Hozzáadott érték

Busz

  • Pete Péter
  • 2009. október 22.

Egotrip

Küszöbön áll a BKV elavult buszparkjának megújítása. Érthető, hogy a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke a szervezetbe tömörült buszgyártók érdekeinek képviseletében azt szeretné, ha a várható nagy megrendeléseket magyar termelők elégíthetnék ki. Érvelése annyira jellemző a hasonló helyzetben véleményt nyilvánító termelők álláspontjára, hogy érdemes szó szerint idézni: "A magyar gyártású autóbuszokban a magyar hozzáadott értékhányad mindenképpen meghaladja a 40-50 százalékot, sőt, az alacsony padlós városi autóbuszok esetében elérheti a 75-80 százalékot is. Nemzetgazdasági szempontból egy magyar gyártású autóbusz akár 40 százalékkal magasabb beszerzési áron is kedvezőbb, mint egy külföldről beszerzett autóbusz, ha beleszámítjuk a megtartott és a pluszban létrehozott munkahelyeket, a beszállítókat is."

Küszöbön áll a BKV elavult buszparkjának megújítása. Érthető, hogy a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke a szervezetbe tömörült buszgyártók érdekeinek képviseletében azt szeretné, ha a várható nagy megrendeléseket magyar termelők elégíthetnék ki. Érvelése annyira jellemző a hasonló helyzetben véleményt nyilvánító termelők álláspontjára, hogy érdemes szó szerint idézni: "A magyar gyártású autóbuszokban a magyar hozzáadott értékhányad mindenképpen meghaladja a 40-50 százalékot, sőt, az alacsony padlós városi autóbuszok esetében elérheti a 75-80 százalékot is. Nemzetgazdasági szempontból egy magyar gyártású autóbusz akár 40 százalékkal magasabb beszerzési áron is kedvezőbb, mint egy külföldről beszerzett autóbusz, ha beleszámítjuk a megtartott és a pluszban létrehozott munkahelyeket, a beszállítókat is."

Ki is tudna szembeszállni ezzel a vaslogikával? Az illetékes főpolgármester-helyettes biztosan nem, ő már a politikai döntéshozók nevében meg is ígérte, hogy a beszerzéseknél előnyben fogják részesíteni a hazai buszgyártókat. Azt is hozzátette, hogy a nemzetközi szabályok - amelyekre egyébként minden egyes alkalommal bőszen hivatkozunk, amikor a mi exportunkkal szemben alkalmaz valaki hasonló megkülönböztetést - lehetőséget is adnak erre. Vagyis a nemzeti érdek egyértelmű, érdekkonfliktus magyarok és külföldiek között van, s ha még a nemzetközi egyezmények is megengedik, akkor miért is ne fognánk össze mi, magyarok. Kinek is lehetne itten ellenvéleménye?

Úgy kétszáz éve - David Ricardo munkássága óta - mindenki, akinek nem csak papírja van arról, hogy ő közgazdász, megértette a közgazdaságtan egyik legrégibb és máig egyik legfontosabb üzenetét a hatékony munkamegosztás elvéről. Ennek ugyanis ellentmond az az igény, hogy a relatíve drágán termelőt állami beavatkozással kedvezményezzék. No de akkor mi van az emlegetett és manapság különösen fontos munkahelyekkel? Hazudik tán az érdekképviselő? Nem, dehogy, csak csúsztat. És még az sem biztos, hogy nem őszinte. Nemzeti felbuzdulásunkban velünk, többiekkel is gyakran előfordul, hogy a saját szűkebb és a nemzetgazdaság szempontjait azonosnak látjuk. Csakhogy a nemzetgazdaság érdekei ez ügyben nem azonosak a buszgyártók érdekeivel.

Hol van a csúsztatás? Ott, hogy a nyilatkozó azt a gondolatot ülteti hallgatója fejébe, hogy azok az erőforrások (munkaerő, kapacitás a buszgyártásban és a bedolgozóknál), amelyeket a rendelés kielégítésekor felhasználnának, teljes egészében kihasználatlanok maradnának és veszendőbe mennének akkor, ha nem magyarok, hanem mondjuk kínaiak kapnák a megrendelést. Ez tényleg rémisztően hangzik, ehhez képest az a csekélyke (azt mondja, 40 százalék) ártöbblet, amit a buszokért fizetni kéne, akár mérlegelhető is lenne. Csakhogy ez a riasztó kép nem igaz, teljesen irreális a viszonyítási alap. Az igaz, hogy a ma buszgyártóinak költségesebb, és főleg sokkal macerásabb volna, ha a megrendelés elvesztése miatt más piacok - vagy ha a kínaiak tényleg 40 százalékkal jobbak ebben -, esetleg más, versenyképesebben előállítható termékek után kellene nézniük. És ez valóban nagy probléma nekik, ám a nemzetgazdaságnak csak annyiban, amennyiben a buszágazat része gazdaságunk egészének. A nemzetgazdaságnak azonban jóval nagyobb lélekszámú csoportja az, amelyik nem gyárt buszt, viszont adójából fizeti az árát.

Csúsztatás nélkül az érdekképviselőnek valahogy így kellett volna fogalmaznia: "Mi már régóta buszgyártásból élünk, úgy érezzük, ehhez értünk a legjobban, eszközeink is erre a legalkalmasabbak. Nehézséget okozna, és nagyon sokba is kerülne valami olyan más termékkel előállni, amivel inkább bírjuk a versenyt a kínaiakkal, s bár szakmunkásaink máshoz is értenek, a szerkezeti átállás bizonytalanságait ők is rosszul viselnék. Kedves Fővárosi Önkormányzat, méltányold nehézségeinket, és fizess nekünk az adófizetők pénzéből 40 százalékkal többet a buszokért annál, amennyiért máshonnan beszerezhetnéd őket. Hogy honnan veszed el ezt a pénzt, az a te dolgod, ám ha megteszed, akkor cserébe mi folyamatos és stabil foglalkoztatást biztosítva továbbra is olyan termékek gyártására fogjuk fordítani az erőforrásainkat, amelyeket mások nálunk sokkal olcsóbban tudnak előállítani." Így persze sokkal kevésbé ütős, viszont jóval közelebb van az igazsághoz.

Ne essünk át a ló másik oldalára, és ne becsüljük le azokat a folyamatosan jelentkező költségeket és nehézségeket, amelyeket a termelőknek fel kell vállalniuk azért, hogy a nemzetközi versenyben helytállhassanak. Ebből azonban semmi olyasmi nem következik, hogy a hatóságnak az alulinformált adófizető forrásaiból kéne mentesítenie a termelőket az igazodás kényszere alól. A változatlanság költsége - alacsony hatékonyság, rossz szakosodás, az erőforrások pazarlása és hosszú távon leszakadás - sokkal, sokkal nagyobb, és ezt biztosan a társadalom egésze fizeti.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.