Pálya a magasban

A francia légió

  • Szegedi Péter
  • 2009. december 17.

Egotrip

Anglia közelségének köszönhetően Franciaországban az elsők között kezdtek futballozni, mégis a franciák csatlakoztak utolsóként a futballnagyhatalmak sorába. Le Havre-ban az 1870-es évek elején rögbiztek és futballoztak, már 1894-ben bajnokot avattak (az angolok alapította párizsi Standard AC-ben egyetlen francia labdarúgó lépett csak pályára), mégis az 1970-es évek végéig, a Michel Platini nevével fémjelzett időszakig a francia labdarúgás jóformán csak epizódszerepet játszott Európában. Volt néhány kiemelkedő francia futballista és klubcsapat - mindenekelőtt az 50-es években két BEK-döntőn alulmaradó Stade Reimst, és a gárda két kiválóságát, Raymond Kopát és Just Fontaine-t kell megemlítenünk -, de jellemző, hogy francia klubcsapat először csak 1993-ban nyert európai kupát (a Marseille-t csehszlovák, magyar, svéd, román klubcsapatok is megelőzték).

Anglia közelségének köszönhetően Franciaországban az elsők között kezdtek futballozni, mégis a franciák csatlakoztak utolsóként a futballnagyhatalmak sorába. Le Havre-ban az 1870-es évek elején rögbiztek és futballoztak, már 1894-ben bajnokot avattak (az angolok alapította párizsi Standard AC-ben egyetlen francia labdarúgó lépett csak pályára), mégis az 1970-es évek végéig, a Michel Platini nevével fémjelzett időszakig a francia labdarúgás jóformán csak epizódszerepet játszott Európában. Volt néhány kiemelkedő francia futballista és klubcsapat - mindenekelőtt az 50-es években két BEK-döntőn alulmaradó Stade Reimst, és a gárda két kiválóságát, Raymond Kopát és Just Fontaine-t kell megemlítenünk -, de jellemző, hogy francia klubcsapat először csak 1993-ban nyert európai kupát (a Marseille-t csehszlovák, magyar, svéd, román klubcsapatok is megelőzték).

A francia futball lassú fejlődése egyrészt a rögbi konkurenciájának köszönhető, másrészt annak, hogy a húszas évek végéig nemhogy országos bajnoki rendszer nem létezett, de több labdarúgó-szövetség írt ki saját bajnokságot. Nem meglepő tehát, hogy míg Közép-Európában már az első világháború előtt is nyílt titok volt, hogy a sportágban viszonylag sok pénz forog, így megsértik az amatőrszabályokat, Franciaországból csak a húszas évek elején érkeztek hírek az álamatőrség térnyeréséről. Sok budapesti játékos költözött ekkor Franciaországba, bár többségük elsősorban dolgozni ment ki, a legismertebb példa Sebes Gusztáv, az Aranycsapat szövetségi kapitánya volt, aki a Renault-gyár csapatában, a CO Billancourt-ban futballozott. A húszas években a párizsi magyar munkások több klubot is alakítottak, 1925-ben már a hatodik társulatot hívták életre.

1930-ban a Peugeot gyár csapata, a Sochaux kezdeményezte, hogy a legjobb francia csapatok hozzák létre a profi ligát. 1932 tavaszán megalakult a hivatásos labdarúgók szövetsége, ősszel pedig útjára indult az első francia profi bajnokság. A külföldi játékosok számát kezdetben nem korlátozták, majd előírták, hogy egyszerre legfeljebb négy külföldi játszhat egy csapatban. A klubok szinte számolatlanul vásárolták a jobbnál jobb külföldi futballistákat. A Racing Paris az osztrák Wundermannschaft kapuját őrző 20-szoros válogatott Rudolf Hident, az FC N”mes a 49-szeres csehszlovák válogatott Josef Silnyt, a Metz a holland gólkirály Beb Bakhuyst, a Séte a jugoszláv válogatott Ivan Beket (ő Yvan Beck néven a francia nemzeti csapatban is szerepelt), a Red Star az 1930-as világbajnokság gólkirályát, az argentin Stabilét igazolta le. Az olaszokhoz hasonlóan a franciák is megpróbálkoztak európai gyökerekkel rendelkező dél-amerikai játékos honosításával. Ebben azonban nem voltak olyan sikeresek, mint az olaszok, végül egyetlen kimagasló tudású játékost tudtak repatriálni. A Montevideóban született Pedro Duhart-t 1934-ben igazolta le a Sochaux a Nacionalból, a játékos - keresztnevét Pierre-re cserélve - az uruguayi után a francia válogatottban is pályára lépett.

Magyarországon a gazdasági válság miatt nagyon nehéz helyzetbe kerültek a profi csapatok, a játékosok egymás után távoztak a francia ligába. Az 1933/34-es bajnokság első osztályának 14 csapatában 28, a 25 másodosztályúban 20 magyar labdarúgó szerepelt, összesen hat csapatnak volt magyar edzője. 1932 és 1939 között francia együttesek 23 magyar válogatott labdarúgót igazoltak le, köztük olyan kiemelkedő tudású sportolókat, mint a nemzeti csapatban 40 alkalommal pályára lépő Korányi Lajost vagy a 25-szörös válogatott Kohut Vilmost. A harmincas években a francia profi liga klubjai legalább 150 magyar játékost foglalkoztattak.

Ezek az igazolások nem csupán a francia futballt erősítették, óriási anyagi segítséget nyújtottak a magyar kluboknak. Alig egy év leforgása alatt a Bocskai több kulcsjátékosa (Gyulai István, Markos Imre, Vágó József) is Franciaországba távozott, az értük kapott átigazolási díjak a túlélést jelentették a debrecenieknek. 1933-ban Simonyi Andrást a válságos helyzetű miskolci Attilából 10 ezer pengőért a Lille, 1936 végén a kispesti Nemes (Nehadoma) Józsefet 16 ezer pengőért a Mulhouse igazolta le. A Kispest egyik elnökségi tagja elmondta: "Mi nehezen válunk meg Nemestől, mert hiszen mindig derék játékosunk volt, de nem tehettünk mást! Bennünket nem támogat senki. A bevételek folyton csökkennek, az egyesületnek egyelőre még nincs rendes pályája, s a jövő érdekében kénytelenek voltunk Nemest átadni a francia egyesületnek."

Ha meg akarjuk vonni a franciaországi magyar futballistalégió teljesítményének mérlegét, felemás képet kapunk. 1945 előtt minden évben volt magyar játékosa a bajnokcsapatnak vagy a kupagyőztesnek. Többen megkapták az állampolgárságot, négyen - Korányi Dezső, Simonyi András, Virág-Weiskopf Ödön, Máthé Gyula - a francia válogatottban is pályára léptek. Viszont a magyarok korántsem játszottak olyan kiemelkedő szerepet, mint korábban Olaszországban vagy Ausztriában. A francia klubok nagy részét angol edző irányította, akik az ekkor meghonosuló WM-rendszerben és az ahhoz illeszkedő sablonos, de gyors, erőteljes, dinamikus játékstílusban játszatták csapataikat. A magyar játékosok viszont változatlanul a lassú, sok rövid passzra és virtuóz technikai megoldásokkal operáló skót stílust preferálták (lásd: Játékrendszerváltás, Magyar Narancs, 2008. november 13.). Berkessy Elemér 1933 végén fakadt ki: "Sokszor, amikor mérkőzés után az öltözőben lerogyok a padra, úgy vágyódom olyan környezetben játszani, mint a Ferencváros csapata. Ahol igazán próbára tehetném a tudásom, mert ott az egész csapat gondolkodva játszik és hódol a futball igazi művészetének. Ott játék a futball, kombinációs észjáték, és nem robot." A debreceni Markos Imre franciaországi "karrierje" még pontosabb képet fest a modern futballban helyét nem találó magyar futballista sorsáról. A havi 1000 pengős keresetért Rennes-be távozó játékos Franciaországban is a "hagyományos" stílusban akart játszani. Amikor ezt a franciák nehezményezték, Markos önérzetesen válaszolt a klub elnökének: "Ne tanítsanak engem, én 18-szoros magyar válogatott vagyok!" A magyar futball kimagasló egyénisége többet nem léphetett pályára a Rennes-ben, egy év után hazatért Debrecenbe.

A francia futball a külföldi játékosoknak és edzőknek köszönhetően látványosan fejlődött. Az 1934-es világbajnokságon Ausztria épp csak 3:2-re tudott győzni Franciaország ellen. 1935 elején Rómában szintén egygólos vereséget szenvedett a francia válogatott a világbajnok olaszoktól, majd a két-két magyar és osztrák, illetve egy uruguayi játékossal felálló párizsi válogatott 1:0-ra nyert Prága ellen. 1935 tavaszán a bécsi reprezentatív csapatot is megverték a párizsiak, a francia nemzeti válogatott májusban legyőzte Magyarországot, 1937 végén pedig döntetlent ért el a kontinens legjobb csapata, Olaszország ellen. A francia futball alig egy évtized alatt felzárkózott az európai középmezőnyhöz.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”