Bán Zoltán András

Noé vendéglője

Tizenegyedik számla – Mokány Bercik és hídemberek

  • Bán Zoltán András
  • 2014. szeptember 21.

Egotrip

– Fizetőpincér Uram! – rikoltom a romkocsmaövezetben nyakasul házi kosztot tartó, monarchiás véralkatú kisvendéglő kerthelyisé­gében, kispolcom mellől, mely a Mámor Kiskönyvtára sokat látott támpéldányait őrzi. – Ma kimondottan bűvöletes az idő, a felhők az elmúlt napokban kiadták magvukat, nap se gyilkol immár, az égbolt réseiből kedves szellő birizgálja pocakunkat; summa: ma klasszikusan limonádénap van, szóval kérek ide, az asztalomra egy jéghideg kancsóval, hogy mihamarabb megkezdhessem döntőnek mutatkozó előadásomat a magyar mámor történetéről! Bár ma délelőtt riasztóan kihalt e máskor oly sok férfizörejtől hangos bejzli.

– Pazar választás. Ráadásul, mint filológus uram is jól tudja, nálunk, ellentétben a divatos, legmenobbkocsma pont hu intézményeivel, nem szénsavas ásványvízzel, hanem szódásüvegből harsányan kifröccsentett szódával készül e nedű, melyet a régi görögök feltehetően még nem ismertek, de amelynek derűje, hamvas mosolygása ott ragyog Arisztotelész isteni lapjain. Kalokagathia. Szép a jó, és jó a szép! Röpülök!

És pillanatok múlva már előttem gyöngyözik a sárgás fénnyel kacagó modern ambrózia. De amint lélekbiztatóként magamba engedném az első poharat, egy sorsverte alak támolyog be a délelőtti idillbe, az orrán hatalmas kötést visel, és lerogy az első asztalhoz.

– Ki ez a véres? – kiáltok fel Shakespeare Macbeth című örökbecsű tragédiájának kezdő soraival.

– Ki más, mint a Táltos uram, ahogy Kegyed elnevezte volt. És mellette ott látom hű Melindáját, ki most friss tépést csinál a vér­áztatta sebre. De vajon hol hagyta híres szódásüvegalj-vastag szemüvegét? – kérdi a Fizetőpincér.

– Nincs a teremtésben vesztes, csak én! – kiált föl a Táltos, és azonnal rendel egy vödör pálinkát. – Összetörték az írószemüvegem is, ami nélkül nem látok, nem olvasok, nem írok.

– De hát hol járt, szépöcsém? – kérdem, lélekben ismét lemondva arról, hogy végre megkezdhetem döntő előadásomat.

– A „Turul táj, magyar ecsettel” című nemzeti hagyományvédő fesztiválon. Elmentem, hogy meggyőzzem ifjú, tévelygő barátaimat. Virággal mentem, nem kóróval. De amikor a hatvanadik pogány jurtarockot elővezető zenekar hallatán felkiáltottam: „Hát miért nem Bartókot hallgattok, véreim? Hát nem hall­játok, mily hamis az éneketek?!”, akkor oda­lépett elém egy karikás ostorba és bajuszba ­öltözött zord alak, és félprofilból egyetlen ököl­csa­pás­sal leterített, miközben a fülembe ordította: „A fasz kivan ezzel a zsidóbérenc Béla Bartókkal!” És legközelebb a mentőben ébredtem magamra. És most itt vagyok; adjatok innom, ajkam cserepes.

– „De hát mit keresett azon a gályán”, ahogy az egyetlen magyar Nobel-díjas szerző idézte Molière halhatatlan sorait a folyami naplója élén? Minek megy ilyen kumisz helyre? Maga azért nem annyira végzetesen magyar. Miért nem látogatott el inkább a jóval mérsékeltebb Hídember fesztiválra, Tokaj vesszein nektárt csepegtetni? Ott integrálnak, nemde?

– De ott is vernek... – rebegi közbe Neme­tschek, aki a mellékhelyiség ajtaján át bukkant fel a kerthelyiségben. – Nem olvas híreket? Ott is ütnek.

– Mégpedig ott is orrba – mondja a Fizetőpincér. – „Ezek pártot ütöttek a világosság ellen, utait nem is ismerik, nem ülnek annak ösvényein.” Jób, 24:13 Erre a vödör pálinkára a ház vendége, Táltos Uram.

– De közben meg mintha új zsidókurzus, új állami integráció kezdene kibontakozni – kotyog közbe Nemetschek. – Mert ugyan mi más miatt tüntetnék ki Szent István-lovagrenddel a már emlegetett, a sokak szemében csak magyargyűlölő, a mai szellemi Mokány Bercik által körülmetélt szívűnek tartott írót?

– Én még a régi időkből emlékszem rá – szól pálinkát osztva Szabó Ervinné –, amikor a Színházművészeti Múzeum könyvtárosa voltam. Ott ütköztem bele a vígjátékai súgópéldányaiba: Csacsivonat, Bezokog a szerelem.

– Mindez régi dal – folytatja kíméletlenül Nemetschek. – És engedje meg, filológus uram, hogy a kispolcról elővegyem Ady Endre publicisztikai írásainak gyűjteményét, miközben lopok egy pohárka siratópálinkát, ha nem üt a kezemre senki. És már ütöm is fel az 1901-es írásokat tartalmazó kötetet, olvasom a Nagyváradi Napló július 21-i számát, amelyben Ady sok évvel Mikszáth előtt leírja a valós esetet, melyben egy gazdag zsidó nem volt hajlandó feleségül adni a lányát az eladósodott dzsentrifiúnak, noha az kompromittálta a lányt, mint a Noszty fiú Tóth Marit.

„Egy budapesti lap, klerikális agrárius s néhány harci társa evvel az esettel is azt látja igazolni, hogy a zsidóság nem akar beolvadni. Nem is volna rossz. Mokány Berciék jól gondolják ezt az összeolvadást. 1. Fenntartatik a régi kedvezmény, mely szerint a szép zsidóasszonyokkal szemben nem vagyunk antiszemiták. 2. Azok a gazdag zsidók, akiknek leá­nyaik vannak, tartoznak őket elszegényedett, nyakig adósságban úszó kaszinógavallérokhoz férjhez adni. (…) 4. Akik kellemetlenek, azok kötelesek kivándorolni.

Így gondolják sokan az összeolvadást. De összeolvadni a munkában, a haladás-vágyban, a közös célokban. Ez nem ízlik még mindig a magyar úri gyomornak.”

– Szóval akkor a mi leendő Szent István-láncosunk lenne a szép zsidó asszony, aki kivételt képez, ha úgy kívánják érdekeink? És az emlékműsasnak körmei alatt tartatnék meg a szekurális kézfogó? De kérdés, hogy akarja-e a szép zsidó asszony? És ha nem, ­akkor mégis miért igen? Nem tudom, Nemetschek – mondom, és tényleg nem tudom. – De vissza az első esethez, mely persze egységet alkot a másodikkal. Ide Krúdy eljárását ajánlanám Táltos uram figyelmébe, amelyet Füst Milán jegyzett föl: „Egy nyári éjszakán ­kijövet az Erdélyi borozóból, Krúdy illetlen dolgát végezte az utcán. Egy kicsit kapatos is volt. Arra jött egy nyilván szintén kapatos ­huszárkapitány társaságával, és így kiáltott rá: – Nézd csak ezt a büdös zsidót, hogy mit csinál itt.

Krúdy azonmód, vagyis úgy, ahogy volt, odafordult és máris jókora pofont kent le a kapitánynak. A pofon utáni pillanatban már ki is rántotta a kapitány saját kardját hüvelyéből, s mikor az revolvere után nyúlt, végigvágott rajta. A kapitányt elborította a vér, összeesett.”

„Sebet sebért, kéket kékért.” Mózes, II. 21:25. – bólint a Fizetőpincér, azzal széttépi az amúgy is mindössze egyetlen kancsó limonádét tartalmazó tizenegyedik számlát.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.