A keleti kockázatok

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. október 8.

Diplomáciai jegyzet

Az unió legfontosabb problémái két forrásból fakadnak. Az egyik: az eurózóna válsága gazdasági jellegű kihívásból gyorsan politikaivá növekedett. A másik kockázati tényező Kelet-Európa, ahol az uniót provokáló erők politikája már rövid távon is gazdasági válságba ránthatja az államokat.

Jarábik Balázs, keleti térségünk egyik legjobb ismerője nemrég publicisztikában foglalta össze véleményét arról az egyébként döbbenetes változásról, ami az ukrán politikai elit Európával kapcsolatos magatartásának módosulásában tapasztalható. Bár már 2010-ben is, azt követően, hogy a Donbasz (Donyec-medence) orosz etnikumú lakossága, illetve a Moszkva által támogatott Viktor Janukovics került az elnöki pozícióba, az éles szemű elemzők figyelmeztettek rá: amint Janukovics nyeregbe kerül, nem Vlagyimir Putyin szándékai szerint alakítja majd országa történelmét, hanem az ukrán érdekek, azaz saját politikai szempontjai szerint. Akkor ezt kevesen hitték el, mára viszont valósággá vált.

Mi sem mutatja ezt jobban, mint az a meglepően gyors fordulat, ami Ukrajna és az unió közeledésében beállt. „Pár hónapja – hogy Jarábikot idézzem – még úgy látszott, a Janukovics-kormány mindent megtesz azért, hogy eljátssza esélyét – több év előkészület után – a társulási szerződés aláírására. Ám az elmúlt hetekben az ukrán parlament sorra fogadja el (az ellenzék támogatásával) az EU által kért törvényeket.” Sőt határozott előrelépés történt a Nyugat által már rég szorgalmazott másik konfliktus feloldását illetően is; küszöbön áll Julia Timosenko, Janukovics egykori nagy ellenfelének az elszállítása egy ukrán börtönből, ha egyáltalán még börtönben lenne. Németországban fog gyógykezelést kapni, ami egyben azt is jelenti, hogy megszűnik ellenzéki tényező lenni, bár a jelenleg mért politikusi szimpátiaindexe mára már alulmúlja szinte mindenki másét.

A fejlemények Moszkvát nyilvánvalóan nagyon érzékenyen érintik, hisz a Kreml az elmúlt években minden követ megmozgatott, hogy stabilizálja Ukrajna helyzetét a posztszovjet politikai-gazdasági, sőt biztonságpolitikai intézményi rendszerben, melyben nyilvánvalóan Oroszország akaratának és az orosz érdekeknek rendelődik minden és mindenki alá. Ukrajna uniós partneri viszonya azonban ezt a célt egészében felülírhatja.

Az Ukrajna és az unió közötti társulási szerződés november végi megkötéséhez nyilvánvalóan elegendőek azok a demokratikus garanciák, amelyek kompatibilissé teszik az ország jogi és politikai képességeit az európai csatlakozáshoz, ám az ukrán gazdaság helyzete, az ország magas importigénye, a növekvő eladósodás és a források hiánya, valamint a parttalan – politikai és nem csak politikai – korrupció komoly veszélyekre figyelmeztet, amelyeket az unió a 2008-as globális válság előtt sohasem vett igazán figyelembe, ám azóta legalább olyan fontos szemponttá váltak, mint az egyébként továbbra is prioritást élvező politikaiak.

Mint tudjuk, az unió legfontosabb problémái két forrásból fakadnak; az eurózóna válsága gazdasági jellegű kihívásból gyorsan politikaivá növekedett. Mindaz, ami Olaszországban és főként Görögországban zajlik, az uniós konstrukció komoly kockázata. A másik kockázati tényezőt maguk a kelet-európai államok jelentik, amelyekben az Európát provokáló erők politikája teszi szinte abszurddá e népek jelenlétét az unióban, s mindez már rövid távon is gazdasági válságba ránthatja az adott országokat. Elég Magyarországra mint a legtipikusabb példára utalni.

Mindezzel együtt a fejlemények az ukrán demokratikus erőket igazolják, a litvánok pedig egyfajta elégtétellel nyugtázhatják, hogy az ő uniós elnökségük idején teheti meg Európa az első, rendkívül fontos lépést a Keleti Partnerség programjának megvalósulása felé. A csúcsot még 2011 tavaszán kellett volna megtartani, de az Orbán-kormány politikájával szembeni európai elutasítottság levette az akkori csúcs napirendjéről a programot, amit aztán csak jókora csúszással, Lengyelországban tartottak meg 2011 őszén. A lengyel, majd a litván diplomácia ügyes és elkötelezett háttérmunkája teremtette meg azóta annak feltételeit, hogy az ukrán partnerség több legyen elvont tervnél, vágyálomnál.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.