Pálya a magasban

A francia légió

  • Szegedi Péter
  • 2009. december 17.

Egotrip

Anglia közelségének köszönhetően Franciaországban az elsők között kezdtek futballozni, mégis a franciák csatlakoztak utolsóként a futballnagyhatalmak sorába. Le Havre-ban az 1870-es évek elején rögbiztek és futballoztak, már 1894-ben bajnokot avattak (az angolok alapította párizsi Standard AC-ben egyetlen francia labdarúgó lépett csak pályára), mégis az 1970-es évek végéig, a Michel Platini nevével fémjelzett időszakig a francia labdarúgás jóformán csak epizódszerepet játszott Európában. Volt néhány kiemelkedő francia futballista és klubcsapat - mindenekelőtt az 50-es években két BEK-döntőn alulmaradó Stade Reimst, és a gárda két kiválóságát, Raymond Kopát és Just Fontaine-t kell megemlítenünk -, de jellemző, hogy francia klubcsapat először csak 1993-ban nyert európai kupát (a Marseille-t csehszlovák, magyar, svéd, román klubcsapatok is megelőzték).

Anglia közelségének köszönhetően Franciaországban az elsők között kezdtek futballozni, mégis a franciák csatlakoztak utolsóként a futballnagyhatalmak sorába. Le Havre-ban az 1870-es évek elején rögbiztek és futballoztak, már 1894-ben bajnokot avattak (az angolok alapította párizsi Standard AC-ben egyetlen francia labdarúgó lépett csak pályára), mégis az 1970-es évek végéig, a Michel Platini nevével fémjelzett időszakig a francia labdarúgás jóformán csak epizódszerepet játszott Európában. Volt néhány kiemelkedő francia futballista és klubcsapat - mindenekelőtt az 50-es években két BEK-döntőn alulmaradó Stade Reimst, és a gárda két kiválóságát, Raymond Kopát és Just Fontaine-t kell megemlítenünk -, de jellemző, hogy francia klubcsapat először csak 1993-ban nyert európai kupát (a Marseille-t csehszlovák, magyar, svéd, román klubcsapatok is megelőzték).

A francia futball lassú fejlődése egyrészt a rögbi konkurenciájának köszönhető, másrészt annak, hogy a húszas évek végéig nemhogy országos bajnoki rendszer nem létezett, de több labdarúgó-szövetség írt ki saját bajnokságot. Nem meglepő tehát, hogy míg Közép-Európában már az első világháború előtt is nyílt titok volt, hogy a sportágban viszonylag sok pénz forog, így megsértik az amatőrszabályokat, Franciaországból csak a húszas évek elején érkeztek hírek az álamatőrség térnyeréséről. Sok budapesti játékos költözött ekkor Franciaországba, bár többségük elsősorban dolgozni ment ki, a legismertebb példa Sebes Gusztáv, az Aranycsapat szövetségi kapitánya volt, aki a Renault-gyár csapatában, a CO Billancourt-ban futballozott. A húszas években a párizsi magyar munkások több klubot is alakítottak, 1925-ben már a hatodik társulatot hívták életre.

1930-ban a Peugeot gyár csapata, a Sochaux kezdeményezte, hogy a legjobb francia csapatok hozzák létre a profi ligát. 1932 tavaszán megalakult a hivatásos labdarúgók szövetsége, ősszel pedig útjára indult az első francia profi bajnokság. A külföldi játékosok számát kezdetben nem korlátozták, majd előírták, hogy egyszerre legfeljebb négy külföldi játszhat egy csapatban. A klubok szinte számolatlanul vásárolták a jobbnál jobb külföldi futballistákat. A Racing Paris az osztrák Wundermannschaft kapuját őrző 20-szoros válogatott Rudolf Hident, az FC N”mes a 49-szeres csehszlovák válogatott Josef Silnyt, a Metz a holland gólkirály Beb Bakhuyst, a Séte a jugoszláv válogatott Ivan Beket (ő Yvan Beck néven a francia nemzeti csapatban is szerepelt), a Red Star az 1930-as világbajnokság gólkirályát, az argentin Stabilét igazolta le. Az olaszokhoz hasonlóan a franciák is megpróbálkoztak európai gyökerekkel rendelkező dél-amerikai játékos honosításával. Ebben azonban nem voltak olyan sikeresek, mint az olaszok, végül egyetlen kimagasló tudású játékost tudtak repatriálni. A Montevideóban született Pedro Duhart-t 1934-ben igazolta le a Sochaux a Nacionalból, a játékos - keresztnevét Pierre-re cserélve - az uruguayi után a francia válogatottban is pályára lépett.

Magyarországon a gazdasági válság miatt nagyon nehéz helyzetbe kerültek a profi csapatok, a játékosok egymás után távoztak a francia ligába. Az 1933/34-es bajnokság első osztályának 14 csapatában 28, a 25 másodosztályúban 20 magyar labdarúgó szerepelt, összesen hat csapatnak volt magyar edzője. 1932 és 1939 között francia együttesek 23 magyar válogatott labdarúgót igazoltak le, köztük olyan kiemelkedő tudású sportolókat, mint a nemzeti csapatban 40 alkalommal pályára lépő Korányi Lajost vagy a 25-szörös válogatott Kohut Vilmost. A harmincas években a francia profi liga klubjai legalább 150 magyar játékost foglalkoztattak.

Ezek az igazolások nem csupán a francia futballt erősítették, óriási anyagi segítséget nyújtottak a magyar kluboknak. Alig egy év leforgása alatt a Bocskai több kulcsjátékosa (Gyulai István, Markos Imre, Vágó József) is Franciaországba távozott, az értük kapott átigazolási díjak a túlélést jelentették a debrecenieknek. 1933-ban Simonyi Andrást a válságos helyzetű miskolci Attilából 10 ezer pengőért a Lille, 1936 végén a kispesti Nemes (Nehadoma) Józsefet 16 ezer pengőért a Mulhouse igazolta le. A Kispest egyik elnökségi tagja elmondta: "Mi nehezen válunk meg Nemestől, mert hiszen mindig derék játékosunk volt, de nem tehettünk mást! Bennünket nem támogat senki. A bevételek folyton csökkennek, az egyesületnek egyelőre még nincs rendes pályája, s a jövő érdekében kénytelenek voltunk Nemest átadni a francia egyesületnek."

Ha meg akarjuk vonni a franciaországi magyar futballistalégió teljesítményének mérlegét, felemás képet kapunk. 1945 előtt minden évben volt magyar játékosa a bajnokcsapatnak vagy a kupagyőztesnek. Többen megkapták az állampolgárságot, négyen - Korányi Dezső, Simonyi András, Virág-Weiskopf Ödön, Máthé Gyula - a francia válogatottban is pályára léptek. Viszont a magyarok korántsem játszottak olyan kiemelkedő szerepet, mint korábban Olaszországban vagy Ausztriában. A francia klubok nagy részét angol edző irányította, akik az ekkor meghonosuló WM-rendszerben és az ahhoz illeszkedő sablonos, de gyors, erőteljes, dinamikus játékstílusban játszatták csapataikat. A magyar játékosok viszont változatlanul a lassú, sok rövid passzra és virtuóz technikai megoldásokkal operáló skót stílust preferálták (lásd: Játékrendszerváltás, Magyar Narancs, 2008. november 13.). Berkessy Elemér 1933 végén fakadt ki: "Sokszor, amikor mérkőzés után az öltözőben lerogyok a padra, úgy vágyódom olyan környezetben játszani, mint a Ferencváros csapata. Ahol igazán próbára tehetném a tudásom, mert ott az egész csapat gondolkodva játszik és hódol a futball igazi művészetének. Ott játék a futball, kombinációs észjáték, és nem robot." A debreceni Markos Imre franciaországi "karrierje" még pontosabb képet fest a modern futballban helyét nem találó magyar futballista sorsáról. A havi 1000 pengős keresetért Rennes-be távozó játékos Franciaországban is a "hagyományos" stílusban akart játszani. Amikor ezt a franciák nehezményezték, Markos önérzetesen válaszolt a klub elnökének: "Ne tanítsanak engem, én 18-szoros magyar válogatott vagyok!" A magyar futball kimagasló egyénisége többet nem léphetett pályára a Rennes-ben, egy év után hazatért Debrecenbe.

A francia futball a külföldi játékosoknak és edzőknek köszönhetően látványosan fejlődött. Az 1934-es világbajnokságon Ausztria épp csak 3:2-re tudott győzni Franciaország ellen. 1935 elején Rómában szintén egygólos vereséget szenvedett a francia válogatott a világbajnok olaszoktól, majd a két-két magyar és osztrák, illetve egy uruguayi játékossal felálló párizsi válogatott 1:0-ra nyert Prága ellen. 1935 tavaszán a bécsi reprezentatív csapatot is megverték a párizsiak, a francia nemzeti válogatott májusban legyőzte Magyarországot, 1937 végén pedig döntetlent ért el a kontinens legjobb csapata, Olaszország ellen. A francia futball alig egy évtized alatt felzárkózott az európai középmezőnyhöz.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)