Póta Péter: „Meg kell végre tanulnunk, a nem egyértelműen nemet jelent”

Bűn

A Fővárosi Törvényszék szóvivője bíróként több mint 20 éve tárgyal szexuális bűncselekményekkel kapcsolatos ügyeket. Azt mondja, mindegyik kiveri a biztosítékot.

Miért kell valakit újra és újra kihallgatni? Mennyi ideig tartanak az eljárások? Milyen példákkal találkozott 20 év alatt és mi az, ami ennyi idő után is kiveri a biztosítékot? Póta Péter bíróval beszélgettünk a nemi erkölcs elleni bűncselekményekről.

Magyar Narancs: A bírósági gyakorlatot mégis sokan kritizálják ilyen ügyekben, mondván, az áldozatokat újra és újra kihallgatják. Az áldozat sokszor azt érzi, és úgy is kezelik, mintha hazudna, és az igazát neki kell bizonyítani.

Póta Péter: Megértem, hogy a sértettek el akarják kerülni azt, hogy egy akár évekig elhúzódó procedúrában többször kihallgassák őket, hogy újból felidéztesse velük a hatóság, amit már rég el akartak felejteni. De a hatóságok előtt feladat van. Ráadásul a sértett kérte, hogy a bíróság vonja felelősségre az elkövetőt, ezért a cselekmény igazolására komoly bizonyítást kell lefolytatni, hiszen komoly bűncselekményről van szó. A nyomozó hatóság gépezete beindul, a gyanúsított védekezik (és most nem arról beszélek, amikor a vádlott beismeri, amit a sértett állít, mert az nyilvánvalóan leegyszerűsíti a dolgokat), tagad. Ilyenkor minden körülményt meg kell vizsgálni, a sértett szavahihetőségét is, ezért akár többször ki kell hallgatni. Ilyenkor érezheti úgy, mintha vádlotti pozícióban lenne, de ez nem így van. A bíróság akkor hisz neki, ha a szavahihetősége nem dől meg. Ha a bíró „forgatja” a sértettet, a szavahihetőségét vizsgálja. Ha négyszer négyféleképpen meséli el a történetet, akkor felmerül a kérdés, mi ennek az oka, miért nem következetes a vallomása? Ha a vádlott és a sértett vagy a tanúk egymásnak ellentmondva nyilatkoznak, akkor szembesíteni kell őket. De előkerülhetnek az eljárás során addig nem látott bizonyítékok, emiatt ismét szükséges lehet a sértett meghallgatása. Az ítéletben a bírónak pedig rá kell mutatnia arra, hogy a sértett vallomását miért fogadja el vagy veti el. Minden hatóság teszi az eljárásjogi dolgát, a bíróság is, nem önkényből, nem a pozíciómmal való visszaélésből kérdezem akár többször is a sértettet, hanem jogszabályi kötelezettségből.

MN: Mondana néhány példát, ami kiverte önnél a biztosítékot?

PP: Mindegyik kiveri a biztosítékot. Úgy létesíteni valakivel szexuális aktust, hogy a sértett nem akarja, tiltakozik, de az elkövető erőszakot vagy kvalifikált fenyegetést alkalmaz, vagy ha apa és lánya között történik az aktus, esetleg 12 év alatti kiskorú a sértett, ezek mind olyan esetek, amelyek az egészségesen gondolkodó emberben kiverik a biztosítékot. Meg kell végre tanulnunk: a nem egyértelműen nemet jelent. Még akkor is, ha kihívó a sértetti öltözködés vagy a viselkedés. A sértett nem hibáztatható ezért. (…) Volt olyan apa, aki tagadta, hogy megerőszakolta a lányát, de az óvszeren megtaláltuk a lány hüvelylaphámsejtjeit, mire az apa azt mondta, a feleségével volt együtt, és a lánya biztosan lemosta az óvszert és bekente a sajátjával, amíg ők aludtak. Ezt a védekezést természetesen nem fogadta el a bíróság. Ahogy azt sem, amikor azzal védekezett az apa, hogy ő nem szokta simogatni a feleségét az aktus előtt, így nem vette észre, hogy nem vele, hanem a lányával közösült.

Póta Péter bíróval készült teljes interjúnkat a csütörtökön megjelenő friss Magyar Narancsban olvashatják!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.