Póta Péter: „Meg kell végre tanulnunk, a nem egyértelműen nemet jelent”

Bűn

A Fővárosi Törvényszék szóvivője bíróként több mint 20 éve tárgyal szexuális bűncselekményekkel kapcsolatos ügyeket. Azt mondja, mindegyik kiveri a biztosítékot.

Miért kell valakit újra és újra kihallgatni? Mennyi ideig tartanak az eljárások? Milyen példákkal találkozott 20 év alatt és mi az, ami ennyi idő után is kiveri a biztosítékot? Póta Péter bíróval beszélgettünk a nemi erkölcs elleni bűncselekményekről.

Magyar Narancs: A bírósági gyakorlatot mégis sokan kritizálják ilyen ügyekben, mondván, az áldozatokat újra és újra kihallgatják. Az áldozat sokszor azt érzi, és úgy is kezelik, mintha hazudna, és az igazát neki kell bizonyítani.

Póta Péter: Megértem, hogy a sértettek el akarják kerülni azt, hogy egy akár évekig elhúzódó procedúrában többször kihallgassák őket, hogy újból felidéztesse velük a hatóság, amit már rég el akartak felejteni. De a hatóságok előtt feladat van. Ráadásul a sértett kérte, hogy a bíróság vonja felelősségre az elkövetőt, ezért a cselekmény igazolására komoly bizonyítást kell lefolytatni, hiszen komoly bűncselekményről van szó. A nyomozó hatóság gépezete beindul, a gyanúsított védekezik (és most nem arról beszélek, amikor a vádlott beismeri, amit a sértett állít, mert az nyilvánvalóan leegyszerűsíti a dolgokat), tagad. Ilyenkor minden körülményt meg kell vizsgálni, a sértett szavahihetőségét is, ezért akár többször ki kell hallgatni. Ilyenkor érezheti úgy, mintha vádlotti pozícióban lenne, de ez nem így van. A bíróság akkor hisz neki, ha a szavahihetősége nem dől meg. Ha a bíró „forgatja” a sértettet, a szavahihetőségét vizsgálja. Ha négyszer négyféleképpen meséli el a történetet, akkor felmerül a kérdés, mi ennek az oka, miért nem következetes a vallomása? Ha a vádlott és a sértett vagy a tanúk egymásnak ellentmondva nyilatkoznak, akkor szembesíteni kell őket. De előkerülhetnek az eljárás során addig nem látott bizonyítékok, emiatt ismét szükséges lehet a sértett meghallgatása. Az ítéletben a bírónak pedig rá kell mutatnia arra, hogy a sértett vallomását miért fogadja el vagy veti el. Minden hatóság teszi az eljárásjogi dolgát, a bíróság is, nem önkényből, nem a pozíciómmal való visszaélésből kérdezem akár többször is a sértettet, hanem jogszabályi kötelezettségből.

MN: Mondana néhány példát, ami kiverte önnél a biztosítékot?

PP: Mindegyik kiveri a biztosítékot. Úgy létesíteni valakivel szexuális aktust, hogy a sértett nem akarja, tiltakozik, de az elkövető erőszakot vagy kvalifikált fenyegetést alkalmaz, vagy ha apa és lánya között történik az aktus, esetleg 12 év alatti kiskorú a sértett, ezek mind olyan esetek, amelyek az egészségesen gondolkodó emberben kiverik a biztosítékot. Meg kell végre tanulnunk: a nem egyértelműen nemet jelent. Még akkor is, ha kihívó a sértetti öltözködés vagy a viselkedés. A sértett nem hibáztatható ezért. (…) Volt olyan apa, aki tagadta, hogy megerőszakolta a lányát, de az óvszeren megtaláltuk a lány hüvelylaphámsejtjeit, mire az apa azt mondta, a feleségével volt együtt, és a lánya biztosan lemosta az óvszert és bekente a sajátjával, amíg ők aludtak. Ezt a védekezést természetesen nem fogadta el a bíróság. Ahogy azt sem, amikor azzal védekezett az apa, hogy ő nem szokta simogatni a feleségét az aktus előtt, így nem vette észre, hogy nem vele, hanem a lányával közösült.

Póta Péter bíróval készült teljes interjúnkat a csütörtökön megjelenő friss Magyar Narancsban olvashatják!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.