És kit választ Angela Merkel?

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. szeptember 23.

Diplomáciai jegyzet

Hónapok óta állandó téma volt Magyarországon, hogy a németországi választásokat követően „Merkel majd elengedi Orbán kezét”, s ez utóbbi sorsa megpecsételődik. Erre azonban bűnös felelőtlenség lenne számítani, keresztezze is akármennyire Orbán az unió politikai és Németország gazdasági érdekekeit.

A vasárnapi német parlamenti választások éppolyan kevés izgalmat keltettek, miként a kampány eseményei. Bár Angela Merkel, a CDU/CSU, valamint Peer Steinbrück, a szociáldemokraták kancellárjelöltjének a televíziók által is közvetített vitájából némi meglepetésre a baloldali politikus került ki győztesen, azt azért akkor sem gondolta senki, hogy Merkel biztos pozíciói veszélyben lennének.

A közvélemény-kutatások a konzervatívok biztos fölényét mutatták mind a kampányidőszakban, mind annak előtte. Az ok egyszerű: a 62 millió szavazópolgár többsége elégedett azzal az óvatos, ugyanakkor mégis határozott politikával, amely révén Merkel távol tartotta Németországot az általános válságtól, és sikeresen biztosította hazája és népe vezető helyét Európában. Merkel – főként az Egyesült Államok bosszúságára – elfogadta választóinak óhaját, hogy ne játsszon világcsendőri szerepet, mert sem a múlt rémképei, sem pedig a jelen kockázata – ekként vélekedik az utca embere Berlinben, Frankfurtban és Münchenben – nem teszik lehetővé, hogy efféle vállalkozásokban Németország részt vegyen. Így aztán, amíg az amerikai, brit és francia gépek megdöntötték Kadhafi líbiai uralmát, a németek csöndben kereskedtek gyakorlatilag mindenkivel, beleértve Iránt is.

Ki örülhet rajta kívül?

Ki örülhet rajta kívül?

Fotó: MTI/EPA

A harmónia nem egyszerű és egyáltalán nem egyértelmű a német és az európai elvárások között. Európa nagyon sokat várt a német választásoktól, de ezeknek az elvárásoknak mégsem volt semmilyen hatása a választások kimenetelére. Az uniós integráció hívei és ellenfelei egyaránt abban reménykedtek, hogy a növekvő német erő saját álláspontjukat igazolja majd. Az integracionisták úgy gondolták: a kormány következetes kiállása a közös célok mellett és az az áldozatvállalás, amire már eddig is számos példát mutatott az eurózónán belüli érintettek megsegítésével, Merkel ismételt kancellárságával újabb garanciákat kap. Ők azok egyébként, akik – amint Radosław Sikorski lengyel külügyminiszter 2011-ben fogalmazott – jobban tartanak egy inaktív Németországtól, mint annak hatalmi megerősödésétől. Az integráció ellenzői viszont úgy vélték: Merkel ellenkezése a gyorsított bankunióval s az Európai Bizottság ama terveivel szemben, hogy központosítsa a banki felügyeletet, és az Európai Stabilitási Mechanizmus (ESM) révén újratőkésítse a bankokat, biztosíték lesz rá, hogy az úgynevezett Európai Döntési Mechanizmus (ERM) végül is elbukjon.

Bármilyen koalíciós egyveleg is jön létre a vasárnapi választásokat követően, Európa az eddigi trendek folytatására számíthat. (1) Rossz hír az integráció híveinek, hogy a pénzügyi integráció gyakorlati ügyei alighanem továbbra is az eddigi vontatott módon haladnak majd. (2) Rossz hír a dél-európai, erőteljes recessziónak kitett államoknak, hogy a bankok központi feltőkésítésének alapfeltétele marad a Berlin által eddig is szorgalmazott fegyelmezett gazdasági és pénzügyi politika. (3) És rossz hír az euroatlanti kapcsolatok szempontjából, hogy Németország továbbra is első számú akadályozója lesz a Közös Biztonsági és Védelmi Politika (CSDP) hatékony érvényesülésének. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy ha a szociáldemokraták által dominált kormányra adták volna voksaikat a németek, akkor is ugyanitt tartanánk. Elvégre nem értéktartalmú vagy ideológiai válaszok befolyásolják a berlini döntéseket, hanem a gazdaság és az ipar elvárásai.

Stratégiai gazdasági célok tették eddig is oly hajthatatlanná Berlint a közös eurózónai kötvények kibocsátásának elutasítása ügyében, hisz nyilvánvalóan ezekkel a németeknek olyan döntések financiális következményeit kellene magukra vállalniuk, amelyekbe csak korlátozott beleszólásuk lehet. Bár számosan mondják – közöttük Soros György is –, hogy a német típusú megszorítási politika lesz a végzete a várt gazdasági bővülésnek, Berlin akkor is azt fogja erre válaszolni: náluk e politika bevált – lásd a még Gerhard Schröder kancellár által meghirdetett, majd Merkel által következetesen továbbvitt Agenda 2010-et –, s nincs okuk feltételezni, hogy egyéb alternatíva alkalmasabb lenne rá. Ami pedig a közös kül- és biztonságpolitikát illeti, a német kormány egyszerűen nem hagyhatja figyelmen kívül a közvéleményt; a nemzetközi líbiai beavatkozáshoz való német csatlakozást a lakosság 70 százaléka nem helyeselte. És Berlinnek nem elvi kifogása volt az ellen sem, hogy az Európai Légvédelmi és Űrkutatási Vállalat (EADS), valamint a hasonló rendeltetésű brit BAE System fúziója létrejöjjön, hanem egyszerűen a német iparnak nem volt előnyös a tervezett lépés.

Ami a nagypolitikát illeti, a választások utáni német helyzet keveseknek okoz majd gondot; Európa nemcsak tartósan prosperáló országként tekinthet rá, hanem a szabadságjogok és a tolerancia egyik bajnokaként is. A transzatlanti viszony komoly támogatást kapott azzal, hogy az orosz belpolitikai fejlemények kritikája felerősödött Berlinben; azzal, hogy látványosan megromlott Washington és Moszkva kapcsolata, Merkel kancellár felhagyott a külön utak keresésével, s az a német–orosz stratégiai partnerség, amely oly diadalittas napokat élt meg a korábbi években, mára már a múlté.

Hogy milyen tervei lennének az új német kormánynak – legyen akár nagykoalíció vagy más természetű együtt kormányzás – az unió keleti végeiből jövő kihívások hárítására, nehéz megmondani. Magyarország és Románia az a két állam, ami már eddig is a legtöbbet ártott az uniónak, s ha 2015-ben Lengyelország élére visszatér Jarosław Kaczyński, a bajok csak tetőződni fognak. Magyarországon számosan szeptember 22-t egyfajta cezúrának tekintették, hónapok óta állandó témája volt a szalonoknak: a németországi parlamenti választásokat követően „Merkel majd elengedi Orbán kezét”, s ezzel utóbbi sorsa megpecsételődik. Erre azonban bűnös felelőtlenség lenne számítani, keresztezze is akármennyire Orbán az unió politikai és Németország gazdasági érdekekeit. Berlinből egyértelműen megüzenték: a magyar választóknak kell megszabadítaniuk országukat és Európát Orbántól, ez az ő dolguk és felelősségük. Ha nem teszik, a németeknek ehhez semmi közük, legfeljebb befektetéseikkel együtt továbbállnak.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.