Halálos bűneim története

  • Simon Márton
  • 2014. február 1.

Daruma Park

申し訳ない – ez a legsúlyosabb japán bocsánatkérés, van ugyanis belőlük egy kisebb csokorra való, az elkövetett hiba nagyságának függvényében. Eredetileg szó szerint azt jelenti, hogy „megbocsáthatatlan”.

Azt se tudom, hol kezdjem. A baj az, hogy ez most nem stílus, nem vicc, nem izé. Biztosan mindenkinek megvan az az érzés, amikor egy borzalmas, nyomasztó álomból váratlanul végre felébred, körülnéz, és zihálva még ugyan, de vesz néhány nagyon boldog levegőt. De jó, hogy csak álom volt. Na, akkor most képzeljük el ennek a fordítottját. Hogy arra ébredünk.

A „hibákban” azt gyűlölöm a leginkább, ahogy én magam viszonyulok hozzájuk. Szóval azt, hogy nálam csak ez a fenti, legsúlyosabb létezik, vagy a semmi, de ha az egyébként hihetetlenül magas ingerküszöböt átviszi valami, akkor többnyire maximum felejthetek, mert megbocsátani nemigen tudok. Igen, tudom, hogy ez mennyire végtelenül hülyén hangzik. Mentségemre szolgáljon némileg, hogy így élni azért elég szar. Merthogy például a saját hibáimmal kapcsolatban, ahol az ingerküszöb is jó mélyen van, és amiket viszonylag rossz hatásfokkal tudok csak elfelejteni, nem segít semmi. Épp nyakig vagyok ebben az utóbbiban, úgyhogy elég biztosan állíthatom, hogy komolyan nem.

Tartoztam neki egy levéllel. Meg elvileg egy látogatással, amitől csak annyira féltem, mintha húsz perc múlva kéne légtornászként színpadra állnom a Budapesti Nagycirkuszban, védőháló nélkül. A „nagyöregek” közelében használhatatlannak, ostobának és tanulatlannak érzem magam, amire ugyan semmi garancia, hogy nem vagyok egyébként is az, de olyankor aztán végképp. Szóval tartoztam. Tényleg. Hívott az egyik legjobb barátja még a tél elején (ősz végén? = kínosan régen), hogy hallott „rólunk”, és kérte a szövegeim, kötete(i)m, mert kíváncsi rá. Merthogy menni már sehova, a 92. az mégis csak 92., de szellemileg döbbenetesen ép. Úgyhogy küldjem, amit, minél hamarabb. Én pedig zsibbadt gerinccel mondtam, hogy úristen, és persze, és küldöm.

Aztán nem küldtem. És tegnap reggel óta erre nem szolgálnak mentségül az ilyen-olyan egyetemi kötelezettségek cunamija, a családi baromságok vagy a Harcosok klubja-szintű kialvatlanság. Nem az álmos január, se a… Semmi. A legiszonyúbb, hogy valakivel, akinek szintén várta a levelét, szóról szóra megbeszéltem, hogy ezt most már januárban feltétlenül intézzük el, mert erre lassan nincs mentség, szégyelljük a pofánk, szedjük össze, küldjük el, aztán „menjünk föl hozzá”, látogassuk meg. Aztán ez is elmaradt. Ő pedig meghalt január 31-én.

Mindez persze homokszemnyi amellett, ami ténylegesen történt. Elment valaki, akiről nálam ezerszer hozzáértőbbek mondják el most, hogy mennyit jelentett, és mit tudott. Nagy volt, ezt mondjuk én is pontosan tudom, mert olyan érzésem van tegnap óta, mintha eltűnt volna egy hegy a horizontról. Egy megnyugtató, fehér hegy – a hiánya letarolja a tájat, pislogni lehet maximum, meg levegőért kapkodni. Meg káromkodni, legyünk őszinték, ő szerintem értékelte volna az őszinteséget. Hogy hány filmjét láttam, azt sem tudom. Összességében csak töredékét az életműnek, azt a töredéket viszont gyakorlatilag az egész generációm (annak legalábbis a hozzám közelebb eső fele) látta, és kívülről tudja azóta is. Vérünkké vált. Mit idézzek? „Petike, közben kimentek az oroszok. Igen? Igen, jöttek, jöttek, mentek. Lehet, hogy tőled nem búcsúztak el, te barom, de kimentek.” Vagy: „Fütyülsz bazmeg és hazudsz, mert egy szar, szemét, szar alak vagy.” És így tovább. Káromkodásból katedrálist, még ha az egész épp arról szólna is, hogy vonjuk ki a katedrálisokat a katedrálisokból, és legyen végre tiszta a tisztaság fantomfájdalma. Vagy ilyesmi – röhejes így leírva ez az egész.

Ahogy valószínűleg mondani se tudtam volna neki semmit. A kérdéseimet pedig, igen, már nem tudom feltenni, a legtöbb, ami telik, hogy leírom még, mintha számítana, kockáztatva, hogy most majd ki mit gondol. Sok választásom viszont igaziból nincs. És hogy csak a lényegesebbeknél maradjunk: Mi a franc van itt, Miki bá’ (állítólag csakis így volt szabad szólítani), és mi lesz? Mi történik? Értem én, hogy változnak az idők, de hát ugyan mivé? Menni kell vagy maradni? Van értelme gondolkodni, akarni, csinálni bármit? Van értelme tízezredjére is újra nekiállni, mintha egy országnyi magyar vándort próbálgatnánk, hátha egyszer összejön? És ha maga már egyszer nem lesz, én meg az egészet oltárira elbaszom, és nem tudom még ezeket sem megkérdezni, akkor ki fog nekem valaha válaszolni?

Mintha egy sötét ablakot dobálnék kavicsokkal hosszan és feleslegesen. Most van soha.

Innentől örökre tartozom valakinek, akit nem is ismertem. Tartozom, ezt ilyen súllyal még nem éreztem. És nem is csak azért, amiért szerintem mindenki tartozik neki, aki ért magyarul – tagadja ezt akár gondolattal, szóval, cselekedettel vagy mulasztással az egész pitiáner államapparátus az egyre pitiánerebb cirkusz közepén. Ez a valaki pedig most ott áll magasan a cirkusz fölött, távozóban, jó messze, az üresen lengő trapéz túloldalán, én meg az innenső oldalon állok tehetetlenül, fogom a fejem, és két napja motyogok, hogy oltárira elbasztam, nagyon elbasztam, úristen, de elbasztam.

申し訳ない, Miki bá’.

Jó utat. Jó utat.

Jó utat.

false


(Fotó: Süveg Áron)

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.