A forradalom elárvult gyermekei

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. február 1.

Diplomáciai jegyzet

A Muszlim Testvériség azt ígérte, hogy egyesíti a megosztott nemzetet; furcsa módon ez az egy dolog sikerült neki, de egyre inkább úgy tűnik: önmaga ellenében.

A január 25-i egyiptomi „forradalom” – az arab tavasz egyik legfontosabb eseményének – második évfordulóján az ország messzebb van a meghirdetett és a mintegy 90 millió polgár által olyannyira vágyott társadalmi változásoktól. A hatalmat immáron demokratikusan – azaz választások által megerősítve – kézben tartó iszlamista Muszlim Testvériség presztízse nagyon-nagyon megkopott, a vele szembeni elégedetlenség mélyen gyökerező és legalább olyannyira elementáris és növekvő, mint az az egykori mozgalom, amely 2011-ben elsöpörte Hoszni Mubarak rendszerét.

Nem mondhatni, hogy a gazdasági helyzet romlott volna, s ma többen éheznének, mint korábban, de az joggal állítható: a „forradalom” nem hozta meg azokat a változásokat, amelyeket a Tahrir téren hónapokon át tüntetők valaha követeltek, de legalábbis reméltek. Az pedig, hogy a lakosság jelentős tömegei nem éheznek, köztudottan az amerikaiak anyagi segítségének köszönhető, nem pedig annak az igazságos és hatékony rendszernek, amelynek bevezetését a Muszlim Testvériség oly nagy hanggal hirdette két évvel ezelőtt.

A Muszlim Testvériség időközben számos érdeket sértett, amikor gyakorlatilag mindenre rátette a kezét; igyekezett – az elnök révén – maga alá rendelni a hadsereget, befolyásolni a kereskedelmet, s megregulázni a magánszektort. Figyelmen kívül hagyta a szakszervezeteket, az ágazati szektorok képviseleteit, maga akarta kitölteni a teljes teret a magánélettől a közéletig, beleértve a nagyon erőteljes elnöki hatalmat, a parlamentet és a Súra Tanácsot. Senki nem hányná ezt a szemére, s nem véletlen, hogy a lakosság fel is hatalmazta a választásokon erre őket, ha hatékonyan működnének, ha jobban mennének a dolgok, mint Mubarak idején. De nem mennek jobban, mi több, az élet számos területén kifejezetten rosszabbul mennek. A Muszlim Testvériség azt ígérte, hogy egyesíti a megosztott nemzetet; furcsa módon ez az egy dolog sikerült neki, de mindjobban úgy tűnik: önmaga ellenében.

Egyre inkább két megoldás bontakozik ki, melyek közül egyik rosszabbnak tűnik, mint a másik. Ha a „benti”, sajátosan posztforradalmi lehetőségeket mérlegeljük, akkor nem tekinthetünk el egy radikális iszlamista fordulattól, amely még a jelenlegi vezetés iszlamista elkötelezettségére is rálicitálhat. Egy ilyen hatalmi váltás nagyjából hasonlókat hozna magával, mint a tálibok rendszere Afganisztánban (1996–2001).

Mohamed al-Zavahiri, az al-Kaidát vezető Ajman al-Zavahiri fivére, egy szalafista dzsihádcsoport megalapítója már ismét az országban tartózkodik, s egyre hangosabban kritizálja a jelenlegi rezsimet, amit „isten törvényeivel ellentétesnek” nevez. Al-Zavahirit 1998-ban, távollétében már halálra ítélte egy egyiptomi bíróság, s amikor 2011. február 11-én, közvetlenül a Mubarak-ellenes lázadást követően hazatért, le is fogták, de egy katonai törvényszék szabadlábra helyezte, s eltörölte a rá korábban kimondott halálos ítéletet. Azóta mindet megtesz, hogy növelje mozgalmának befolyását. A napokban az Asharq al-Awsat című lapban a következőket nyilatkozta: „…az egyedül helyes és törvényes eszközök használatára szólítunk fel mindenkit, rendet és fegyelmet követelünk annak érdekében, hogy a saría törvénykezést mielőbb bevezethessük. Úgy véljük, az iszlám saría bevezetése a helyes út, hogy a nemzeti megbékélést elérjük. Társadalmunkat különböző politikai pártok osztják meg, ez a helyzet kizárja a stabilitást.”

A másik lehetőség a hadsereg aktív szerepvállalása. Abdel-Fattah al-Sziszi védelmi miniszter a napokban arra figyelmeztetett: „a zavargások az állam összeomlásához vezethetnek”. Ez volt a hadsereg első megszólalása azóta, hogy Mohamed Murszi államfő, nem sokkal azt követően, hogy 2012 júniusában átvette a hatalmat, nagy tisztogatást hajtott végre a vezérkarban, és hozzá hű, illetve a Muszlim Testvériséggel jó kapcsolatokat ápoló tiszteket ültetett kulcspozíciókba. Ám nem szabad szem elől téveszteni, hogy az egyiptomi lakosság számára évtizedeken át a hadsereg volt az az intézmény, amelynek tisztességében hitt, és ezért döntéseit elfogadta, támogatta. A rendőrség korruptsága legendásnak számított – és számít ma is –, de valahányszor kifogytak az élelmiszerkészletek, a hadsereg szervezte meg azonnal a kenyérszállítmányokat. A rend, a törvényesség és az igazságosság még akkor is egyedül a hadsereghez kötődik Egyiptomban, ha az ezreket megkínzó egykori titkosszolgálat nem belügyi, hanem katonai ellenőrzés alatt állt. És ma egyre többen – főként a középosztály tagjai – érzik úgy, hogy a Muszlim Testvérek kormányzati dilettantizmusával, illetve a még náluk is radikálisabb dzsihadistákkal szemben csak a hadsereg lesz képes megvédeni az országot.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.