Kiállítás

Hibamátrix

Szűcs Attila: Complementary Love

  • Dékei Krisztina
  • 2025. december 17.

Kritika

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Leginkább metafizikus és rejtélyes, szavakkal nehezen körülírható művészet ez, amelyben a sejtelmesen egymásra rétegződő, ismerősnek tűnő konkrét tárgyak, arcok, alakok és a megfoghatatlan, elmosódó elemek lebegtetett, egyértelműen nem meghatározható terekben tűnnek fel.

A képek az „ismerősség” érzetét adják, a kollektív és az egyéni emlékezet forrásai fotók, képeslapok, filmjelenetek vagy az interneten fellelhető archetipikus képek.

A művész érdeklődésének fókuszában az idő kérdése mellett a látás problémája áll, a térbeli képek agyi leképzése és a vakfolt viszonya. A tökéletes kép előfeltétele ugyanis az, hogy a két szem által fókuszált eltérő látvány összeadódjon, mert ez tudja kiküszöbölni a retinán a vakfolt – azaz a látóideg által fedett, és ezáltal érzéketlen felület – miatt a látásba kódolt hibát. Szűcs most a kérdéssel foglalkozó műveit rendre sorozatokba rendezi, és új szempontok alapján tekint rájuk. E kiállítása a 2023-as Az utolsó aranykor portréi című kiállítás anyagának egyfajta továbbfejlesztése. Míg ott néhány mű pixelekre bomlik fel, itt részben egy másik képi hiba, digitális rendellenesség áll a középpontban: a sérült adatfájl okozta akadozó, torzuló, széteső kép.

Tíz, 2025-ben készült munkát láthatunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

A hatalom tébolyult akarása

Az Orbánhoz hasonló önjelölt nemzetmentők a történelemben kivétel nélkül azzal etették (etetik) a népet, hogy adjatok nekem öt-tíz-húsz stb. évet (Orbán most épp harmincnál tart), és nem fogtok ráismerni a hazátokra. Ezek a vezérek kivétel nélkül társadalmi, gazdasági csőd- vagy romhalmazt hagytak, hagynak maguk után.

„Nem lehet kikerülni”

Hosszú, független színházi létezés után szeptembertől a Budaörsi Latinovits Színház tagja lett. Beszélgettünk váltásokról, határon túliságról, a semmittevés hasznosságáról és arról, hogy el lehet-e tüntetni a színházi bölényeket.