A jobb lázadása

Erkölcsi haladás

  • Balázs Zoltán
  • 2010. szeptember 16.

Egotrip

Interjút olvasok, amelyet Steven Lukesszal készítettek. Lukes neves baloldali guru, a rendszerváltás idején Budapesten többször is megfordult. A baloldali guruk között különben a legolvasmányosabb és legérthetőbb figurák közé tartozik, a hatalom fogalmának radikális koncepciójáról szóló könyve ráadásul szociológiai és politikatudományi klasszikus is, magam is tanítom. Szeret kirándulni más tudásterületekre, így ez az interjú sem társadalomelméletről, hanem az erkölcsi haladás lehetőségéről, jelentéséről szól. S bár a szociológus ebben sem tagadja meg magát, amennyiben az erkölcsi haladás háromféle magyarázatát kívánja ismertetni; valójában azonban elméletet fejt ki, éspedig az erkölcsi haladás három szintjéről.

Interjút olvasok, amelyet Steven Lukesszal készítettek. Lukes neves baloldali guru, a rendszerváltás idején Budapesten többször is megfordult. A baloldali guruk között különben a legolvasmányosabb és legérthetőbb figurák közé tartozik, a hatalom fogalmának radikális koncepciójáról szóló könyve ráadásul szociológiai és politikatudományi klasszikus is, magam is tanítom. Szeret kirándulni más tudásterületekre, így ez az interjú sem társadalomelméletről, hanem az erkölcsi haladás lehetőségéről, jelentéséről szól. S bár a szociológus ebben sem tagadja meg magát, amennyiben az erkölcsi haladás háromféle magyarázatát kívánja ismertetni; valójában azonban elméletet fejt ki, éspedig az erkölcsi haladás három szintjéről. Eszerint az alapvető emberi javak elérhetővé tétele mindenki számára a haladás első szintje; a második szint az alapvető erkölcsi érzelmeknek megfelelő normarendszerhez való eljutás; a harmadik szint pedig bizonyos kiemelt értékek követésének érvényesítése. A másodiknál példaképpen a kínzás és a halálbüntetés tilalmának növekvő elfogadottságát vezeti le a szenvedéstől való irtózásunkból; a harmadiknál egyrészt az egészség értékét említi, mint ami a jelek szerint a dohányzás tilalmasításában már most hatékonyan nyomul előre, másrészt az egyenlőségét, amely pedig várhatóan nemsokára az ember és állat közötti különbségek további relativizálásában fog újabb jelentős szerephez jutni.

Virtigli konzervatív körökben nyilván elnéző, ha ugyan nem megvető mosoly fogadná az erkölcsi haladás efféle téziseit és bizonyítékait. Az ember rossz, legföljebb félelemből vagy kényelemből - tehát erkölcsi hibából - vehető rá normakövetésre, úgy is csak ideig-óráig. Ráadásul a félelemből és a kényelemből követett normák előítéleteket és opportunizmust szülnek, így ahelyett, hogy erkölcsileg jobbá tennék a világot, legföljebb megszokhatóvá képesek tenni. A rabszolgák nem szoktak lázadni, mint ahogy a proletariátus sem tette; a korrupció és vérbosszú normái meglepően tartósak - és így tovább. Aztán gyakran még az ilyen rend is fölborul, s a népek megújult kedvvel öldösik egymást bel- és külháborúkban egyaránt.

Nyilván azon is lehetne vitatkozni, sőt derülni, hogy a szenvedéstől való visszaborzadásunkból fakadó újabb keletű tilalmaink és előírásaink erkölcsi haladásnak nevezhetők-e, ha mondjuk közben az emberi méltóságérzet megóvásának elemi erkölcsi érzelmét kórházi elfekvő osztályok és Megasztár-előválogatók zúzzák szét nap mint nap. Meg azon is, hogy az egészség vagy az egyenlőség egyáltalán bármiféle lényeges értéket is képviselne - talán inkább az erkölcsi hanyatlás jele, ha ezeknek a kelleténél nagyobb jelentőséget tulajdonítunk.

Ám Lukes mégsem söpörhető le ilyen egyszerűen az asztalról. Ugyanis a konzervatív gondolatmenetnek is van egy öröklött hibája: túlságosan szociologikus. Azaz mindenben igaza van vagy lehet, ha az emberi természet és viselkedés leírásának vesszük, ám morális üzenete mélységes szkepszis, ha ugyan nem cinizmus. S az a baj, hogy a normákról, erkölcsi jóról és rosszról nem lehet teljesen semleges módon beszélni. Ha az emberi természet javíthatatlanul rosszra hajló, akkor nincs és nem is lehetséges erkölcsi haladás; de ha nincs és nem is lehetséges erkölcsi haladás, akkor ugyan miért akarna bárki is jobbá lenni? S ha lemondunk az erkölcsi javulás lehetőségéről, vajon nem ezzel ítéljük magunkat pokolra?

Ismétlem, nem az a kérdés, hogy a politically correct beszédmód kikényszerítése, a dohányzás üldözése, az állatok védelme vicces cél-e vagy sem. Szerintem inkább igen, mint nem. De legalább célok, erkölcsi ambíciók, amelyek mint célok és ambíciók szervesen kötődnek az európai hagyományhoz. S amennyiben elérhetők, annyiban mégis van erkölcsi haladás. A konzervatívoknak abban persze kétségtelenül igazuk van, hogy létezik erkölcsi elkorcsosulás, hanyatlás is. Ellentétben a tudományos haladással, az ismeretek elvileg korlátlan gyarapodásával, az erkölcsi haladás jóval nehezebben értelmezhető, és megfér a hanyatlással is. Még egyetlen jellemen belül is, pontosan azért, mert az erkölcsi haladás tudatosulása egyúttal kísértés is. Minél jobbnak tudom magam, annál jobban ki vagyok téve az önelégültség és a gőg bűnének. Így van ez társadalmi méretekben is: minél elégedettebbek vagyunk bizonyos morális sikerekkel, annál elviselhetetlenebbekké válunk mások számára. Pál apostol figyelmeztetése már-már könyörtelen: ha szét is osztom mindenemet, és másokért égek is el, szeretet híján mindez semmit sem ér nekem. Így csak arra a következtetésre juthatunk, hogy az erkölcsi haladás lehetőségét tagadni erkölcsi hiba, haladni nem akarni szintén, a haladást túlságosan komolyan venni pedig súlyos kísértés.

Elismerem, ez a konklúzió nem éppen lelkesítő, sokak szemében egyenesen kiábrándító. De remélhetőleg világos és követhető. S ami legalább ennyire fontos: értelmes párbeszédet tesz lehetővé eltérő világnézetű emberek között.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.