Várhegyi Éva: Ekotrip

Kormány a bankban

Egotrip

Amikor a harmadik Orbán-kormány a minap megvásárolta a negyedik legnagyobb magyar bankot, az MKB-t, déjà vu érzésem támadt: valami hasonlót láthattunk 1998-ban, amikor az első Orbán-kormány állami tulajdonba vonta a csőd szélére jutott Postabankot.

Akkor is, most is úgymond kényszerből tette, ám akkor is és most is kilóg a lóláb eme érvelés mögül. Akkoriban ugyan a második legjelentősebb lakossági bank sorsa forgott kockán, ami indokolhatta a tetemes (kezdetben 152 milliárd forintos, később további 25 milliárddal megtoldott) mentési költséget, ám már akkor is lehetett volna más megoldást találni (például a betétesek kártalanítása mellett történő felszámolást).

Ha a mentés célja a Postabank újbóli értékesítése lett volna, az valóban ésszerűvé tette volna az állami feltőkésítést, ám hamar kiderült, hogy Orbán már akkor is ellenállhatatlan vonzalmat érzett a befolyásos bankok iránt. Az akkori pénzügyminiszter, Járai Zsigmond memoárja szerint a Postabank újbóli privatizációja melletti érvekre a kormányfő válasza ez volt: „Miért ne tartanánk állami tulajdonban?” És így is történt. Bár kezdetben felajánlották az OTP-nek, az elégtelen vételárra hivatkozva később visszakoztak, Orbán pedig megkönnyebbülten tudathatta népével, hogy kormánya a nemzeti tulajdon védelmében állami kézben tartja a Postabankot. Változást csak a 2002-es kormányváltás hozott: a Medgyessy-kormány nyílt privatizációs pályázatot írt ki, s a három aspiráns közül a legtöbbet kínáló osztrák Erste vehette meg és olvaszthatta magyar leányába a népszerű lakossági bankot. Az új tulaj akkor még nem tudhatta, hogy a visszatérő Orbán-kormány kurucos hevében százmilliárdos sarcokkal fejeli majd meg a válságnak a bankra háruló terhét.

Az állam mostani bankvásárlása közgazdaságilag még annyira sem indokolt, mint az 1998-ban tőkéjét vesztett és a tőke pótlására alkalmatlan tulajdonosokkal megvert Postabank esetében, amikor a magyar kormány valóban lépéskényszerbe került. Az MKB a német anyabank uniós kötelezettsége miatt (ti. mert állami segítséget kapott) eladási kényszer alatt állt, s ez éppenséggel a tulajdonos bajor kormányt szorította, nem a magyart. Valamilyen áron előbb-utóbb vevőre talált volna az MKB, és az átadás a magyar állam nélkül is rendezetten ment volna végbe, hiszen a bajor anyabank nem engedheti meg magának a botrányt. Az OTP már árajánlatot is tett az MKB-ra, ám végül a magyar kormány ráígért erre. Nem hinném, hogy a bajorok iránti baráti gesztusként döntöttek Orbánék a leánybank megvásárlásáról. Habár kétségkívül jól jött a bajor tartományi kormánynak, hogy az uniós határidő előtt jó két évvel megszabadulhatott a horribilis veszteségeket termelő magyar leánybanktól.

Azt sem hinném, hogy pusztán Csányi Sándor bosszantása végett vásárolta meg a kormány az MKB-t. Orbán Viktornak nagyon is érdekében állt, hogy hozzájusson egy jókora bankhoz, amelynek a portfóliója kereskedelmi ingatlanokkal van tele. Az ingatlanpiac fellendülése előtt ez jó lehetőséget teremt kegyelt­jeinek arra, hogy kedvükre halászgassanak a zavarosban. Az ideológiai lózung persze most is a nemzeti tulajdon dominanciájának megteremtése a bankszektorban; a választók megnyeréséhez ilyesmire is szükség van, hiszen a koncból nem juthat mindenkinek. Annak idején, a Postabank megmentésekor és állami kézben tartásakor sem volt alaptalan a gyanú, hogy a bank rossz követeléseinek kezelésére alapított Reorg Rt. egyfajta pénzkivételi helyként működhet, minthogy senki emberfia meg nem tudta volna mondani, hogy a követelések értékesítése reális áron történik-e. A gyanút az alapozta meg (bár bizonyító erővel nem bírt), hogy a bank feltőkésítése több tízmilliárd forinttal meghaladta a könyvvizsgálók által becsült tőkehiányt, mégis további 25 milliárdot kellett az államnak betolnia a Reorgba.

Az MNB az ősszel tervezi létrehozni a magyar bankok rossz követeléseit, elsősorban a kereskedelmi ingatlanokra nyújtott hiteleit és a mögöttük álló, már érvényesített ingatlanfedezeteket átvevő ún. rossz bankot. A többi nagybanktól eltérően az MKB esetében mind az átadó, mind az átvevő ugyanazon magyar állam lesz, vagyis senki kívülálló nem kontrollálhatja, reális áron történik-e majd a tranzakció. Az MKB követelései és ingatlanjai így szabad prédává válhatnak. Elvileg jól hangzik ­persze, hogy a „rossz bankot” a papíron független MNB működteti majd, ám a gyakorlatban ez aligha nyújt védelmet a politikai befolyás és a herdálás ellen. Elegendő a mai jegybanki vezetés kormánynak tett gesztusaira és megalomán költekezéseire gondolnunk, mint amilyen a nagyszabású műkincs- és ingatlanvásárlások sora vagy a közgazdasági képzésbe történő erőszakos, pusztán a pénz erején alapuló behatolás.

Az elvárt „aktív hitelezéssel” a kormánypolitikát szolgáló állami MKB működése vélhe­tően sokba kerül majd az adófizetőknek, még akkor is, ha elfogadjuk az MNB átvilágítói stábjának állítását, hogy olcsón kapta meg a magyar állam a bankot (szerintük a bajorok által kellően feltőkésített bank legfeljebb 100 millió eurót ér, az állam pedig 55 milliót fizetett érte). Az üzleti bankok nem hülyeségből jegelik a normális esetben profitot hozó hitelezési tevékenységüket Magyarországon, hanem a visszafogott hitelkereslet, a bizonytalan gazdasági kilátások és a durva, gyakran jogtipró banki elvonások miatt. Ezen a tulajdonváltás sem segít. Eggyel több olyan bank lesz viszont, amelynek hitelpolitikáját a magyar kormány határozza meg, s amelynek esetleges veszteségét a magyar állampolgárok fizetik meg. Ez akkor sem vigasz, ha tudjuk: az MKB korábbi üzletpolitikája is sok sebből vérzett, aminek a kontója a bajor adófizetőket terhelte.

Varga Mihály azon ígérete sem nyugtat meg kellően, hogy a kitisztított bankot valamikor majd eladja a kormány, és még keres is a bolton. A nemzetgazdasági miniszter üzleti érzéke felől nincs kétség, hiszen felmondta a leckét: „Olcsón kell venni, és drágán eladni.” Csakhogy a legelszántabb miniszter sem üzletelhet pusztán az adófizetők érdekében, köti őt a politikai lojalitás. Annyit Varga is elárult, hogy az MKB nemzeti tulajdonban marad, ha pedig így lesz, akkor a vételárat bizonyosan nem a piaci verseny alakítja majd.

Nem kétséges, hogy lesz olyan ár, amelyen a kipucolt és kistafírozott bank elkel, ha netán a kormányfő mégiscsak lemond egyszer régi vágyáról, egy nagybank tulajdonlásáról. De még ebben az esetben is kérdés, hogy a gyöngyszem mely politikai-üzleti csoport birodalmát fogja ékesíteni. Amíg állami kézben marad, addig nem csupán a klientúraépítés és -megtartás eszközéül szolgálhat a bank, de a várományos új tulajdonosok csicskáztatására is kiválóan alkalmas.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.