Prohászka, az evolúció és a Korán

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. június 29.

Diplomáciai jegyzet

A jobboldal nekiesett Európának, összeveszett szomszédainkkal, megalázta a magyar értelmiséget, szétverte a kultúrát. Egyik napról a másikra világszerte leghíresebb íróinkká Nyirő József és Wass Albert rukkoltak elő... Prohászka-kultuszával a Fidesz–KDNP most a 20. század eredendő bűnére emlékezteti az európai embert.

Végigfutva az elmúlt másfél évtizedben publikált Prohászka-irodalom jegyzékét, rá kellett jönnöm, hogy mostani kultusza nem ma kezdődött. Csendben, saját köreikben már elvégezték karakterének teljes átalakítását, profiljának újrafazonírozását azok, akiket a rendszerváltás megváltoztatásának célja vezetett és vezet ma is. A jelenlegi kormány pedig nem tesz egyebet, mint hogy az egész társadalom nyakába önti azt az ideológiai katyvaszt, amit a magát jobboldalinak mondó, indulatában és intellektusában valójában szélsőjobboldali értelmiség önmaga számára már rég kifőzött.

Nincs új a nap alatt. A kelet-európai rendszerek egymást leváltó folyamatai minduntalan újraírják a történelmet, polarizálják annak szereplőit. Akiket zászlójukra emelnek, azokról sebtében lesikálják a mocskot, hogy aztán rákenjék azokra, akikben a megelevenedő ördögöt kívánnák láttatni.

Nem vitás, Prohászka Ottokár püspök tanult ember volt, ez az, amit reinkarnációjának lelkes hívei nemcsak számon tartanak, de igencsak túlhangsúlyoznak. De hogy mit is kezdett e tudással, az – az elmúlt számos évtized oly hatékony gyakorlatának köszönhetően – gyorsan kikopott a köztudatból.

Minthogy – be kell vallanom – eddig egy sort sem olvastam Prohászkától, az elmúlt hetek számos óráját azzal töltöttem, hogy bepótoljam ebbéli mulasztásaimat. Közéleti szövegei nem izgattak túlságosan, olcsó lett volna azzal kezdenem, hogy gyorsan beszerzem a háborús bűnökkel megvádolt, majd 1952-ben kivégzett Bosnyák Zoltán előszavával 2003-ban, a Gede testvéreknél megjelent Prohászka-válogatást, melynek beszédes címe mindent elárul: Az én antiszemitizmusom. A püspök zsidózása, munkásságának rasszista kihatása túl jól ismert, bizonyított – legalábbis sokak számára. Inkább az érdekelt, hogy miként gondolkodott mindarról, amit a mai jobboldali kurzus minden esetben hangsúlyozni szeret, amikor a neve felmerül: a tudományról.

Nos, a tudomány, a társadalom és a vallás egymáshoz való viszonyáról vallott nézetei olvasásakor egyfajta déjà vu érzés kerített hatalmába. A szerző ismeretei ugyan jócskán elmaradtak a század eleji tudományos teljesítmények tényeitől, s főként azokkal a felfedezésekkel és hipotézisekkel foglalkozott vagy vitázott, illetve próbált közös nevezőt találni közöttük és a katolikus dogmák között, amelyek a 18. és 19. században születtek, mindazonáltal volt valami „korszerűtlen másság” a megközelítéseiben, s ez volt az, ami valahonnan már ismerősnek tűnt.

Később rájöttem, a Prohászka tanulmányaiban itt-ott felmerült érvekhez nagyon hasonlókkal igyekszik megbékíteni istennel az evolúciót egy vaskos munka, melyet – állandóan bővített kiadásokban – szinte évente megjelentet Szaúd-Arábia kormánya, s küldi diplomáciai úton ajándékként szét a világba mindenfelé. A Quran and Intelligent Design (A Korán és az értelmes tervezettség) című mű, illetve a mögötte megbúvó propagandisztikus szándék pár éve gyorsan meghozta a maga politikai gyümölcsét. A szaúdi uralkodó elit és az amerikai, isteni dogmákra éhes republikánusok igencsak egymásra leltek e hitben, már csak azért is, mert a szaúdi munka csak iszlamista visszfénye volt mindannak, amit az „intelligens tervezés” ügyében Amerikában már számos civil szervezet és féltudományos központ addigra összehordott.

Prohászka, mintegy nyolcvan-száz esztendővel ezelőtt, eléggé hasonló politikai feladatot teljesített, s ha mindehhez hozzávesszük életre szóló – és fájdalmasan nemtelen – hadakozását a zsidósággal, meg kell állapítanunk: életművének vallási visszfénye nemcsak megkopott, de teljességgel el is tűnt az idők során. Viszont pont ez predesztinálta arra, hogy a jobboldal mai szellemi térnyerését elősegíteni kívánó, a modernitás veszteseiként is felfogható politikai tollforgatók felfedezzék maguknak, s hogy a mögöttük álló politika a zászlajára tűzze.

Kérdés, hogy mindeközben milyen szerep jut majd magának a katolikus egyháznak ebben a vetélkedésben. A kormány e tekintetben már egyértelmű üzenetet küldött az egyháznak – nem csak a katolikusnak – azzal, hogy felkérte: a trianoni békeszerződés aláírására emlékezve, 2012. június 4-én délután húzassa meg minden templomának harangját. Az egyház pedig – nem csak a katolikus – azzal, hogy elutasította a kérést, még nem egészen egyértelmű, de könnyen értelmezhető választ adott.

Megállapítható: minden oka megvolt és megvan az óvatosságra – Prohászka esete mutatja ezt a leginkább. A volt főpapot sokféleképp lehet értelmezni, ám azt követően, hogy a kormány és a Fidesz-többségű fővárosi vezetés szellemét feltámasztotta és csatasorba állította, ráadásul Wass, Nyirő és Horthy oldalán, az egyetemes egyház számára is már csak mint antiszemita és profasiszta eszmékkel fertőzött személyiség tűnhet elő. A magyar klérusnak nincs is másra szüksége, mint hogy efféle politikai környezetben találjon ismét önmagára!

Különösen kellemetlen lehet a dolog Erdő Péternek. A bíboros, azt követően, hogy az élet menete élére állt, majd elmondta méltán nagy feltűnést keltő beszédét, és azáltal, hogy jól láthatóan igyekszik kivonni magát a társadalmi polarizációból, komoly – akár politikainak is mondható – tőkét halmozott fel. Megítélése mind belföldön, mind pedig külföldön egyértelműen pozitív. Viszonylag fiatal lévén, elvileg a legmagasabb egyetemes egyházi tisztség várományosa is lehetne, ha nem egy olyan ország állna mögötte, melynek kormánya bárkit keblére ölel, csak antiszemita legyen, alpári és messze nem szeplőtlen múltú.

A jobboldal nekiesett Európának, összeveszett szomszédainkkal, megalázta a magyar értelmiséget, szétverte a kultúrát. Egyik napról a másikra világszerte leghíresebb íróinkká Nyirő József és Wass Albert rukkoltak elő. Nem Esterházyról, Parti Nagyról, Spiróról, netán Kertészről, Nádasról írnak a mérvadó lapok, hanem róluk, és igencsak rémisztő eszméik, kétes stílusuk reinkarnációjáról.

Prohászka-kultuszával a Fidesz–KDNP most a 20. század eredendő bűnére emlékezteti az európai embert, és igazolásához kimosdatott történelmi példákat keres. A katolikus felekezet morális integritásának legfőbb próbája lesz, hogy miként válaszol majd erre a nyilvánvaló provokációra.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.