Bán Zoltán András

Noé vendéglője

Tizenegyedik számla – Mokány Bercik és hídemberek

  • Bán Zoltán András
  • 2014. szeptember 21.

Egotrip

– Fizetőpincér Uram! – rikoltom a romkocsmaövezetben nyakasul házi kosztot tartó, monarchiás véralkatú kisvendéglő kerthelyisé­gében, kispolcom mellől, mely a Mámor Kiskönyvtára sokat látott támpéldányait őrzi. – Ma kimondottan bűvöletes az idő, a felhők az elmúlt napokban kiadták magvukat, nap se gyilkol immár, az égbolt réseiből kedves szellő birizgálja pocakunkat; summa: ma klasszikusan limonádénap van, szóval kérek ide, az asztalomra egy jéghideg kancsóval, hogy mihamarabb megkezdhessem döntőnek mutatkozó előadásomat a magyar mámor történetéről! Bár ma délelőtt riasztóan kihalt e máskor oly sok férfizörejtől hangos bejzli.

– Pazar választás. Ráadásul, mint filológus uram is jól tudja, nálunk, ellentétben a divatos, legmenobbkocsma pont hu intézményeivel, nem szénsavas ásványvízzel, hanem szódásüvegből harsányan kifröccsentett szódával készül e nedű, melyet a régi görögök feltehetően még nem ismertek, de amelynek derűje, hamvas mosolygása ott ragyog Arisztotelész isteni lapjain. Kalokagathia. Szép a jó, és jó a szép! Röpülök!

És pillanatok múlva már előttem gyöngyözik a sárgás fénnyel kacagó modern ambrózia. De amint lélekbiztatóként magamba engedném az első poharat, egy sorsverte alak támolyog be a délelőtti idillbe, az orrán hatalmas kötést visel, és lerogy az első asztalhoz.

– Ki ez a véres? – kiáltok fel Shakespeare Macbeth című örökbecsű tragédiájának kezdő soraival.

– Ki más, mint a Táltos uram, ahogy Kegyed elnevezte volt. És mellette ott látom hű Melindáját, ki most friss tépést csinál a vér­áztatta sebre. De vajon hol hagyta híres szódásüvegalj-vastag szemüvegét? – kérdi a Fizetőpincér.

– Nincs a teremtésben vesztes, csak én! – kiált föl a Táltos, és azonnal rendel egy vödör pálinkát. – Összetörték az írószemüvegem is, ami nélkül nem látok, nem olvasok, nem írok.

– De hát hol járt, szépöcsém? – kérdem, lélekben ismét lemondva arról, hogy végre megkezdhetem döntő előadásomat.

– A „Turul táj, magyar ecsettel” című nemzeti hagyományvédő fesztiválon. Elmentem, hogy meggyőzzem ifjú, tévelygő barátaimat. Virággal mentem, nem kóróval. De amikor a hatvanadik pogány jurtarockot elővezető zenekar hallatán felkiáltottam: „Hát miért nem Bartókot hallgattok, véreim? Hát nem hall­játok, mily hamis az éneketek?!”, akkor oda­lépett elém egy karikás ostorba és bajuszba ­öltözött zord alak, és félprofilból egyetlen ököl­csa­pás­sal leterített, miközben a fülembe ordította: „A fasz kivan ezzel a zsidóbérenc Béla Bartókkal!” És legközelebb a mentőben ébredtem magamra. És most itt vagyok; adjatok innom, ajkam cserepes.

– „De hát mit keresett azon a gályán”, ahogy az egyetlen magyar Nobel-díjas szerző idézte Molière halhatatlan sorait a folyami naplója élén? Minek megy ilyen kumisz helyre? Maga azért nem annyira végzetesen magyar. Miért nem látogatott el inkább a jóval mérsékeltebb Hídember fesztiválra, Tokaj vesszein nektárt csepegtetni? Ott integrálnak, nemde?

– De ott is vernek... – rebegi közbe Neme­tschek, aki a mellékhelyiség ajtaján át bukkant fel a kerthelyiségben. – Nem olvas híreket? Ott is ütnek.

– Mégpedig ott is orrba – mondja a Fizetőpincér. – „Ezek pártot ütöttek a világosság ellen, utait nem is ismerik, nem ülnek annak ösvényein.” Jób, 24:13 Erre a vödör pálinkára a ház vendége, Táltos Uram.

– De közben meg mintha új zsidókurzus, új állami integráció kezdene kibontakozni – kotyog közbe Nemetschek. – Mert ugyan mi más miatt tüntetnék ki Szent István-lovagrenddel a már emlegetett, a sokak szemében csak magyargyűlölő, a mai szellemi Mokány Bercik által körülmetélt szívűnek tartott írót?

– Én még a régi időkből emlékszem rá – szól pálinkát osztva Szabó Ervinné –, amikor a Színházművészeti Múzeum könyvtárosa voltam. Ott ütköztem bele a vígjátékai súgópéldányaiba: Csacsivonat, Bezokog a szerelem.

– Mindez régi dal – folytatja kíméletlenül Nemetschek. – És engedje meg, filológus uram, hogy a kispolcról elővegyem Ady Endre publicisztikai írásainak gyűjteményét, miközben lopok egy pohárka siratópálinkát, ha nem üt a kezemre senki. És már ütöm is fel az 1901-es írásokat tartalmazó kötetet, olvasom a Nagyváradi Napló július 21-i számát, amelyben Ady sok évvel Mikszáth előtt leírja a valós esetet, melyben egy gazdag zsidó nem volt hajlandó feleségül adni a lányát az eladósodott dzsentrifiúnak, noha az kompromittálta a lányt, mint a Noszty fiú Tóth Marit.

„Egy budapesti lap, klerikális agrárius s néhány harci társa evvel az esettel is azt látja igazolni, hogy a zsidóság nem akar beolvadni. Nem is volna rossz. Mokány Berciék jól gondolják ezt az összeolvadást. 1. Fenntartatik a régi kedvezmény, mely szerint a szép zsidóasszonyokkal szemben nem vagyunk antiszemiták. 2. Azok a gazdag zsidók, akiknek leá­nyaik vannak, tartoznak őket elszegényedett, nyakig adósságban úszó kaszinógavallérokhoz férjhez adni. (…) 4. Akik kellemetlenek, azok kötelesek kivándorolni.

Így gondolják sokan az összeolvadást. De összeolvadni a munkában, a haladás-vágyban, a közös célokban. Ez nem ízlik még mindig a magyar úri gyomornak.”

– Szóval akkor a mi leendő Szent István-láncosunk lenne a szép zsidó asszony, aki kivételt képez, ha úgy kívánják érdekeink? És az emlékműsasnak körmei alatt tartatnék meg a szekurális kézfogó? De kérdés, hogy akarja-e a szép zsidó asszony? És ha nem, ­akkor mégis miért igen? Nem tudom, Nemetschek – mondom, és tényleg nem tudom. – De vissza az első esethez, mely persze egységet alkot a másodikkal. Ide Krúdy eljárását ajánlanám Táltos uram figyelmébe, amelyet Füst Milán jegyzett föl: „Egy nyári éjszakán ­kijövet az Erdélyi borozóból, Krúdy illetlen dolgát végezte az utcán. Egy kicsit kapatos is volt. Arra jött egy nyilván szintén kapatos ­huszárkapitány társaságával, és így kiáltott rá: – Nézd csak ezt a büdös zsidót, hogy mit csinál itt.

Krúdy azonmód, vagyis úgy, ahogy volt, odafordult és máris jókora pofont kent le a kapitánynak. A pofon utáni pillanatban már ki is rántotta a kapitány saját kardját hüvelyéből, s mikor az revolvere után nyúlt, végigvágott rajta. A kapitányt elborította a vér, összeesett.”

„Sebet sebért, kéket kékért.” Mózes, II. 21:25. – bólint a Fizetőpincér, azzal széttépi az amúgy is mindössze egyetlen kancsó limonádét tartalmazó tizenegyedik számlát.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.