A jobb lázadása

Erkölcsi haladás

  • Balázs Zoltán
  • 2010. szeptember 16.

Egotrip

Interjút olvasok, amelyet Steven Lukesszal készítettek. Lukes neves baloldali guru, a rendszerváltás idején Budapesten többször is megfordult. A baloldali guruk között különben a legolvasmányosabb és legérthetőbb figurák közé tartozik, a hatalom fogalmának radikális koncepciójáról szóló könyve ráadásul szociológiai és politikatudományi klasszikus is, magam is tanítom. Szeret kirándulni más tudásterületekre, így ez az interjú sem társadalomelméletről, hanem az erkölcsi haladás lehetőségéről, jelentéséről szól. S bár a szociológus ebben sem tagadja meg magát, amennyiben az erkölcsi haladás háromféle magyarázatát kívánja ismertetni; valójában azonban elméletet fejt ki, éspedig az erkölcsi haladás három szintjéről.

Interjút olvasok, amelyet Steven Lukesszal készítettek. Lukes neves baloldali guru, a rendszerváltás idején Budapesten többször is megfordult. A baloldali guruk között különben a legolvasmányosabb és legérthetőbb figurák közé tartozik, a hatalom fogalmának radikális koncepciójáról szóló könyve ráadásul szociológiai és politikatudományi klasszikus is, magam is tanítom. Szeret kirándulni más tudásterületekre, így ez az interjú sem társadalomelméletről, hanem az erkölcsi haladás lehetőségéről, jelentéséről szól. S bár a szociológus ebben sem tagadja meg magát, amennyiben az erkölcsi haladás háromféle magyarázatát kívánja ismertetni; valójában azonban elméletet fejt ki, éspedig az erkölcsi haladás három szintjéről. Eszerint az alapvető emberi javak elérhetővé tétele mindenki számára a haladás első szintje; a második szint az alapvető erkölcsi érzelmeknek megfelelő normarendszerhez való eljutás; a harmadik szint pedig bizonyos kiemelt értékek követésének érvényesítése. A másodiknál példaképpen a kínzás és a halálbüntetés tilalmának növekvő elfogadottságát vezeti le a szenvedéstől való irtózásunkból; a harmadiknál egyrészt az egészség értékét említi, mint ami a jelek szerint a dohányzás tilalmasításában már most hatékonyan nyomul előre, másrészt az egyenlőségét, amely pedig várhatóan nemsokára az ember és állat közötti különbségek további relativizálásában fog újabb jelentős szerephez jutni.

Virtigli konzervatív körökben nyilván elnéző, ha ugyan nem megvető mosoly fogadná az erkölcsi haladás efféle téziseit és bizonyítékait. Az ember rossz, legföljebb félelemből vagy kényelemből - tehát erkölcsi hibából - vehető rá normakövetésre, úgy is csak ideig-óráig. Ráadásul a félelemből és a kényelemből követett normák előítéleteket és opportunizmust szülnek, így ahelyett, hogy erkölcsileg jobbá tennék a világot, legföljebb megszokhatóvá képesek tenni. A rabszolgák nem szoktak lázadni, mint ahogy a proletariátus sem tette; a korrupció és vérbosszú normái meglepően tartósak - és így tovább. Aztán gyakran még az ilyen rend is fölborul, s a népek megújult kedvvel öldösik egymást bel- és külháborúkban egyaránt.

Nyilván azon is lehetne vitatkozni, sőt derülni, hogy a szenvedéstől való visszaborzadásunkból fakadó újabb keletű tilalmaink és előírásaink erkölcsi haladásnak nevezhetők-e, ha mondjuk közben az emberi méltóságérzet megóvásának elemi erkölcsi érzelmét kórházi elfekvő osztályok és Megasztár-előválogatók zúzzák szét nap mint nap. Meg azon is, hogy az egészség vagy az egyenlőség egyáltalán bármiféle lényeges értéket is képviselne - talán inkább az erkölcsi hanyatlás jele, ha ezeknek a kelleténél nagyobb jelentőséget tulajdonítunk.

Ám Lukes mégsem söpörhető le ilyen egyszerűen az asztalról. Ugyanis a konzervatív gondolatmenetnek is van egy öröklött hibája: túlságosan szociologikus. Azaz mindenben igaza van vagy lehet, ha az emberi természet és viselkedés leírásának vesszük, ám morális üzenete mélységes szkepszis, ha ugyan nem cinizmus. S az a baj, hogy a normákról, erkölcsi jóról és rosszról nem lehet teljesen semleges módon beszélni. Ha az emberi természet javíthatatlanul rosszra hajló, akkor nincs és nem is lehetséges erkölcsi haladás; de ha nincs és nem is lehetséges erkölcsi haladás, akkor ugyan miért akarna bárki is jobbá lenni? S ha lemondunk az erkölcsi javulás lehetőségéről, vajon nem ezzel ítéljük magunkat pokolra?

Ismétlem, nem az a kérdés, hogy a politically correct beszédmód kikényszerítése, a dohányzás üldözése, az állatok védelme vicces cél-e vagy sem. Szerintem inkább igen, mint nem. De legalább célok, erkölcsi ambíciók, amelyek mint célok és ambíciók szervesen kötődnek az európai hagyományhoz. S amennyiben elérhetők, annyiban mégis van erkölcsi haladás. A konzervatívoknak abban persze kétségtelenül igazuk van, hogy létezik erkölcsi elkorcsosulás, hanyatlás is. Ellentétben a tudományos haladással, az ismeretek elvileg korlátlan gyarapodásával, az erkölcsi haladás jóval nehezebben értelmezhető, és megfér a hanyatlással is. Még egyetlen jellemen belül is, pontosan azért, mert az erkölcsi haladás tudatosulása egyúttal kísértés is. Minél jobbnak tudom magam, annál jobban ki vagyok téve az önelégültség és a gőg bűnének. Így van ez társadalmi méretekben is: minél elégedettebbek vagyunk bizonyos morális sikerekkel, annál elviselhetetlenebbekké válunk mások számára. Pál apostol figyelmeztetése már-már könyörtelen: ha szét is osztom mindenemet, és másokért égek is el, szeretet híján mindez semmit sem ér nekem. Így csak arra a következtetésre juthatunk, hogy az erkölcsi haladás lehetőségét tagadni erkölcsi hiba, haladni nem akarni szintén, a haladást túlságosan komolyan venni pedig súlyos kísértés.

Elismerem, ez a konklúzió nem éppen lelkesítő, sokak szemében egyenesen kiábrándító. De remélhetőleg világos és követhető. S ami legalább ennyire fontos: értelmes párbeszédet tesz lehetővé eltérő világnézetű emberek között.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.