Hozzáadott érték

Busz

  • Pete Péter
  • 2009. október 22.

Egotrip

Küszöbön áll a BKV elavult buszparkjának megújítása. Érthető, hogy a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke a szervezetbe tömörült buszgyártók érdekeinek képviseletében azt szeretné, ha a várható nagy megrendeléseket magyar termelők elégíthetnék ki. Érvelése annyira jellemző a hasonló helyzetben véleményt nyilvánító termelők álláspontjára, hogy érdemes szó szerint idézni: "A magyar gyártású autóbuszokban a magyar hozzáadott értékhányad mindenképpen meghaladja a 40-50 százalékot, sőt, az alacsony padlós városi autóbuszok esetében elérheti a 75-80 százalékot is. Nemzetgazdasági szempontból egy magyar gyártású autóbusz akár 40 százalékkal magasabb beszerzési áron is kedvezőbb, mint egy külföldről beszerzett autóbusz, ha beleszámítjuk a megtartott és a pluszban létrehozott munkahelyeket, a beszállítókat is."

Küszöbön áll a BKV elavult buszparkjának megújítása. Érthető, hogy a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke a szervezetbe tömörült buszgyártók érdekeinek képviseletében azt szeretné, ha a várható nagy megrendeléseket magyar termelők elégíthetnék ki. Érvelése annyira jellemző a hasonló helyzetben véleményt nyilvánító termelők álláspontjára, hogy érdemes szó szerint idézni: "A magyar gyártású autóbuszokban a magyar hozzáadott értékhányad mindenképpen meghaladja a 40-50 százalékot, sőt, az alacsony padlós városi autóbuszok esetében elérheti a 75-80 százalékot is. Nemzetgazdasági szempontból egy magyar gyártású autóbusz akár 40 százalékkal magasabb beszerzési áron is kedvezőbb, mint egy külföldről beszerzett autóbusz, ha beleszámítjuk a megtartott és a pluszban létrehozott munkahelyeket, a beszállítókat is."

Ki is tudna szembeszállni ezzel a vaslogikával? Az illetékes főpolgármester-helyettes biztosan nem, ő már a politikai döntéshozók nevében meg is ígérte, hogy a beszerzéseknél előnyben fogják részesíteni a hazai buszgyártókat. Azt is hozzátette, hogy a nemzetközi szabályok - amelyekre egyébként minden egyes alkalommal bőszen hivatkozunk, amikor a mi exportunkkal szemben alkalmaz valaki hasonló megkülönböztetést - lehetőséget is adnak erre. Vagyis a nemzeti érdek egyértelmű, érdekkonfliktus magyarok és külföldiek között van, s ha még a nemzetközi egyezmények is megengedik, akkor miért is ne fognánk össze mi, magyarok. Kinek is lehetne itten ellenvéleménye?

Úgy kétszáz éve - David Ricardo munkássága óta - mindenki, akinek nem csak papírja van arról, hogy ő közgazdász, megértette a közgazdaságtan egyik legrégibb és máig egyik legfontosabb üzenetét a hatékony munkamegosztás elvéről. Ennek ugyanis ellentmond az az igény, hogy a relatíve drágán termelőt állami beavatkozással kedvezményezzék. No de akkor mi van az emlegetett és manapság különösen fontos munkahelyekkel? Hazudik tán az érdekképviselő? Nem, dehogy, csak csúsztat. És még az sem biztos, hogy nem őszinte. Nemzeti felbuzdulásunkban velünk, többiekkel is gyakran előfordul, hogy a saját szűkebb és a nemzetgazdaság szempontjait azonosnak látjuk. Csakhogy a nemzetgazdaság érdekei ez ügyben nem azonosak a buszgyártók érdekeivel.

Hol van a csúsztatás? Ott, hogy a nyilatkozó azt a gondolatot ülteti hallgatója fejébe, hogy azok az erőforrások (munkaerő, kapacitás a buszgyártásban és a bedolgozóknál), amelyeket a rendelés kielégítésekor felhasználnának, teljes egészében kihasználatlanok maradnának és veszendőbe mennének akkor, ha nem magyarok, hanem mondjuk kínaiak kapnák a megrendelést. Ez tényleg rémisztően hangzik, ehhez képest az a csekélyke (azt mondja, 40 százalék) ártöbblet, amit a buszokért fizetni kéne, akár mérlegelhető is lenne. Csakhogy ez a riasztó kép nem igaz, teljesen irreális a viszonyítási alap. Az igaz, hogy a ma buszgyártóinak költségesebb, és főleg sokkal macerásabb volna, ha a megrendelés elvesztése miatt más piacok - vagy ha a kínaiak tényleg 40 százalékkal jobbak ebben -, esetleg más, versenyképesebben előállítható termékek után kellene nézniük. És ez valóban nagy probléma nekik, ám a nemzetgazdaságnak csak annyiban, amennyiben a buszágazat része gazdaságunk egészének. A nemzetgazdaságnak azonban jóval nagyobb lélekszámú csoportja az, amelyik nem gyárt buszt, viszont adójából fizeti az árát.

Csúsztatás nélkül az érdekképviselőnek valahogy így kellett volna fogalmaznia: "Mi már régóta buszgyártásból élünk, úgy érezzük, ehhez értünk a legjobban, eszközeink is erre a legalkalmasabbak. Nehézséget okozna, és nagyon sokba is kerülne valami olyan más termékkel előállni, amivel inkább bírjuk a versenyt a kínaiakkal, s bár szakmunkásaink máshoz is értenek, a szerkezeti átállás bizonytalanságait ők is rosszul viselnék. Kedves Fővárosi Önkormányzat, méltányold nehézségeinket, és fizess nekünk az adófizetők pénzéből 40 százalékkal többet a buszokért annál, amennyiért máshonnan beszerezhetnéd őket. Hogy honnan veszed el ezt a pénzt, az a te dolgod, ám ha megteszed, akkor cserébe mi folyamatos és stabil foglalkoztatást biztosítva továbbra is olyan termékek gyártására fogjuk fordítani az erőforrásainkat, amelyeket mások nálunk sokkal olcsóbban tudnak előállítani." Így persze sokkal kevésbé ütős, viszont jóval közelebb van az igazsághoz.

Ne essünk át a ló másik oldalára, és ne becsüljük le azokat a folyamatosan jelentkező költségeket és nehézségeket, amelyeket a termelőknek fel kell vállalniuk azért, hogy a nemzetközi versenyben helytállhassanak. Ebből azonban semmi olyasmi nem következik, hogy a hatóságnak az alulinformált adófizető forrásaiból kéne mentesítenie a termelőket az igazodás kényszere alól. A változatlanság költsége - alacsony hatékonyság, rossz szakosodás, az erőforrások pazarlása és hosszú távon leszakadás - sokkal, sokkal nagyobb, és ezt biztosan a társadalom egésze fizeti.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.