Könyv

Mozaikkockák

Erdély Miklós: Tarts önmagadtól

Kritika

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Szobrásznak indult, Kisfaludi Strobl Zsigmond tanítványaként, de a Képzőművészeti Főiskolát otthagyva Bokros Birman Dezsőnél kötött ki. Volt polgári foglalkozása is, építészetből szerzett diplomát, részt vett a budai vár rekonstrukciójában. Kidolgozta a fotómozaik-technikát, tűzfalakat, középületeket díszítő monumentális alkotásai közül a leghíresebb a Kálvin téri Fabulon-reklám volt. Ezeket a munkáit milliók látták, viszont az író, költő, filmrendező, a teoretikus vagy a képzőművészet más ágaiban (akcióművészet, happening, koncept art) alkotó Erdély Miklós egy jóval szűkebb művészközegre volt jelentős hatással. De itt is van kivétel: 1956-ban ő találta ki az „őrizetlen pénz” akciót, amely beleépült a forradalom történetébe.

A most megjelent kötet a szerző már nehezen vagy egyáltalán nem hozzáférhető köny­vei­ből válogat, és eddig kéziratban lévő írásokat is közöl. (Egy korai kis remeket is, a szerző 18 éves korából: „Először ötéves koromban találkoztam a magyar irodalommal. A konyhában ült és babot válogatott” – írta Petőfit idéző nagyanyjáról.”) A válogatás műfajilag rendkívül színes: versek, tézissorok, képzőművészeti munkáihoz kapcsolódó szövegek, művészetelméleti írások, párizsi életkép, filmelméleti értekezés, és még ennyire sem besorolható szövegek váltják egymást. Berka Attila szerkesztő az írásokat nem tagolta fejezetekre, és nem követik a korábban megjelent kötetek időrendjét sem. Sorrendjük egy avantgárd szerzőhöz illően esetlegesnek tűnik, jobban megfigyelve azonban kitűnnek a kapcsolódási pontok, amelyek hol konkrétabbak, hol inkább a szabad asszociációra építenek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

A hatalom tébolyult akarása

Az Orbánhoz hasonló önjelölt nemzetmentők a történelemben kivétel nélkül azzal etették (etetik) a népet, hogy adjatok nekem öt-tíz-húsz stb. évet (Orbán most épp harmincnál tart), és nem fogtok ráismerni a hazátokra. Ezek a vezérek kivétel nélkül társadalmi, gazdasági csőd- vagy romhalmazt hagytak, hagynak maguk után.

„Nem lehet kikerülni”

Hosszú, független színházi létezés után szeptembertől a Budaörsi Latinovits Színház tagja lett. Beszélgettünk váltásokról, határon túliságról, a semmittevés hasznosságáról és arról, hogy el lehet-e tüntetni a színházi bölényeket.