Para

Kovács Imre: Én

  • 1999. február 11.

Egotrip

Egy önmagára merõlegesen közlekedõ polgár lépett a keverõpulthoz, és feltartott mutatóujjából erõt merítve, a megbízott fõszerkesztõhöz fordult: - Lesz valami közismertebb zene, vagy csak ez? - kérdezte szertelenül, de nagyon részegen. Ekkor egy általam is csak felületesen ismert ember trombitált a hangszórókból, hogy szinkópákkal kényszerítse térdre a táncolókat, akik rémülten néztek egymásra.

Para-Kovács Imre

Én-teriõr

- Nincs Tankcsapda vagy valami?? - folytatta szívemnek kedvesen a magáról megfeledkezni szándékozó fiatal, majd sorstársaival kórust alakítva a tánctérrõl anyázott. Érdekes, mandolin alakú arca volt, és rozskenyér formájú teste, a szavak között mindig nyelt egyet, majd szomorúan elvonult az egyik sarokba, és hosszan magyarázott valamit egy barna mûanyag csõnek.

A debreceni, Hullaház becenévre hallgató Klinika Mozi egyébiránt újdonság volt számomra, itt tapasztaltam elõször, hogy mire is képes egy élelmes vállalkozó, ha a helyi kórház bonctermét szeretné átalakítani szórakozóhelynek, ami egyébként abból a szempontból is egyedülálló, hogy Európa egyetlen bulihelye, aminek egy mûködõ egészségügyi intézmény ad helyet. Amikor megérkeztünk, komolyan elgondolkoztam, hogy vajon ki lesz hajlandó kijönni az utolsó villamosmegálló után még vagy egy kilométerre lévõ objektumba, de a debreceni fiatalok valószínûleg edzettebbek, mint az átlag, mert már másfél órával a meghirdetett kezdés után vagy húszan tolongtak a proszektúra hangulatos épületegyüttesében.

Egy tévedés folytán a szervezõk Tilos Rádió Partyt hirdettek meg a MaNcs-est után, ami bizonyos fokig igaz is volt, de nem abban a formában, ahogy az egybegyûltek várták. A rádió mezõgazdasági szekciója jazzt nyomott, a party people pedig a fentebb már bõségesen illusztrált módon reagált.

Amikor már fent ültem az 5.59-kor induló InterCityn, szeretettel és tisztelettel gondoltam a bátor MÁV-alkalmazottakra, akik vállalták az elszállításomat, majd kinyitottam a Nemzeti Sportot, és lefejeltem. Azt álmodtam, hogy dupla sajtburger vagyok, de senki sem szeret, erre felriadtam, és kimentem a büfébe. Kõbánya-Felsõn jártunk, mármint én és a vonat. Nem jött be túlzottan.


Copyright (C) MaNcs, 1999. Minden jog fenntartva.

A MaNcs honlapját a Hungary.Network üzemelteti.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.