A szerk.

Mint akit visznek

A szerk.

Maruzsa Zoltán talán semmivel sem különb, hülyébb vagy okosabb, mint a többi fideszes funkcionárius, de most épp rajta csattan az ostor, szegénykén.

A széles internet meg­őrzi az örökkévalóságnak azt a videót, amelyiken a néphülyítésért felelős köznevelési államtitkár igyekszik a követőtáborát szórakoztatni, s újabb követőket szerezni. „Lányok! Az államtitkár úr most jön!” – sikítja az egyik diákérdekképviseleti vezető a felsorakozottak közül, mire megjelenik Maruzsa, a csongrádi Kaszanova, hasa decensen kivillan a zakója alól, fejbúbja pedig az őt körülrajongó kisasszonyok csábos mosolyát tükrözi. A zeneválasztás nyilván szerencsétlen, a The Weeknd száma szól: „I wanna fuck you slow with the lights on”.

E mikromágiát, e kurtaságában is tökéletes filmművet az Országos Diáktanács készítette – mint megtudtuk, Maruzsa államtitkár hosszas szabódását végül oroszlánként legyűrve. Látjuk is magunk előtt: Én, rocksztár? Ne vicceljetek már! Most tényleg ezt gondoljátok? Rocksztár… hm. Csapjunk bele!

A megfeszített államférfiúi munka e fényes gyümölcsére még Magyar Péter is felkapja a fejét, és röhögős emojik tömegei érkeznek a Facebook különböző szegleteiből. Pedig amit látunk, az a fideszes bábpolitikusok napi működéséhez tartozik: tucatjával készülnek miniszterek, államtitkárok, képviselők irodáiban kínos és nevetséges TikTok-videók, Facebook-reelek, amelyek láthatóan annak a digitális harcnak részei, amelyet Orbán Viktor serege vív a magyarok ellen. Az itt megnyilvánuló, s letaglózó kreténségnek a terméke, hogy Pócs János, a Jászság korrupt, rasszista és fasiszta kiskirálya egy Magyar Péter-kartondobozzal forgat kisfilmeket (a legutóbbiban Vitályos Eszterrel a női főszerepben), Szentkirályi Alexandra, a kétballábas fővárosi frakcióvezető az „ukrán embercsempészekről” készít videót, amelyben egy kocsi csomagtartójába zárja a sameszát, Nagy István agrárminiszter Labubu-figurát unboxingol, a fél miniszteri kar a kedvenc „brainrot” mémfiguráiról mesél, Orbán pedig ezzel az SMS-sel tudatja párttársaival, hogy minden rendben ment Washingtonban. „Lowkey hatalmasat szólt a Trump tali!” (Az értelmetlenül használt Z-generációs szleng persze teljes zavart okoz a mondatban.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.

„Nem lehet kikerülni”

Hosszú, független színházi létezés után szeptembertől a Budaörsi Latinovits Színház tagja lett. Beszélgettünk váltásokról, határon túliságról, a semmittevés hasznosságáról és arról, hogy el lehet-e tüntetni a színházi bölényeket.