Egotrip extra

Kifutó széria

– Keleti kilátások revisited –

  • Keresztury Tibor
  • 2019. november 3.

Egotrip

Ebben a szép és modern, minden igényt kielégítő intézményben, ahonnan egy kisimított sajtpapíron tudósításomat adom, egyenként rajzolva meg a betűket, mint elsőben, szépen dolgozz, ne pacázz, fiam, meghalni és meggyógyulni egyaránt öröm lehet. Adnak enni, törődnek veled, béke van és nyugalom: egész ritkán töri meg a csendet jajkiáltás, halálhörgés, siralom. Néha kitolnak egy lepedővel letakart testet zörgő kerekű ágyakon, de erre sem kapja fel a fejét senki – ágyszomszédja le sem teszi az újságot a kezéből, odapillant, azt mondja, hümm, megnyalja az ujját, lapoz.

Vendéglátóim egyágyas apartmanban szállásoltak el, az addiktológia és a szívemnek oly kedvesen otthonos patológia közelében, s nehéz volna semmi összefüggést sem látni a kitüntetett bánásmód és az érkezéskor a nevem előtt nyomatékkal hangsúlyozott „dr.” között. Az egyébiránt színvonalas PhD-értekezésem kései megvédésének azóta sem vettem semmiféle hasznát, itt azonban aranyat ér. Úgyhogy szívből tanácsolom mindenkinek, aki beteg, hogy mielőbb doktoráljon le: garantáltan senki sem fog ügyvédre, bíróra – pláne holmi ágrólszakadt kisbölcsészre – gyanakodni, a bemutatkozástól kezdődően az osztály teljes állománya kollégaként tekint rád, és ennek megfelelően bánik majd veled esetleges felépülésedig vagy sajnálatos elhullásodig. Hátránya, hogy onnantól az orvos latinul beszél, úgy értékeli ki a leleteidet, ekképp pedig – tekintve, hogy semmit nem értesz belőle – a diagnózisodhoz sem jutsz közelebb, de ez is csak az első tíz évben zavaró.

Itt minálunk, a hierarchia csúcsán a free style kategória saját lábon járó versenyzői helyezkednek el – magam is ebben indulok. Parádés, egészséges állapotban kivitelezhetetlen mozgásformák egész sora csodálható meg a folyosón – van, akinek csak a feje ráng a nyakán, egész testében csupán ritkán remeg, de a végső győzelemre is esélyes sporttárs például egyszerre bokszolja és rugdossa térdből boszorkányos ügyességgel és sebességgel maga előtt járás közben a levegőt. Holmi egyszerű sántításra és lebénult kézre nem adnak itt pontot – ahhoz, hogy éremesélyes légy, minimum egyszerre kell tudnod rángani, remegni és vonaglani. A falat súroló folyosói gyakorlatainkat párás szemmel, irigykedve nézik az egyéb kategóriákban induló amputáltak, járókeretesek, botosok, mankósok, kerekesszékesek. A pszichiátriáról időnként átkolbászol hozzánk egy-egy eltévedt elmebeteg, egy darabig ledermedve nézi fergeteges műsorszámainkat, aztán jókedvűen nagyot kurjant, mind meghaltok, buzik! Ez, mondjuk nem újdonság, friss hír itt minálunk senkinek, nem is reagálunk, egyikünk legyint csupán a csonkjával, s azt dörmögi, remélem, minél hamarabb.

Megjönnek a látogatók, leülnek az ágy szélére, mit mond a doktor úr, semmit. Rántott csirkét hoztam, mondtam, hogy ne hozz. Egy fél órát hallgatnak még becsületből, aztán fészkelődni kezdenek. Jó szívemből, természetemből és neveltetésemből kifolyólag leülök egy lehajtott fejű úr mellé a folyosón a padra, akihez nem jött senki, érdeklődvén hogyléte felől. Gerincvelő-gyulladás és vastagbélrák, mondja, de most stroke-kal vagyok itt. Berekesztem a beszélgetést, s mielőtt elájulok, felpattanok, elmenekülök. Legalább ő tudja. Zenitjén túljutott agyamban évek óta zakatol egy mondat, a diagnózis teljes biztonsággal a boncolás során lesz felállítható.

Várni. Várni a vizitre, vérnyomásmérésre, MR-re, CT-re, várni főnővérre, gyógytornászra, a tüneményes professzor úrra, a masszőrre, vizsgálatra, eredményre, székletre, gyógyszerre, reggelire és ebédre. Várni a hajnalra, majd a délutánra; várni, hogy elteljen végre a nap. Várni új hírre, újabb leletekre, várni, hogy valaki valamit majd mondani fog. Várni a csodára, várni biztatásra, hogy mégsem úgy lesz, ahogy. Várni akármire. Várni bármire, ami jön. Várni a ha…, ha…, hapci! Egészségemre! Kicsit meghűltem itt írás közben, úgy tűnik. Biztos a huzat.

Kisvártatva bealkonyul, majd nem meglepő módon este lesz. A személyzet az éjszakás nővérkét leszámítva hazamegy. Magunkra maradunk. Egy adag egyensúlyzavaros. A szomszédos osztályon valaki, mint aki megveszett, teli torokból, ütemesen ordítozni kezd: Piroska! Piroska!! Piroska!!! Az ablakban állok. Érzem, ahogy megérkeznek a legelső őszi fuvallatok. A madarak a fákról időközben elhúztak a vérbe, az agyból ürülni kezd a kontrasztanyag. A leszedált, rehabos ginások kirajzanak a Tüdőgondozóba, ahogy a kert egy bentről nem belátható, dohányzásra használt szegletét nevezik. Felszáll a füst, de nem ám csak úgy tekeregve, mint a pápaválasztásnál, hanem mint egy ausztrál bozóttűznél, úgy. Várják, hogy felhangozzanak az utca irányából a Baracskáról, Tökölről, Állampusztáról és a többi vidám helyről ismerhető egyezményes füttyjelek.

Tökélyre fejlesztett, egyedi járástechnikámmal a néptelen folyosón szokásos éjjeli kűrömet futom. Kong a csend. A hatos kórteremből szűrődik ki csupán diszkrét jajveszékelés, jaj istenem, meghalok. Én pedig fejemet fölszegve, hősként vonszolódva, büszkén, miként egy champion, Pillangó sokadik szökése utáni szavait mormolom magamban némán, ahogy a tengerről egy kókusszal megtömött zsákba kapaszkodva felkiált: Nem törtök meg, nyavalyások! Még mindig élek! Még mindig életben vagyok!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.