A forradalom elárvult gyermekei

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. február 1.

Diplomáciai jegyzet

A Muszlim Testvériség azt ígérte, hogy egyesíti a megosztott nemzetet; furcsa módon ez az egy dolog sikerült neki, de egyre inkább úgy tűnik: önmaga ellenében.

A január 25-i egyiptomi „forradalom” – az arab tavasz egyik legfontosabb eseményének – második évfordulóján az ország messzebb van a meghirdetett és a mintegy 90 millió polgár által olyannyira vágyott társadalmi változásoktól. A hatalmat immáron demokratikusan – azaz választások által megerősítve – kézben tartó iszlamista Muszlim Testvériség presztízse nagyon-nagyon megkopott, a vele szembeni elégedetlenség mélyen gyökerező és legalább olyannyira elementáris és növekvő, mint az az egykori mozgalom, amely 2011-ben elsöpörte Hoszni Mubarak rendszerét.

Nem mondhatni, hogy a gazdasági helyzet romlott volna, s ma többen éheznének, mint korábban, de az joggal állítható: a „forradalom” nem hozta meg azokat a változásokat, amelyeket a Tahrir téren hónapokon át tüntetők valaha követeltek, de legalábbis reméltek. Az pedig, hogy a lakosság jelentős tömegei nem éheznek, köztudottan az amerikaiak anyagi segítségének köszönhető, nem pedig annak az igazságos és hatékony rendszernek, amelynek bevezetését a Muszlim Testvériség oly nagy hanggal hirdette két évvel ezelőtt.

A Muszlim Testvériség időközben számos érdeket sértett, amikor gyakorlatilag mindenre rátette a kezét; igyekezett – az elnök révén – maga alá rendelni a hadsereget, befolyásolni a kereskedelmet, s megregulázni a magánszektort. Figyelmen kívül hagyta a szakszervezeteket, az ágazati szektorok képviseleteit, maga akarta kitölteni a teljes teret a magánélettől a közéletig, beleértve a nagyon erőteljes elnöki hatalmat, a parlamentet és a Súra Tanácsot. Senki nem hányná ezt a szemére, s nem véletlen, hogy a lakosság fel is hatalmazta a választásokon erre őket, ha hatékonyan működnének, ha jobban mennének a dolgok, mint Mubarak idején. De nem mennek jobban, mi több, az élet számos területén kifejezetten rosszabbul mennek. A Muszlim Testvériség azt ígérte, hogy egyesíti a megosztott nemzetet; furcsa módon ez az egy dolog sikerült neki, de mindjobban úgy tűnik: önmaga ellenében.

Egyre inkább két megoldás bontakozik ki, melyek közül egyik rosszabbnak tűnik, mint a másik. Ha a „benti”, sajátosan posztforradalmi lehetőségeket mérlegeljük, akkor nem tekinthetünk el egy radikális iszlamista fordulattól, amely még a jelenlegi vezetés iszlamista elkötelezettségére is rálicitálhat. Egy ilyen hatalmi váltás nagyjából hasonlókat hozna magával, mint a tálibok rendszere Afganisztánban (1996–2001).

Mohamed al-Zavahiri, az al-Kaidát vezető Ajman al-Zavahiri fivére, egy szalafista dzsihádcsoport megalapítója már ismét az országban tartózkodik, s egyre hangosabban kritizálja a jelenlegi rezsimet, amit „isten törvényeivel ellentétesnek” nevez. Al-Zavahirit 1998-ban, távollétében már halálra ítélte egy egyiptomi bíróság, s amikor 2011. február 11-én, közvetlenül a Mubarak-ellenes lázadást követően hazatért, le is fogták, de egy katonai törvényszék szabadlábra helyezte, s eltörölte a rá korábban kimondott halálos ítéletet. Azóta mindet megtesz, hogy növelje mozgalmának befolyását. A napokban az Asharq al-Awsat című lapban a következőket nyilatkozta: „…az egyedül helyes és törvényes eszközök használatára szólítunk fel mindenkit, rendet és fegyelmet követelünk annak érdekében, hogy a saría törvénykezést mielőbb bevezethessük. Úgy véljük, az iszlám saría bevezetése a helyes út, hogy a nemzeti megbékélést elérjük. Társadalmunkat különböző politikai pártok osztják meg, ez a helyzet kizárja a stabilitást.”

A másik lehetőség a hadsereg aktív szerepvállalása. Abdel-Fattah al-Sziszi védelmi miniszter a napokban arra figyelmeztetett: „a zavargások az állam összeomlásához vezethetnek”. Ez volt a hadsereg első megszólalása azóta, hogy Mohamed Murszi államfő, nem sokkal azt követően, hogy 2012 júniusában átvette a hatalmat, nagy tisztogatást hajtott végre a vezérkarban, és hozzá hű, illetve a Muszlim Testvériséggel jó kapcsolatokat ápoló tiszteket ültetett kulcspozíciókba. Ám nem szabad szem elől téveszteni, hogy az egyiptomi lakosság számára évtizedeken át a hadsereg volt az az intézmény, amelynek tisztességében hitt, és ezért döntéseit elfogadta, támogatta. A rendőrség korruptsága legendásnak számított – és számít ma is –, de valahányszor kifogytak az élelmiszerkészletek, a hadsereg szervezte meg azonnal a kenyérszállítmányokat. A rend, a törvényesség és az igazságosság még akkor is egyedül a hadsereghez kötődik Egyiptomban, ha az ezreket megkínzó egykori titkosszolgálat nem belügyi, hanem katonai ellenőrzés alatt állt. És ma egyre többen – főként a középosztály tagjai – érzik úgy, hogy a Muszlim Testvérek kormányzati dilettantizmusával, illetve a még náluk is radikálisabb dzsihadistákkal szemben csak a hadsereg lesz képes megvédeni az országot.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.