Megcsinálják okosba' -Túlélési technikák az autókereskedelemben

  • Tamás Gábor
  • 2013. november 1.

Bionarancs

Harminc százalékkal nőtt az új autók értékesítése Magyarországon az év első nyolc hónapjában. Optimista kommentárok szerint ez azt mutatja, hogy javul az ország gazdasági teljesítménye és a lakosság vásárlóereje. A valóság korántsem ennyire egyértelmű.

Az új autók értékesítésének gazdaságpolitikai indikátorszerepe amúgy kétségtelen, ám az igazi kérdés az, hogy pontosan mit jelez a növekedés. A kereskedők szerint a legkevésbé sem a belföldi viszonyok változását.

Tuti bolt

Hogyan nyerhet a müncheni Herr Günther 2-3000 eurót egy autóvásárlással úgy, hogy közben minden törvényes legyen? Kell hozzá két-három kelet-európai kereskedő, az adott állam hivatali rendszere és szabályozása.

false

Herr Günther középkategóriás autót akar vásárolni, ami a helyi kereskedésben, ahol két-három évente lecseréli a járgányát, 30 ezer euróba kerül. Ezt sokallja. A kereskedő azonban nem akar elveszíteni egy régi kuncsaftot, és azt mondja: lehet néhány ezer euróval olcsóbb, de akkor kicsit várni kell rá. A kedves vevő válassza ki a modellt, a színt, a felszereltséget - a többi az ő dolga, három hét múlva tessék benézni. A müncheni kereskedő tárcsázza magyarországi partnere számát: volna itt egy tuti bolt. Gyorsan be kéne léptetni az autót, adásvételi szerződés kellene rá meg hivatalos papírok, aztán - kis kerülővel - indulhat a kocsi vissza ide, Németországba. Mivel a német kereskedő ezzel Magyarországra exportál, a márka anyacége árengedményt ad, ráadásul ugyanazon új autó ára eleve más Münchenben, mint Budapesten. A bajor kereskedőnek javul a prémiumát meghatározó értékesítési darabszáma, s a szállítás ára és haszna is az ő bevétele. A kocsit este trélerre rakják, ha legalább három járművet egyszerre szállítanak, a költség darabonként nem több 150 eurónál. Leteszik a magyar kereskedőnél, aki azonnal intézkedik: szerez néhány napra "tulajdonost", intézi a honosítást, regisztrációs adót, miegyebeket. Ez bejáratott (és forinttal gyorsított) hivatali csatornákon zajlik: délutánra rendszámmal és papírokkal rendelkezik a kocsi. A módszer az okmányirodákban sűrűbben megfordulók számára ismerős lehet: bőrdzsekis fiatalember érkezik, sorszámot nem kér, egyenesen a pulthoz megy, letesz egy paksamétát, "egy óra múlva jöhetek, ugye?", kérdezi, és valóban jöhet. Kezében három-négy rendszámmal és újabb papírokkal távozik, a kocsi pedig gyakorlatilag forgalomra kész.

Az autóba "beletekernek" pár száz kilométert, és innentől már használt jármű. A vevő visszaadja a kereskedőnek (néhány százezer forinttal olcsóbban persze, de neki úgysem került semmibe, sőt keresett valamit a közreműködéssel), aki már egyeztetett közben a romániai partnerével: menne hozzád egy autó, amit tovább kell majd értékesíteni Németországba, és kéne egy román papír is hozzá. A román díler addigra ismeri a müncheni címet, talán a leendő tulajdonos nevét is. Megvásárolja a magyarországi papírokkal rendelkező kocsit - nagyjából húsz százalékkal olcsóbban, mint nálunk a bruttó érték. Megteheti, mivel a kereskedőnek viszszajár a kocsi magyar áfája (27 százalék) és a regisztrációs adó egy része, amiket viszont Romániában egy jelenleg érvényes rendelet értelmében újszerű, de használt autók után egyáltalán nem kell megfizetni.

Ebben a pillanatban úgy 20-22 ezer eurós bruttó vételárnál tartunk.

Az autóra "váratlanul", netán egy szimpla internetes hirdetés nyomán (a látszatra adni kell) ajánlat érkezik Németországból; így a kocsit ismét trélerre teszik, hogy a célállomáson főhősünk, Herr Günther 25-26 ezer euróért hozzájusson az eredetileg harmincezres autójához. A járgányról mindeközben sem a fényezést védő mattfólia, sem az ülésnejlonok nem kerültek le, a jármű lényegében vadonatúj.

Ez a folyamat - amelynek neve is van: reexport - teljességgel öszszekuszálja a hazai autókereskedelem viszonyait. Az állam viszont az ebből származó forgalomnövekedést is beleszámolja győzelmi jelentéseibe - holott a tényleges kereskedésben lényegesen kevesebb a hazai új autó, mint amit a hivatalos számok mutatnak. A hazai kereskedők igazi eladásaiból ugyanis a reexport "kimeneti oldala" hiányzik.

Tudnak róla

Nagyjából százhúszezer autó kerül külső csatornákból évente a hazai autópiacra, nagyobb részük jelenleg használt kocsi. Az összes adásvétel nagyjából harmada. Az év első hat hónapjában elvileg örvendetes emelkedésnek indult az új autók eladása, de 5-10 százalékkal elmarad az importból származó használt járművek darabra vetített forgalmától. (Tavaly 53 ezer új autót helyeztek forgalomba itthon, a használtbehozatal viszont meghaladta a 65 ezret.) Az új autók 15-20 százaléka igazából egy kilométert sem fut a hazai utakon, hanem reexportban értékesül: nem hoz bevételt a költségvetésnek sem általános forgalmi adóból, sem egyéb díjtételből, később nem Magyarországon fogják szervizelni - legfeljebb a hazai kereskedő eladási prémiuma hízik tőle. A kivitt autó azonban eltűnik mindenféle statisztikából, a reexport mértékéről csak becslések léteznek - az ide kerülő járműveket az üzembe helyezéstől új értékesítésként tartják számon, de az, hogy közben elhagyta az országot, a kimutatásokból már kimarad.

"Nem új jelenség, tudunk róla" - mondta a Narancsnak Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. A márkakereskedéseiről is ismert üzletember szerint a jelenségnek két fő oka van: egyrészt a különböző államok eltérő adóztatási, regisztrációs és egyéb hivatalos eljárási költségeinek különbsége, valamint az a tény, hogy a nagy márkagyártók az egyes modellek szállítási árát vásárlóerő-paritásos alapon határozzák meg az egyes országokban. Ami például Németországban 20 ezer euróba kerülne, az szerényebb felszereltséggel és csatlakozó szolgáltatásokkal, de lényegében ugyanabban a kivitelben nálunk elérhető - mondjuk - 16 ezerért. Mivel Romániában a tízévesnél nem idősebb használt autó után nem kell általános forgalmi adót fizetni, ott a gyakorlatilag új autó már csak 14 ezret kóstál - Németországba visszaszállítva viszont simán eladható 18 ezerért. Maga a folyamat a jogszabályi kiskapuk miatt végtelenül egyszerű és gyakorlatilag kockázatmentes. A Gémosz becslése szerint e módszerrel évi tízezer autót reexportálnak Magyarországról.

Gablini Gábor a Narancsnak hangsúlyozta: a reexport főként az úgynevezett márkafüggetlen kereskedők biznisze, a nagy cégek egyáltalán nem örülnek annak, ha termékük nem a célállomásországban fut. Az ilyen autót nem számítják be egy másik járgány értékesítésénél, nem ad munkát a kiépített csatlakozó szervizhálózatnak, és úgy általában csalás az egész, hiszen a gyártó államba visszakerülve a saját ottani értékesítési pozícióit veszélyezteti az olcsóbb importból származó "újszerű" áru. "A gyárak és a nagy forgalmazók tudják, mi a helyzet, de az általános visszaesésben inkább szemet hunynak a túlélési technikák közé sorolt eljárás felett" - mondja beletörődőn Gablini Gábor.

olcsón

Az országban működő négy nagy autógyár (Audi, Mercedes, Opel, Suzuki) értékesítése a nemzeti össztermék majd' hatodát adja. Ebből azonban a magyar autózás nem sokat lát: az üzemek kibocsátásának 97-98 százaléka külföldre megy. A hazai járműpark közben folyamatosan öregszik (már 12 év fölött van az átlagkor). A tíz évnél idősebb behozott autók fele öt, a maradék 70-80 százaléka tíz éven belül használhatatlan roncsként végzi, pluszmunkát adva az amúgy is leterhelt környezetvédelemnek. Egy kocsi szakszerű "eltüntetése" félig sem olcsó mulatság: egyes számítások szerint a kinyerhető alkotórészek felhasználása után, a veszélyes anyagok semlegesítését és a szükséges szállítást is beleszámítva napi áron mintegy 25-30 ezer forintba kerül.

A túlélési kényszer más típusú ügyeskedést is generál a piacon. Az öregautó-biznisz - a behozataltól a szervizelésig és a vizsgáztatásig - a feketekereskedelem melegágya lett az elmúlt években. "A legális kereskedőket és szervizszolgáltatókat rendkívüli módon megkárosítják a piacon kialakult állapotok - értékeli a helyzetet Gablini Gábor -, a szervizelésben és a javításban különösen elvadultak napjainkra a viszonyok." Közlése szerint ebben az évi ezermilliárd forintos forgalmat produkáló speciális ágazatban mintegy hetven százalék a teljességgel ellenőrizetlen feketegazdaság aránya.

Ennek fő oka az idősödő hazai autóállomány általános állapotának és a tulajdonosok vékonyodó pénztárcájának az együttese. Az országba behozott autók többsége olcsó, tízévesnél idősebb járgány: ezek szabályos beüzemelése, biztonságossá tétele és vizsgáztatása önmagában bőven meghaladná a vételárat, de - itt most nem részletezhető módokon - számos importőr képes megkerülni a hivatalos akadályokat. Például ki tud tenni a placcra egy kilencéves Opel Vectrát 600 ezer forintért friss papírokkal, két év műszakival - és mintegy 150 ezer forint haszonnal. Gróf István budapesti autókereskedő szerint ez az a kategória, ami szinte pillanatok alatt képes visszaforgatni a befektetett vételárat, és kereslet is van rá.

Gróf István szerint nem egy kereskedő eleve úgy adja el a "vasat", hogy nullkilométeres, kétéves műszaki van rajta - miközben maga a jármű az elvileg mindenféle visszaélési lehetőségtől megfosztott, agyonkamerázott állami eljárásba be sem került, végig ott állt a placcon, csak a papírok utaztak. Ezt az információt megerősítette Gablini Gábor is, aki elképesztőnek tartja, hogy bár erről minden illetékes tud, mégsem történik semmi.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar rulett

Szociológusok és politológusok rendszeresen elmondják, hogy a magyarok és különösen a Fidesz-szavazók számára az egyik legfontosabb érték a biztonság. Azt is mindig hozzáteszik, hogy Orbán Viktor különlegesen jól érti a „magyar néplelket”, így eredményesen tud játszani az egzisztenciális fenyegetettség és a biztonság utáni vágy érzékeny húrjain.

Állandósult ideiglenesség

Újabb két évig kell négyszáz embernek olyan házakban élnie, amelyeket évtizedekkel ezelőtt bontásra ítéltek. A VIII. kerületi önkormányzat helyett immár az állam felel azért, hogy a lakók 2027 közepére kiköltözhessenek. Van, aki dühös, van, aki elkeseredett, és van, aki már nem érhette meg a történet végét.

Nincs neked annyid!

Az átláthatósággal indokolja a kormány, valójában az eddiginél is kevesebb transzparenciát hoz majd az a törvénymódosítás, amelynek értelmében bármennyi pénzt felhasználva kampányolhatnak az egyéni jelöltek.