A keleti kockázatok

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. október 8.

Diplomáciai jegyzet

Az unió legfontosabb problémái két forrásból fakadnak. Az egyik: az eurózóna válsága gazdasági jellegű kihívásból gyorsan politikaivá növekedett. A másik kockázati tényező Kelet-Európa, ahol az uniót provokáló erők politikája már rövid távon is gazdasági válságba ránthatja az államokat.

Jarábik Balázs, keleti térségünk egyik legjobb ismerője nemrég publicisztikában foglalta össze véleményét arról az egyébként döbbenetes változásról, ami az ukrán politikai elit Európával kapcsolatos magatartásának módosulásában tapasztalható. Bár már 2010-ben is, azt követően, hogy a Donbasz (Donyec-medence) orosz etnikumú lakossága, illetve a Moszkva által támogatott Viktor Janukovics került az elnöki pozícióba, az éles szemű elemzők figyelmeztettek rá: amint Janukovics nyeregbe kerül, nem Vlagyimir Putyin szándékai szerint alakítja majd országa történelmét, hanem az ukrán érdekek, azaz saját politikai szempontjai szerint. Akkor ezt kevesen hitték el, mára viszont valósággá vált.

Mi sem mutatja ezt jobban, mint az a meglepően gyors fordulat, ami Ukrajna és az unió közeledésében beállt. „Pár hónapja – hogy Jarábikot idézzem – még úgy látszott, a Janukovics-kormány mindent megtesz azért, hogy eljátssza esélyét – több év előkészület után – a társulási szerződés aláírására. Ám az elmúlt hetekben az ukrán parlament sorra fogadja el (az ellenzék támogatásával) az EU által kért törvényeket.” Sőt határozott előrelépés történt a Nyugat által már rég szorgalmazott másik konfliktus feloldását illetően is; küszöbön áll Julia Timosenko, Janukovics egykori nagy ellenfelének az elszállítása egy ukrán börtönből, ha egyáltalán még börtönben lenne. Németországban fog gyógykezelést kapni, ami egyben azt is jelenti, hogy megszűnik ellenzéki tényező lenni, bár a jelenleg mért politikusi szimpátiaindexe mára már alulmúlja szinte mindenki másét.

A fejlemények Moszkvát nyilvánvalóan nagyon érzékenyen érintik, hisz a Kreml az elmúlt években minden követ megmozgatott, hogy stabilizálja Ukrajna helyzetét a posztszovjet politikai-gazdasági, sőt biztonságpolitikai intézményi rendszerben, melyben nyilvánvalóan Oroszország akaratának és az orosz érdekeknek rendelődik minden és mindenki alá. Ukrajna uniós partneri viszonya azonban ezt a célt egészében felülírhatja.

Az Ukrajna és az unió közötti társulási szerződés november végi megkötéséhez nyilvánvalóan elegendőek azok a demokratikus garanciák, amelyek kompatibilissé teszik az ország jogi és politikai képességeit az európai csatlakozáshoz, ám az ukrán gazdaság helyzete, az ország magas importigénye, a növekvő eladósodás és a források hiánya, valamint a parttalan – politikai és nem csak politikai – korrupció komoly veszélyekre figyelmeztet, amelyeket az unió a 2008-as globális válság előtt sohasem vett igazán figyelembe, ám azóta legalább olyan fontos szemponttá váltak, mint az egyébként továbbra is prioritást élvező politikaiak.

Mint tudjuk, az unió legfontosabb problémái két forrásból fakadnak; az eurózóna válsága gazdasági jellegű kihívásból gyorsan politikaivá növekedett. Mindaz, ami Olaszországban és főként Görögországban zajlik, az uniós konstrukció komoly kockázata. A másik kockázati tényezőt maguk a kelet-európai államok jelentik, amelyekben az Európát provokáló erők politikája teszi szinte abszurddá e népek jelenlétét az unióban, s mindez már rövid távon is gazdasági válságba ránthatja az adott országokat. Elég Magyarországra mint a legtipikusabb példára utalni.

Mindezzel együtt a fejlemények az ukrán demokratikus erőket igazolják, a litvánok pedig egyfajta elégtétellel nyugtázhatják, hogy az ő uniós elnökségük idején teheti meg Európa az első, rendkívül fontos lépést a Keleti Partnerség programjának megvalósulása felé. A csúcsot még 2011 tavaszán kellett volna megtartani, de az Orbán-kormány politikájával szembeni európai elutasítottság levette az akkori csúcs napirendjéről a programot, amit aztán csak jókora csúszással, Lengyelországban tartottak meg 2011 őszén. A lengyel, majd a litván diplomácia ügyes és elkötelezett háttérmunkája teremtette meg azóta annak feltételeit, hogy az ukrán partnerség több legyen elvont tervnél, vágyálomnál.

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?

Budapest bejelentkezett

Élve elővásárlási jogával, a főváros elhappolná az arab befektetők elől a rákosrendezői fejlesztési területet, a kormány pedig próbálja leszerelni Karácsonyékat. A helyzet jogilag is igen zavaros.

Nincs az a pénz

Első pillantásra drasztikus az ösztöndíjas férőhelyek számának csökkenése, a minisztérium viszont felsőoktatási „hozzáférési fordulatról” beszél. Ám alaposabb vizsgálat után sem lehetünk nyugodtak, miután a diplomások arányát tekintve csaknem sereghajtók vagyunk az unióban.