjen a valódi parlamenti demokráciához. Ezért harcolnak az autokratikus tendenciák ellen, közte Orbán Viktor jobboldali nacionalizmusa ellen is.

Az interjú első kérdése arra vonatkozik, hogy a Fidesz a Néppárt tagja, de sokan csodálkoznak azon, miért tolerálják még mindig ezt a tagságot. Weber szerint vannak olyan alapvető értékek, mint a jogállamiság, a joguralom, a szabad sajtó, a demokrácia, amit mindenkinek tiszteletben kell tartania. “Ezek arról szólnak, hogy mi itt Európában hogyan gondolkodunk a társadalmi berendezkedésről.” Szerinte Orbán a tűzzel játszik, amikor a civil szervezeteket és a CEU-t támadja, mert “ezzel a tudomány szabadsága forog kockán” és ha a magyar kormányfő "nem tartja be ezeket a szabályokat, nem lehet az Európai Néppárt tagja. Ez kristálytiszta: ha betartod a szabályokat, maradhatsz, de ha nem, távozol".

Az interjú készítője, Arie Elshout vissza is kérdez, nem lehet, hogy Orbán már rég átlépte azt a bizonyos vörös vonalat például mikor a Fidesz és a kormány plakátjain menekültekkel és Soros Györggyel riogatott, hisz' a magyar miniszterelnököt ezért sokan antiszemitizmussal és idegengyűlölettel vádolják.

Weber szerint a kampányt külön kell választani a valós politikai kérdésektől, ráadásul a magyar-szerb határra épített kerítéssel történetesen egyetért. "Meg kell védenünk a határainkat, ha szükséges, kerítést kell építenünk."

Az interjúból kiderül, Weber rendszeresen beszél Orbánnal, ezek a beszélgetések pedig egyre hangosabbak részéről, mivel “vannak olyan dolgok, amikről Orbán beszél és én nem fogadok el.” Az Európai Néppárt frakcióvezetője nyíltan elmondja, hogy nem szereti Orbánban, hogy sokszor úgy politizál, hogy erősen nekiront mindennek és mindenkinek a szavak szintjén, majd onnan szép csendben visszavonul. Hangsúlyozta, folyamatos kommunikációra van szükség Magyarországgal és Lengyelországgal, mert a Néppárt nem akarja, hogy Európa keleti és nyugati része újra eltávolodjon egymástól.

(De Volkskrant via hvg.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.