Könyv

Ozmózisok

Nádas Péter: Halott barátaim

Kritika

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

„Nem arra vagyok kíváncsi, milyen az ember, hanem arra, hogy ki” – szögezi le Nádas a kötet egy pontján. Ehhez persze az út a leíráson, a folyamatos közelítésen, pontosabban a közelítés és távolodás folyamatos oszcillációján keresztül vezet. Nádas, ahogy tőle nem szokatlan, éles keresztvágásokkal szerkeszt, miközben az első pillantásra csapongó váltásoknak mindig feltárul a maguk logikája. Hosszú, gyakran vitára ingerlő elméleti eszmefuttatások váltják a jelenetleírásokat, miliőábrázolásokat, a sokszor keresetlen őszinteséggel felvázolt karakterrajzokat.

Fordított sérülés

„Pedig épp elég okos volt. Mégis szívesen páváskodott – írja például Mészölyről. – Elképesztő intellektuális tűzijátékokra volt kész, beszélgetés közben szabadon ötletelt, olykor az ismerhető faktumoktól függetlenül.” Aztán a bekezdés végén: „Háborús sérült volt, aki az erő és az egészség érzetét keltette.” A feleség, Polcz Alaine ugyancsak háborús sérült, kettejük közös élete tehát bizonyos értelemben e köré a tapasztalat köré épül.

A háború tapasztalatának ugyanakkor Nádas meglátása szerint megvannak az egész generációkra érvényes esztétikai konzekvenciái, a heroikus-modernista redukció, Kafkától Kurtágig, Celantól Pilinszkyig, Mándytól Beckettig: „minden érzelmes, hazudós, fedésre szánt deklarációt, dekorációt, tölteléket, az álságos polgári és kispolgári szarságokat, a polgáriság arisztokráciától átörökített valamennyi formalitását kidobták a hajójukból. Így mentették a menthetőt.” Mindez a 20. század modernista művészi anyanyelvévé válik, s érthető, ha Mészöly a maga redukcionizmusa felől gyanakodva tekint Esterházy – felőle nézve – manierizmusára. Ugyanakkor ettől a redukcionizmustól maga Nádas is határozottan távolságot tart. Annak dacára, hogy eltanulja a redukcionista műfogásokat (mint ahogy Esterházy is vidáman eltanul számos műfogást Mészölytől), őt taszítja a „keserűen utópikus” felfogás, „az egyediség korszakos kultusza, a magány felmagasztalása”, egyáltalán, ennek a letisztult tökéletességre törekvő esztétikának a retorikája: „Saját létezésemet éreztem a legkevésbé bizonyosnak. Fordított lehet a sérülésem.”

De itt most nem is Nádas esztétikai önértelmezése, a fogalmi tudást megelőző közös, érzéki tudás központba helyezése a legfontosabb, hanem ennek a helyi értéke a könyv központi gondolatmenetében. Ugyanis a kötetnek ezen a pontján az esztétikai fejtegetéseit követve jutunk el a metamorfózis Nádas számára igen fontos fogalmához („tárgyak, jelenségek és energiák átváltozását és egymásba való átjárásukat illeti, a kozmológusok ott tartanak, ahol Ovidius”), majd innen a Mészöllyel folytatott vége nincs eszmecserékhez, s aztán ahhoz a belátáshoz, hogy a könyvében feltárt barátságok szerkezete voltaképpen ozmózisos szerkezet. Arra érdemes itt felfigyelni, hogy ez a fogalmi megoldás végső soron Nádas esztétikájából bomlik ki. Noha a kötetben a barátság több koncepcióját is említi Arisztotelésztől a Mészöly Miklós eszményeként szolgáló „odaadó és kíméletlen” latin barátságon át Montaigne-ig, végül mégiscsak az ő felfogásából (és nem Mészöly redukcionizmusából, és nem Esterházy barokk prózájából) jutunk el a kötet egyik legfontosabb gondolatához, az ozmózisos barátság képzetéhez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

A hatalom tébolyult akarása

Az Orbánhoz hasonló önjelölt nemzetmentők a történelemben kivétel nélkül azzal etették (etetik) a népet, hogy adjatok nekem öt-tíz-húsz stb. évet (Orbán most épp harmincnál tart), és nem fogtok ráismerni a hazátokra. Ezek a vezérek kivétel nélkül társadalmi, gazdasági csőd- vagy romhalmazt hagytak, hagynak maguk után.

„Nem lehet kikerülni”

Hosszú, független színházi létezés után szeptembertől a Budaörsi Latinovits Színház tagja lett. Beszélgettünk váltásokról, határon túliságról, a semmittevés hasznosságáról és arról, hogy el lehet-e tüntetni a színházi bölényeket.