Halálbüntetést kaphat Robert Bowers, a pittsburghi antiszemita tömeggyilkos

  • MTI/narancs.hu
  • 2018. november 1.

Bűn

Őrizetbe vételekor egyértelművé tette, hogy zsidókat akart ölni.

Egy szövetségi esküdtszék 44 rendbeli bűncselekmény miatt emelt vádat a pittsburghi zsinagógában tömeggyilkosságot elkövető Robert Bowers ellen, akire halálbüntetést is kiszabhatnak – jelentette be  az illetékes államügyész szerdán.

A 46 éves Bowers múlt szombaton 11 embert agyonlőtt és többeket – köztük négy rendőrt – megsebesített a pittsburghi Élet Fája zsinagógában.

Legalább nyolc embert megöltek egy pittsburghi zsinagógában

A támadó „halált a zsidókra" felkiáltással nyitott tüzet.

Scott Brady államügyész már a vádemelés bejelentése előtt közölte: halálbüntetést fog kérni a tettesre, aki a támadás közben antiszemita megjegyzéseket kiabált. A vádirat megjegyzi: őrizetbe vételekor Robert Bowers egyértelművé tette, hogy "zsidókat akart ölni".

"Ma megkezdődik az a folyamat, amely igazságot kíván szolgáltatni e gyűlöletes cselekmények áldozatainak" – fogalmazott közleményében Brady államügyész. Rámutatott, hogy a vádemelés hozzájárulhat az áldozatok családtagjai, a zsidó közösség és a város gyógyulási folyamatához is. Azt ígérte, hivatala erőforrásokat nem kímélve dolgozik majd azon, hogy az áldozatok emlékének elégtételt adjon.

Robert Bowers kamionsofőr előzetes letartóztatásban van, elutasították, hogy óvadék fejében szabadlábon védekezhessen. Első kihallgatására csütörtökön kerül sor.

Közben az a pittsburghi kórház, ahol a sebesülteket ápolják, bejelentette: két, eddig életveszélyben lévő rendőr állapota javult. Dr. Donald Yealy, a kórház sürgősségi részlegének vezetője szerdán optimistán nyilatkozott: a sebesültek felépülnek majd, bár gyógyulásuk hosszadalmas lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.