Kertész Imre igazsága és tévedése

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. szeptember 27.

Diplomáciai jegyzet

Néhány budapesti kamaramozi nemrég kezdte meg a tavaly elkészült Hannah Arendt című film vetítését. A mai időktől távoli események feldolgozására vállalkoztak az alkotók, ám a dráma, amit mindez elementáris erővel sugároz felénk, nem is lehetne aktuálisabb. Egy európai (német-zsidó) filozófusnak és egy amerikai társadalomtudósnak az intenciói csapnak össze benne, és mindkettőt úgy hívják, Hannah Arendt.

A címszereplő a The New Yorker tudósítójaként 1961-ben a helyszínen követte végig az Argentínában elfogott, majd Jeruzsálemben bíróság elé állított háborús bűnös, Adolf Eichmann perét. Később megírta tapasztalatait, amit a neves hetilap némi töprengés után leközölt, s ezzel a történet olyan fordulatot vett, amelynek máig kiható következményei lettek. Hogy ez mennyire így van, maga a film igazolja. Arendt ugyanis – nem kevés belső vívódás után – arra a következtetésre jutott: az izraeli vádak alapján Eichmann – akit elítéltek és ki is végeztek, majd hamvait a földközi tengerbe szórták, hogy azok ne is érinthessék Izrael földjét – a fejére olvasott vádak alapján nem lett volna elítélhető.

Persze Arendt sem tagadta Eichmann bűnrészességét, de okkal hívta fel a figyelmet két, mellékesnek aligha mondható szempontra. Egyrészt, hogy az Eichmann elleni vádak mintegy démonizálták annak figuráját, szimbolikusan általa próbálták megjeleníteni a holokauszt teljes borzalmát, miközben Eichmann maga nem volt több, mint a „bűn banalitása”, egy kis senki, aki nem nyúlt senkihez, mindössze logisztikai feladatokkal segítette elpusztítani – egyebek mellett – a teljes vidéki magyar zsidóságot. Viszont – állapítja meg –, „amennyiben a pert az egész világnak szánták, és a színjáték célja a zsidó szenvedések szörnyűséges panorámájának bemutatása volt, akkor a valóság nem felelt meg ezeknek az elvárásoknak és szándékoknak” (Eichmann Jeruzsálemben, Osiris, Budapest, 2000, 16. o.). Másrészt Arendt arra is int: a perek és színjátékok közös vonása, hogy csak a tettesekre koncentrálnak, nem pedig az áldozatokra, így az Eichmann ellen lefolytatott eljárás pont arról nem szólt – a zsidó áldozatokról –, akikről megfeledkezni nem lenne szabad, s pont azoknak szólt, az izraeli belpolitikát befolyásoló túlélőknek, akiknek bosszúszomja megint csak nem tett jót az elpusztultakkal szembeni kötelező igazságosságnak.

Arendt következtetései roppant vitát keltettek, ami aztán végigkísérte egész életét, s mind a mai napig tart. Azok számára, akik a holokauszt után születtek, ezért némi távolságtartással szemlélik a második világháború, illetve a 20. század akkori eseményeit, Arendt igazsága nyilvánvaló; a film is emellett kötelezi el magát. A túlélők, a közvetlenül érintettek viszont emberi lényegükben érzik kisemmizve magukat, s Arendt azon pótlólagos vádja miatt, hogy a „zsidó tanácsok” – amelyek ahelyett, hogy ellenálltak volna, épp Eichmann-nal folytatott tárgyalásaikkal segítették a náci „végső megoldás” bekövetkeztét – úgy találták: Hitler rendszere helyett hirtelen maguk kerültek a vádlottak padjára.

Ma már gyakorlatilag alig van túlélő, akiket sorsuk még megkímélt, életük alkonyán már képtelenek befolyásolni a napi politikát, mégis – mint mondtam – a vita folytatódik. A film, amely maga is elkötelezett, alighanem újra ütközteti az álláspontokat, aktuális analógiáknak adva esélyt, hogy megjelenítsék e drámát a mai generációk előtt is. Nem kerülhetjük el tehát, hogy újra és újra végiggondoljuk saját viszonyunkat is mindahhoz, ami általában a holokauszt mibenlétét, s ezen belül Eichmann szerepét és sorsát illeti.

A magam részéről úgy vélem, nem egyik vagy másik álláspontnak van igaza, hanem – legyenek azok akármennyire is ellentétesek – egyszerre mindkettőnek. Arendt okkal említi, hogy az Eichmann-per politikai színjáték volt, ami egyszerre igyekezett kielégíteni az igazságért kiáltó túlélők indulatát, s próbálta a világ zsidósága számára elementáris élménnyé tenni az igazságosztó Izrael valóságát, mely azáltal, hogy 1948-ban létrejött, már államiságánál fogva is képes megakadályozni, hogy a holokauszt megismétlődjék. És igazuk volt azoknak is, akik a bűn, a gonosz megnevezését és megszemélyesítését épp azért tartották nélkülözhetetlennek, hogy a bűnösség és a gonoszság ne maradjon büntetlenül, s tanulságul szolgáljon olyan korok számára is, amelyek embereit már nem ragadja magával az átélt események indulata, és képesek elnézőek lenni, így lehetővé téve a bűn megismétlődését. A filozófia és a politika szempontkülönbségeiről van szó, melyeket ütköztetni nemcsak lehet, de kötelességünk is, minthogy mindkettő valóságunk, emberi mibenlétünk lényegének szerves része.

Még elevenen élt bennem a Hannah Arendt-film drámája, amikor megjelent a hamburgi Die Zeitban Kertész Imre interjúja, amelyben – közölvén: visszaköltözött Budapestre – mintegy számot vet egész életével. Keserű megnyilatkozás, nem könnyű olvasmány. Ugyanakkor iszonyatos módon visszaigazolja annak a vitának az ellentmondásos szellemét, amelyet még Hannah Arendt indított el 1961-ben. Kertész maga is rendkívül kritikusan viszonyul ahhoz, amit a világ – s főként a nyugati világ, benne a németek – a holokausztemlékezet politikai menedzselése szempontjából mintegy elvártak tőle. „Holokausztbohócnak” nevezi önmagát, mely szerepet sohasem kívánta, s amelyet – így utóbb – nagyon méltánytalannak tart magára nézve.

Nehéz ítéletet alkotni mindarról, amit a filozófus Kertész Imre állít, mert számunkra, kortársai számára nemcsak a Sorstalanság teszi elviselhetővé a mindennapi együttélést a 20. század nyomasztó emlékeivel, hanem az is, hogy személy szerint az író közöttünk él. Hogy mindennapjaink része, múltunk mementója. Ő, a politikus Kertész: az, aki „túlélte”, s ezzel igazságot szolgáltat azoknak, akik nem élhették túl.

A filozófus Kertésznek joga van „holokausztbohócnak” neveznie önmagát, de tudnia kell: senki sem tekintette annak. Amit benne láttunk és mindig is látni fogunk, az az újrakezdés értelme, melyben a bűn elnyeri méltó büntetését azáltal, hogy nem merülhet feledésbe. És nem is relativizálható. Valóban, egyfajta színjáték ez, de nem kevesebb, mint maga az életünk.

Azokban a napokban, amikor megjelent Kertész interjúja a Die Zeitban, kitudódott: egy névtelenséget kérő német polgár pénzt küldött, hogy a magyarországi romagyilkosságok egyik áldozatának sírkövet állítsanak, iszonyatos ellenfénybe helyezve ezzel a magyar és a német társadalom mai állapotát. Kertész munkássága, személyes példája, minden bizonnyal katalizátora volt annak a megtisztulásnak, amely a német társadalomban lezajlott, s aminek megrendítő momentuma e sírkőavatás. És akár Kertész – és persze mindannyiunk – személyes kudarcának is nevezhető, hogy ennek a roma asszonynak meg kellett halnia, s hogy a magyar társadalom ma ott tart, ahol a német társadalom a 30-as évek elején. A dráma folytatódik.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.