Egotrip extra

Kifutó széria

– Keleti kilátások revisited –

  • Keresztury Tibor
  • 2019. november 3.

Egotrip

Ebben a szép és modern, minden igényt kielégítő intézményben, ahonnan egy kisimított sajtpapíron tudósításomat adom, egyenként rajzolva meg a betűket, mint elsőben, szépen dolgozz, ne pacázz, fiam, meghalni és meggyógyulni egyaránt öröm lehet. Adnak enni, törődnek veled, béke van és nyugalom: egész ritkán töri meg a csendet jajkiáltás, halálhörgés, siralom. Néha kitolnak egy lepedővel letakart testet zörgő kerekű ágyakon, de erre sem kapja fel a fejét senki – ágyszomszédja le sem teszi az újságot a kezéből, odapillant, azt mondja, hümm, megnyalja az ujját, lapoz.

Vendéglátóim egyágyas apartmanban szállásoltak el, az addiktológia és a szívemnek oly kedvesen otthonos patológia közelében, s nehéz volna semmi összefüggést sem látni a kitüntetett bánásmód és az érkezéskor a nevem előtt nyomatékkal hangsúlyozott „dr.” között. Az egyébiránt színvonalas PhD-értekezésem kései megvédésének azóta sem vettem semmiféle hasznát, itt azonban aranyat ér. Úgyhogy szívből tanácsolom mindenkinek, aki beteg, hogy mielőbb doktoráljon le: garantáltan senki sem fog ügyvédre, bíróra – pláne holmi ágrólszakadt kisbölcsészre – gyanakodni, a bemutatkozástól kezdődően az osztály teljes állománya kollégaként tekint rád, és ennek megfelelően bánik majd veled esetleges felépülésedig vagy sajnálatos elhullásodig. Hátránya, hogy onnantól az orvos latinul beszél, úgy értékeli ki a leleteidet, ekképp pedig – tekintve, hogy semmit nem értesz belőle – a diagnózisodhoz sem jutsz közelebb, de ez is csak az első tíz évben zavaró.

Itt minálunk, a hierarchia csúcsán a free style kategória saját lábon járó versenyzői helyezkednek el – magam is ebben indulok. Parádés, egészséges állapotban kivitelezhetetlen mozgásformák egész sora csodálható meg a folyosón – van, akinek csak a feje ráng a nyakán, egész testében csupán ritkán remeg, de a végső győzelemre is esélyes sporttárs például egyszerre bokszolja és rugdossa térdből boszorkányos ügyességgel és sebességgel maga előtt járás közben a levegőt. Holmi egyszerű sántításra és lebénult kézre nem adnak itt pontot – ahhoz, hogy éremesélyes légy, minimum egyszerre kell tudnod rángani, remegni és vonaglani. A falat súroló folyosói gyakorlatainkat párás szemmel, irigykedve nézik az egyéb kategóriákban induló amputáltak, járókeretesek, botosok, mankósok, kerekesszékesek. A pszichiátriáról időnként átkolbászol hozzánk egy-egy eltévedt elmebeteg, egy darabig ledermedve nézi fergeteges műsorszámainkat, aztán jókedvűen nagyot kurjant, mind meghaltok, buzik! Ez, mondjuk nem újdonság, friss hír itt minálunk senkinek, nem is reagálunk, egyikünk legyint csupán a csonkjával, s azt dörmögi, remélem, minél hamarabb.

Megjönnek a látogatók, leülnek az ágy szélére, mit mond a doktor úr, semmit. Rántott csirkét hoztam, mondtam, hogy ne hozz. Egy fél órát hallgatnak még becsületből, aztán fészkelődni kezdenek. Jó szívemből, természetemből és neveltetésemből kifolyólag leülök egy lehajtott fejű úr mellé a folyosón a padra, akihez nem jött senki, érdeklődvén hogyléte felől. Gerincvelő-gyulladás és vastagbélrák, mondja, de most stroke-kal vagyok itt. Berekesztem a beszélgetést, s mielőtt elájulok, felpattanok, elmenekülök. Legalább ő tudja. Zenitjén túljutott agyamban évek óta zakatol egy mondat, a diagnózis teljes biztonsággal a boncolás során lesz felállítható.

Várni. Várni a vizitre, vérnyomásmérésre, MR-re, CT-re, várni főnővérre, gyógytornászra, a tüneményes professzor úrra, a masszőrre, vizsgálatra, eredményre, székletre, gyógyszerre, reggelire és ebédre. Várni a hajnalra, majd a délutánra; várni, hogy elteljen végre a nap. Várni új hírre, újabb leletekre, várni, hogy valaki valamit majd mondani fog. Várni a csodára, várni biztatásra, hogy mégsem úgy lesz, ahogy. Várni akármire. Várni bármire, ami jön. Várni a ha…, ha…, hapci! Egészségemre! Kicsit meghűltem itt írás közben, úgy tűnik. Biztos a huzat.

Kisvártatva bealkonyul, majd nem meglepő módon este lesz. A személyzet az éjszakás nővérkét leszámítva hazamegy. Magunkra maradunk. Egy adag egyensúlyzavaros. A szomszédos osztályon valaki, mint aki megveszett, teli torokból, ütemesen ordítozni kezd: Piroska! Piroska!! Piroska!!! Az ablakban állok. Érzem, ahogy megérkeznek a legelső őszi fuvallatok. A madarak a fákról időközben elhúztak a vérbe, az agyból ürülni kezd a kontrasztanyag. A leszedált, rehabos ginások kirajzanak a Tüdőgondozóba, ahogy a kert egy bentről nem belátható, dohányzásra használt szegletét nevezik. Felszáll a füst, de nem ám csak úgy tekeregve, mint a pápaválasztásnál, hanem mint egy ausztrál bozóttűznél, úgy. Várják, hogy felhangozzanak az utca irányából a Baracskáról, Tökölről, Állampusztáról és a többi vidám helyről ismerhető egyezményes füttyjelek.

Tökélyre fejlesztett, egyedi járástechnikámmal a néptelen folyosón szokásos éjjeli kűrömet futom. Kong a csend. A hatos kórteremből szűrődik ki csupán diszkrét jajveszékelés, jaj istenem, meghalok. Én pedig fejemet fölszegve, hősként vonszolódva, büszkén, miként egy champion, Pillangó sokadik szökése utáni szavait mormolom magamban némán, ahogy a tengerről egy kókusszal megtömött zsákba kapaszkodva felkiált: Nem törtök meg, nyavalyások! Még mindig élek! Még mindig életben vagyok!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."