Könyv

Árvák harca

Hatos Pál: Hideg polgárháború

Kritika

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.

Ezek eredetének és működésének felfejtéséhez vissza kell menni a véres, zűrzavaros, tragikus, néha groteszk kezdetekhez. A jó tollú történész imponáló kitartással boncolgatja a 20. századi magyar történelem interpretáció szempontjából ma is tűzforró témának számító epizódjait, miközben a források bizony többnyire magukért beszélnek. Az 1918-as forradalommal, no és az összeomlással kezdődő, Károlyi Mihály lemondásával végződő időszak (ezzel foglalkozott 2018-as Elátkozott köztársaság című kötete), vagy az 1919-es kommün (a Rosszfiúk világforradalma általi) feldolgozását nem egyszerűen ezek folytatása követi. A Hideg polgárháború ugyanis sokkal inkább afféle szintetizáló munka, ahol a történész szerző a forradalmak és az ellenforradalom korszakának közös, inkább szomorú tapasztalatait és a máig ható következményeit elemzi.

A könyv felütése, a néhai Harold Nicolson politikus és magyarfaló diplomata frivol kalandjaival, az 1919–1920-as párizsi békecsináló hangulat felidézésével, no meg a történettudomány némely örökös dilemmájának felemlegetésével mintegy megnyitja az utat az eleven képek áradása előtt. Hatos sosem száraz akadémizmussal tárja elénk a tényeket: képei expresszívek, magyarázatai pedig gyakorta provokatívnak tűnnek.

1914 nyarának háborús hisztériájától startolunk a történelmi szellemvasúton, mely hamarosan egészen más irányba fordul – csalódott, kiábrándult, dühös, sokszor bosszút lihegő tömegek térnek haza a frontról. A Nagy Háborút (amiről nem tudták, hogy egy még nagyobb, szörnyűbb követi) végül elvesztette az összeomló Monarchia. Hatos könyvének fókuszában nem az áll, mennyire volt reális esélye egy másfajta (mondjuk kedvezőbb) trianoni végkifejletnek – bár e tekintetben sem ringatja illúziókba olvasóit. Annál többet tudunk meg arról, hogyan is kezdődött a revizionista propaganda – jóval azelőtt, hogy Benárd Ágoston (keresztényszocialista miniszter, belgyógyász, sebész, a fajkutyatenyésztés apostola és lelkes fajvédő), valamint Drasche Lázár Alfréd aláírták volna a békeszerződést. És persze arról is, kiknek fájt és kiknek nem fájt az addig is csak virtuálisan létező ország megcsonkulása – hiszen az 1919-től a fehér propagandában nemzetfenntartóként emlegetett parasztságnak, még inkább a mezőgazdasági nincsteleneknek aligha.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

A hatalom tébolyult akarása

Az Orbánhoz hasonló önjelölt nemzetmentők a történelemben kivétel nélkül azzal etették (etetik) a népet, hogy adjatok nekem öt-tíz-húsz stb. évet (Orbán most épp harmincnál tart), és nem fogtok ráismerni a hazátokra. Ezek a vezérek kivétel nélkül társadalmi, gazdasági csőd- vagy romhalmazt hagytak, hagynak maguk után.

„Nem lehet kikerülni”

Hosszú, független színházi létezés után szeptembertől a Budaörsi Latinovits Színház tagja lett. Beszélgettünk váltásokról, határon túliságról, a semmittevés hasznosságáról és arról, hogy el lehet-e tüntetni a színházi bölényeket.