Az árulás

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. október 22.

Diplomáciai jegyzet

Törökország nemcsak Izraelre vonatkozó információkat oszthat meg Teheránnal, hanem NATO-tagságából fakadóan a transzatlanti szövetség katonai titkait is.

Pár napja a Washington Post adta hírül, hogy Törökország felfedte az iráni titkosszolgálat előtt a Moszad mintegy tíz ügynökének személyazonosságát. Olyan irániakról van szó, akik Izraelnek kémkedtek, tartótisztjeikkel pedig rendszeresen török területen találkoztak, ahova könnyű volt feltűnésmentesen elutazniuk. Az eset jelentőségét kiemeli a rendkívül bonyolult nemzetközi háttér, s az a tény, hogy egyre nehezebb megmondani, kit milyen pillanatnyi érdekek vezetnek a Közel-Keleten.

Minthogy Törökország és Izrael között évtizedeken át kiváló stratégiai biztonsági kapcsolat működött, a Moszad a török titkosszolgálat (MTI) hallgatólagos beleegyezésével hajtotta végre akcióinak előkészítését török területen. Ankara számára ez a viszony messzemenően megtérült, hisz a Moszad számos olyan információval látta el, amelyekhez más csatornán nem jutott volna hozzá. Ráadásul a legérzékenyebb területen is, amilyen a kurd radikálisokkal szembeni fellépés. Csak emlékeztetnék rá, hogy Ankara 1999-ben kifejezetten a Moszadnak köszönhette, hogy letartóztathatta Abdullah Öcalant, a terroristának tartott Kurd Munkáspárt (PKK) egykori vezetőjét. A törökök hasznot húztak azokból az információkból is, amelyeket térségi nagy riválisuk, Irán politikai céljairól osztott meg velük Izrael.

Törökország korábbi orientációja azonban megváltozott, de nem egyik napról a másikra. 2002-ben hatalomra került egy olyan erő, melynek politikai szervezeteit korábban rendre betiltotta az alkotmánybíróság azon az alapon, hogy hirdetett antiszekuláris programjuk összeegyeztethetetlen a kemalista elvekkel. A hatalomra kerülő pártszövetség azt az Abdullah Gült választotta miniszterelnöknek, aki ma az állam elnöke, és Törökország mai erős emberének, az Igazság és Fejlődés Pártja (AKP) vezetőjének, Rece Tayyip Erdoğannak (címoldali képünkön) egyik legfőbb szövetségese. Nem véletlen, hogy 2003-ban kezdett emelkedni annak a személynek is a csillaga – a jelenlegi külügyminiszterről, Ahmet Davutoğluról van szó –, aki kidolgozta az iszlámhoz való visszatérés politikai programját. Davutoğlu elkötelezettsége az Izrael ellen lázadó palesztin politika, sőt terroristacsoportok, így a Hamász iránt már akkor sem volt titok, így amikor Erdoğan 2009. május 1-jén külügyminiszterré nevezte ki, az Izraellel kapcsolatban addig vitt baráti török politika folytatásában már merő illúzió volt hinni.

Persze, nem ez az egyetlen egészen őrültnek tűnő inkoherencia a mai török kül- és biztonságpolitikában. Az Ankarából mindig is gyanakodva figyelt Irán újkori történelme során soha nem volt még annyira agresszív, mint épp azokban az években, amikor a törökök belekezdtek a reiszlamizációba. Ennélfogva soha nem voltak még ennyire ráutalva az Izraellel fennálló stratégiai együttműködésre. A helyzet mára még bizonytalanabbá vált, hisz a szír polgárháborúban, mely több százezres menekültáradatot indított el Törökország felé, Irán támogatja az Ankara által is kiátkozott Aszad-rezsimet, míg a törökök olyanoknak kényszerülnek fegyver- és élelmiszersegélyt szállítani, akik között rengeteg a szélsőséges iszlamista, illetve a kurd, akik szeretnének nagy területeket kiszakítani a saját népük lakta Kelet-Anatóliából. Davutoğlu külügyes programjának legfőbb ígérete így hangzott 2009-ben: „Zéró probléma a török határok mentén.” Amióta az ő eszméi formálják országa nemzetközi kapcsolatait, a valóságot sokkal inkább egy másik mondattal lehetne leírni: „Zéró a száma azon szomszéd államoknak, amelyekkel Törökországnak normális kapcsolatai lennének.”

A zsidó állam már 2010-ben átadta azokat az információkat az amerikai kormánynak, amelyek bizonyították a török titkosszolgálat Izrael-ellenes együttműködését Iránnal, úgy kommentálva az esetet, hogy Hakan Fidan, a török titkosszolgálat vezetője gyakorlatilag az iráni Információs és Biztonsági Minisztérium (MOIS) helyi „rezidense”, aki nemcsak Izraelre vonatkozó információkat oszthat meg Teheránnal, hanem Törökország NATO-tagságából fakadóan a transzatlanti szövetség katonai titkait is.

A Debka című hírszerzési elemzőközpont céloz rá: az izraeli ügynökök lebukásának washingtoni kiszivárogtatása nem feltétlenül barátságos gesztus Izrael felé, ezért felfogható Benjamin Netanjahunak címzett figyelmeztetésként, hogy ha nem akar további hasonló kudarcokat, akkor „változtatnia kell az új Közel-Kelet realitásaihoz való hozzáállásán, és tudomásul kell vennie, hogy az Egyesült Államok és Irán a jövőben együttműködhet”.

Ez mind szép és jó, különösen, hogy Netanjahu hajthatatlansága valóban csak növeli országa ellenfeleinek, de legalábbis ellendrukkereinek számát. Viszont tény, hogy a permanens terrorcselekmények és a periodikusan visszatérő háborús események elhárítása nem csak érdeke Netanjahunak, de kötelessége is. Látjuk, hogy a nyugati demokráciák milyen, akár elveikkel is dacoló biztonsági óvintézkedéseket hoztak a potenciális terroristatámadások elhárítására; vajon milyeneket hoznának, ha olyan fokú állandó fenyegetettségben kellene élniük, mint Izrael polgárainak?

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.