Komiszkenyér

Mítoszaink II. (In illo tempore)

  • Salamon János
  • 2009. október 22.

Egotrip

Themisztoklésznek, a szalamiszi győztesnek egyszer azt találta mondani egy Szerifoszból való ember, hogy az ünnepelt hadvezér csupán annak köszönheti hírnevét, hogy Athénból való. Ha te lennél athéni, én meg szerifoszi, akkor egyikünk sem lenne híres - vágott vissza a hadvezér, tagadva ezzel, hogy tehetség nélkül hírnevet szerezhetne bárki csak azért, mert jó (híres) helyen született, ugyanakkor elismerve, hogy a hírnévhez jó helyen kell születni.

Themisztoklésznek, a szalamiszi győztesnek egyszer azt találta mondani egy Szerifoszból való ember, hogy az ünnepelt hadvezér csupán annak köszönheti hírnevét, hogy Athénból való. Ha te lennél athéni, én meg szerifoszi, akkor egyikünk sem lenne híres - vágott vissza a hadvezér, tagadva ezzel, hogy tehetség nélkül hírnevet szerezhetne bárki csak azért, mert jó (híres) helyen született, ugyanakkor elismerve, hogy a hírnévhez jó helyen kell születni.

Kétezer-ötszáz évvel ezelőtt Athén jó helynek számított. Itt történtek a dolgok. Vagyis olyan dolgok, amelyekről már történésük közben lehetett tudni, hogy emlékezetesek, említésre méltók lesznek. (Itt szerveződött például az a hadiflotta, mely Themisztoklész vezetésével i. e. 480 szeptemberében a szalamiszi szorosban lényegében megakadályozta, hogy Európa perzsa fennhatóság alá kerüljön.) Ehhez képest Szerifosz szigetén nem történt semmi. Nem mintha itt nem éltek volna emberek, akár épkézláb, tehetséges emberek is, csakhogy velük csupa olyasmi esett, amiről már menet közben tudták, hogy kizárólag számukra lesz emlékezetes, ha az lesz.

Az ókori keleten minden valamirevaló város lakói hajlamosak voltak jó, sőt szent helynek, sőt a világ közepének tekinteni a lakóhelyüket. Egy palotában vagy egy templomban az eget a földdel, olykor a pokollal is összekötő szent hegyet láttak. A babilóniai zikkurat - hét szintjével az akkor ismert hét bolygó által uralt hét eget szimbolizálva - a kozmosz másaként magasodott a város fölé, mely nevében is hirdette, hogy a világ közepének tekinti magát: Ba-b-ila-n, vagyis "az istenek kapuja".

Minden valamirevaló város attól számított valamirevalónak, szentnek, a világ központjának, az abszolút valóság régiójának, hogy egy égi archetípust mintázott, egy égi tervrajz alapján épült. A mezopotámiai városok csillagképeket mintáztak: Szippara a Rákot, Ninive a Nagy Medvét, Asszúr az Arkturuszt. Indiában a királyi városok mind annak a mennyei városnak a kész modelljét követték, amelyben valamikor, in illo tempore ("abban az időben") a világ ura lakott. Jeruzsálemről pedig a Jelenések könyvében az áll, hogy "az Istentől szálla alá a mennyből, elkészítve, mint egy férje számára felékesített menyasszony".

Athént a legendák szerint már földi királyok alapították, bár neve egy istennőre utal, akitől alapítótőkeként egy olajágat kapott, a béke és prosperitás jelképét. Alapító királyok nevét viseli Róma (Romulus) és Bizánc (Büzasz) is, de az utóbbi modern neve, Isztambul már százszázalékosan evilági eredetű, ugyanis három görög szót rejt magában: eis tén pólin, ami annyit tesz, "be a városba".

Evilági eredetük ellenére a modern városok ma is a valóság, a metropolisok (szó szerint "anyavárosok") pedig az abszolút valóság régiói. De egyáltalán nem azért, mert ezek a város platóni ideájának kópiái, egy abban az időben, vagyis minden profán időn, a történelmen kívül létező mennyei archetípus utánzatai, hanem éppen ellenkezőleg azért, mert itt történnek a dolgok, azok, amelyekről már menet közben tudni lehet, hogy említésre méltók lesznek - itt készül a történelem.

A szerifoszi ember a vidék város utáni sóvárgásának modern prototípusa. Az eleve jelentéktelenségre, feledésre ítélt kistérség, mondhatni a lét látszata vágyakozva tekint a naponta hírértékű eseményeket, történelmet produkáló nagytérségi valóságra. A valóság pedig hitetlenkedve tekint vissza: hogy lehet ott élni? Hiszen ott nincs is ott.

Pedig a modern iskolákban már régóta azt tanítják, hogy a valóság egyetlen összefüggő rendszert alkotva teljesen homogén. Tehát tudományos értelemben például New York semmivel sem lehet valóságosabb, mint Patagónia. Akkor hát miért van, hogy a világ Patagóniái New Yorkba vágynak, míg egy átlag New York-i inkább lenne kishivatalnok szülővárosában, mint minden Patagónia kormányzója, amiként Akhilleusz is szívesebben lett volna rabszolga az élők, mint király az alvilági árnyak között?

Talán azért, mert a valóságnak mégiscsak vannak fokozatai. Mert csak abban az értelemben mondható homogénnek, hogy a világ legkisebb részletében és legkisebb térségében is megnyilvánul. Szerkezetének teljessége azonban bizonyos dolgokban erőteljesebben, tisztábban nyilvánul meg, mint másokban. Az ember például ebben az értelemben valódibb, mint az árnyéka. Ha nem így volna, mi értelme lenne a "már csak árnyéka önmagának" kifejezésnek?

Meglehet, hogy a valóság "erőteljesebb", "tisztább" megnyilvánulásáról beszélni tudományos szempontból értelmezhetetlen, s hogy ebből a szempontból ítélve semmivel sem vagyunk valódibbak, mint az árnyékunk. De hát ki mondta, hogy mi a tudományos megfigyelés tárgyaiként vagyunk a szó teljes, valódi értelmében emberek? És ki akarna ennél kevesebb lenni?

Mi, modernek többre tartjuk magunkat az árnyékunknál, mert ez köztudottan nem rendelkezhet azzal a két dologgal, ami bennünket elsősorban emberré tesz: a szabadsággal és a spontán önkifejezés képességével. A szabadság és önkifejezés vagy - egy hervadhatatlanul divatos szóval élve - kreativitás gyakorlásának ideális terepe a nagyváros, legideálisabb pedig a megametropolis, vagyis minden városok anyja. És mi lehet magasabb, erőteljesebb, tisztább formája az emberi önkifejezésnek, kreativitásnak, mint említésre méltó dolgokat, történelmet csinálni?

Az ókori kelet embere számára a mi felfogásunkban az említésre méltó dolgok, események összegeként alakuló történelem említésre sem méltó, mert önmagában, örök égi minták nélkül semmi jelentése sincs. Az ilyen üres események mechanikus láncolata, a profán idő őt körülbelül azzal a rettenettel tölthette el, mint bennünket azok az emberlakta térségek, ahol nem történik semmi. Míg mi rettenetünkben a városokba, vagyis a történelembe menekülünk, ő éppen ettől, illetve attól próbált menekülni, amit a múlt század nagy mitológusa, Eliade a "történelem terrorjának" hívott.

A történelem nem kétes minőségével terrorizálta a mitopoetikus kor emberét, nem a sok szenvedéssel, háborúval és vérrel, hanem elsősorban azzal, hogy úgy önmagában, háborústul-békéstül vérfagyasztóan értelmetlennek látta. Égi garanciák, mintázandó mitologikus archetípusok, örök ismétlődések, refrének nélkül számára az egész nem volt több, mint valami "mese, mit egy bolond beszél, teli hangos dagállyal - ám értelme nincs" (Shakespeare), vagy ahogy a népszerű Alan Bennett-filmben (History Boys) az egyik diák mondja: "history is just one fucking thing after another" (a történelem csak egyik kibaszott dolog a másik után).

A mítoszok embere csak azt látta valóságosnak, ami újra és újra megtörténik. Nem attól érezte magát embernek a szó teljes értelmében, hogy szabad, spontán kifejezést adhatott egyéni természetének, hanem attól, hogy újévi, tavaszi rítusok formájában aktív részese lehetett a természet spontán önkifejezésének, a kozmosz káoszból való feltámadásának - lényegében az egyetlen említésre méltó, emlékezetes eseménynek.

Mi persze éppen az idő visszafordíthatatlanságától reméljük a megváltásunkat. Haladunk. Egy magunk formálta szebb, kényelmesebb, racionálisabb, demokratikusabb, higiénikusabb jövő felé. Lehet, hogy jól tesszük. De az is lehet, hogy az egész említésre se, emlékezetre se méltó, és a puszta kezünkkel formált történelem abba a pusztába vezet bennünket, amit a költő, Pessoa szerint "egykor Isten tartott feledése fővárosának".

(Folyt. köv.)

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.