Para

Kovács Imre: Én

  • 1999. február 11.

Egotrip

Egy önmagára merõlegesen közlekedõ polgár lépett a keverõpulthoz, és feltartott mutatóujjából erõt merítve, a megbízott fõszerkesztõhöz fordult: - Lesz valami közismertebb zene, vagy csak ez? - kérdezte szertelenül, de nagyon részegen. Ekkor egy általam is csak felületesen ismert ember trombitált a hangszórókból, hogy szinkópákkal kényszerítse térdre a táncolókat, akik rémülten néztek egymásra.

Para-Kovács Imre

Én-teriõr

- Nincs Tankcsapda vagy valami?? - folytatta szívemnek kedvesen a magáról megfeledkezni szándékozó fiatal, majd sorstársaival kórust alakítva a tánctérrõl anyázott. Érdekes, mandolin alakú arca volt, és rozskenyér formájú teste, a szavak között mindig nyelt egyet, majd szomorúan elvonult az egyik sarokba, és hosszan magyarázott valamit egy barna mûanyag csõnek.

A debreceni, Hullaház becenévre hallgató Klinika Mozi egyébiránt újdonság volt számomra, itt tapasztaltam elõször, hogy mire is képes egy élelmes vállalkozó, ha a helyi kórház bonctermét szeretné átalakítani szórakozóhelynek, ami egyébként abból a szempontból is egyedülálló, hogy Európa egyetlen bulihelye, aminek egy mûködõ egészségügyi intézmény ad helyet. Amikor megérkeztünk, komolyan elgondolkoztam, hogy vajon ki lesz hajlandó kijönni az utolsó villamosmegálló után még vagy egy kilométerre lévõ objektumba, de a debreceni fiatalok valószínûleg edzettebbek, mint az átlag, mert már másfél órával a meghirdetett kezdés után vagy húszan tolongtak a proszektúra hangulatos épületegyüttesében.

Egy tévedés folytán a szervezõk Tilos Rádió Partyt hirdettek meg a MaNcs-est után, ami bizonyos fokig igaz is volt, de nem abban a formában, ahogy az egybegyûltek várták. A rádió mezõgazdasági szekciója jazzt nyomott, a party people pedig a fentebb már bõségesen illusztrált módon reagált.

Amikor már fent ültem az 5.59-kor induló InterCityn, szeretettel és tisztelettel gondoltam a bátor MÁV-alkalmazottakra, akik vállalták az elszállításomat, majd kinyitottam a Nemzeti Sportot, és lefejeltem. Azt álmodtam, hogy dupla sajtburger vagyok, de senki sem szeret, erre felriadtam, és kimentem a büfébe. Kõbánya-Felsõn jártunk, mármint én és a vonat. Nem jött be túlzottan.


Copyright (C) MaNcs, 1999. Minden jog fenntartva.

A MaNcs honlapját a Hungary.Network üzemelteti.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.